"Nederlanders willen meer controle over beleggingen pensioengeld
Veel Nederlanders willen meer controle krijgen over waar hun pensioengeld in wordt geïnvesteerd. Bijna de helft zegt het niet fijn te vinden dat ze momenteel geen zeggenschap hebben over wat pensioenfondsen doen met hun ingelegde geld. Ook blijkt een aanzienlijk deel van de Nederlanders pensioenfondsen en verzekeraars niet echt te vertrouwen. Aldus onderzoek van Markteffect, in opdracht van Brand New Day.
De wens om meer te zeggen te hebben over waar hun geld voor gebruikt wordt, leeft bij 46 procent van de respondenten. Zij hekelen het feit dat zij hier nu geen invloed op uit kunnen oefenen. Opvallend is dat ouderen dit vaker belangrijk vinden dan jongeren. Van de 25- tot 35-jarigen vindt 35 procent de beperkte invloed een probleem, terwijl dit bij de oudere leeftijdsgroepen tussen 45 en 50 procent is.
Joost Tieland, directeur bij Brand New Day: “Onderwerpen als duurzaamheid worden steeds belangrijker en dat zorgt ervoor dat mensen zich ook steeds bewuster zijn van het feit dat hun belegde geld impact kan hebben. Bij Brand New Day geven we mensen daarom al langer de keuze tussen vrij beleggen of beleggen in modelportefeuilles. Daar komen in 2023 waarschijnlijk ook volledig duurzame modelportefeuilles bij.”
Naast dat veel Nederlanders vinden dat ze nu te weinig zeggenschap hebben over wat er met hun pensioengeld gebeurt, is bij een aanzienlijk deel het vertrouwen in pensioenfondsen en verzekeraars zelfs helemaal weg. 30 procent zegt ze niet meer te vertrouwen en daarom zelf te investeren, sparen of beleggen. Dit geldt met name voor zzp’ers: Bijna de helft zegt het vertrouwen kwijt en regelt het daarom zelf (46 procent), terwijl dit onder mensen met een vaste baan slechts een kwart is.
Reactie toevoegen
Reacties
Rob Goedhart - Stichting Geldbelangen 4 november 2022
Dat Nederlanders geen invloed KUNNEN hebben op wat er met hun pensioengeld bij pensioenfondsen gebeurt is pure flauwekul. Werknemers kunnen hun werknemersvertegenwoordigers er op aan spreken. Of ze kunnen dat doen via een verantwoordingsorgaan. Het zou fraai geweest bij dit onderzoek te vragen of mensen zich daarvan bewust zijn. En ALS ze dat al zijn, hoeveel zin ze hebben daar tijd in te steken. Ik vrees dat een terras met en drankje en hapje meer de voorkeur heeft.
Meer over
Brand New Day beheert meer dan een miljard pensioenspaargeld
Brand New Day beheert sinds deze maand meer dan een miljard euro pensioenspaargeld. De online pensioenbank claimt nu een marktaandeel van 20 procent op basis van...
Joost Tieland: meer respect en waardering
In de serie ‘Life after corona’ vraagt VVP hoe branchegenoten de coronatijd hebben beleefd en hoe zij denken dat het leven er na corona uit ziet. Deze...
Aantal (jonge) vrouwelijke beleggers groeit snel
Bijna een op de drie vrouwen die beleggen is daar het afgelopen jaar mee gestart, aldus onderzoek van Markteffect in opdracht van Brand New Day. Conclusie: het aantal...
"Tijdelijke oudedagslijfrente niet afschaffen"
MoneyWise en Brand New Day roepen op om de afschaffing van de tijdelijke oudedagslijfrente uit het conceptvoorstel Wet toekomst pensioenen te halen. De twee partijen:...
Negatieve rente als katalysator
(Uit VVP 3-2021) De grote spaarzin van mensen ondanks de lage rente heeft ook mede-oprichter Kalo Bagijn van Brand New Day verrast, zegt hij. “Blijkbaar...
“Beter kijken naar effect CPB-voorstel op pensioenopbouw millennials”
Het nieuwe beleidsvoorstel van het CPB, over de flexibelere vormgeving van het pensioenstelsel, maakt de kloof in pensioenopbouw tussen verschillende generaties...
Spaarbedrijf Brand New Day groeit hard
“Waar we vroeger vooral klanten bij de grote verzekeraars vandaan haalden, gaan we nu steeds meer concurreren met de grootbanken.” Aldus Kalo Bagijn,...
ASR rondt overname Brand New Day PPI af
ASR heeft de overname van Brand New Day PPI afgerond. ASR krijgt door de overname een marktaandeel van 15 procent in de markt voor beschikbare premieregelingen....

(Simone Nieuwenhuizen, Brand New Day, in Ken je vak! VVP 6-2020) Uw klanten willen uiteindelijk veel vermogen, weinig kosten en zo min mogelijk risico. Als u aan...
Ik beloof je meer én blijere klanten
(Marketing door Joost Tieland, Brand New Day, in VVP 5-2020) Het frustrerende van dienstverlening? Het heeft iets ongrijpbaars. Anders dan een fysiek product kenmerkt...