Niet aan adviseur om te beoordelen of NHG van toepassing is

Kifid NIEUW 1

(Kifid-uitspraak GC 2024-1011) De consumenten stellen dat zij schade lijden doordat de adviseur is tekortgeschoten in de op hem rustende verplichtingen, waardoor zij een lagere hypothecaire geldlening konden afsluiten dan zij wensten en geen Nationale Hypotheek Garantie (NHG) hebben gekregen. Naar het oordeel van de Geschillencommissie is niet gebleken dat de adviseur is tekortgeschoten. De vorderingen (25.030 euro) worden afgewezen. 

De commissie stelt voorop dat "het niet aan haar – of de adviseur – is om te beoordelen of de consumenten in aanmerking kwamen voor NHG. Deze beoordeling ligt bij de geldverstrekker, in dit geval Florius. De commissie dient enkel te beoordelen of de adviseur is tekortgeschoten, door – zoals de consumenten stellen – bij Florius onvoldoende aan te dringen op een hypothecaire geldlening met NHG. Vast moet komen te staan dat de hypothecaire geldlening wel met NHG afgesloten had kunnen worden als de adviseur
anders had gehandeld.

"Op grond van artikel 150 Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering rust de bewijslast van de stellingen dat zij in 2021 bij anders handelen van de adviseur een hypothecaire geldlening met NHG hadden kunnen afsluiten op de consumenten.

"Naar het oordeel van de commissie hebben de consumenten deze stelling onvoldoende onderbouwd. De adviseur heeft betwist dat dit mogelijk was geweest en verwijst daarvoor onder meer naar een e-mail van Florius van 14 augustus 2023, waarin Florius nog altijd aangeeft dat een hypothecaire geldlening met NHG niet mogelijk was. Tussen partijen is op zichzelf niet in geschil dat Florius ook in 2021 heeft aangegeven dat NHG niet mogelijk was. De commissie is van oordeel dat de adviseur op deze mededelingen van Florius mocht afgaan. Uit de stukken blijkt afdoende dat de adviseur alle relevante gegevens met betrekking tot het (pensioen)inkomen van de consumenten aan Florius heeft doorgegeven. De adviseur heeft zowel in de hypotheekaanvraag als in het explainformulier toelichting gegeven op het tekort dat ontstaat op het moment dat één van de consumenten de pensioenleeftijd bereikt en heeft toegelicht waarom het op werkelijke maandlast verantwoord is de hypothecaire geldlening te verschaffen. ("Op pensioendatum aanvrager is er een tekort o.b.v. maximale (toegestane) jaarlast. O.b.v. de werkelijke jaarlast zou de geldlening wel verstrekt kunnen worden (toegestaan bij pensioendatum)")

"De adviseur betwist dat de consumenten hebben aangegeven een bedrag van 40.000 euro te willen lenen voor een verbouwing. Zoals hiervoor is overwogen, rust de bewijslast van deze stelling op de consumenten. De consumenten hebben hun stelling op dit punt desgevraagd niet nader onderbouwd en uit niets blijkt dat partijen hebben gesproken over de wens om 40.000 euro extra te lenen."

 

Reactie toevoegen

 
Schade aan voorgevel ontstond niet plotseling

Schade aan voorgevel ontstond niet plotseling

(Kifid-uitspraak GC 2025-0213) De consument vordert uitkering onder de verzekering van de schade aan de voorgevel van zijn woonhuis, bestaande uit vochtplekken in...

Klager met etalagebenen staat te kijk

Klager met etalagebenen staat te kijk

(Kifid-uitspraken GC 2025-0204 en GC 2025-0205) De verzekeraar heeft de verzekering beëindigd en de verstrekte uitkeringen (47.467,63 euro) en de kosten gemaakt...

Verzekeraar mag premie met 40 procent verhogen

Verzekeraar mag premie met 40 procent verhogen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0198) De verzekeraar heeft de premie van de verzekering van de consumenten per verlengingsdatum verhoogd. De consumenten zijn het daar niet...

Medische noodzaak ontbrak

Medische noodzaak ontbrak

(Kifid-uitspraak GC 2025-0193) De drie dochters van de consument hebben tijdens een vakantie in Marokko voedselvergiftiging opgelopen. Daarnaast hebben zij klachten...

Uit de bocht bij aanvraag motorverzekering

Uit de bocht bij aanvraag motorverzekering

(Kifid-uitspraak GC 2025-0186) De consument heeft een motorverzekering afgesloten bij de verzekeraar. In het aanvraagformulier heeft hij aangegeven dat er geen sprake...

Duur broodje in Barcelona...

Duur broodje in Barcelona...

(Kifid-uitspraak GC 2025-0183) De bewoordingen in de voorwaarden “uw kostbare spullen (…) buiten handbereik achterlaten, en/of zonder toezicht in een...

Geen geweldsinwerking van buitenaf

Geen geweldsinwerking van buitenaf

(Kifid-uitspraak GC 2025-0178) De Geschillencommissie is van oordeel dat de consument onvoldoende heeft bewezen dat de schade die hij claimt rechtstreeks en zonder...

Schending zorgplicht kost adviseur tien mille

Schending zorgplicht kost adviseur tien mille

(Kifid-einduitspraak GC 2024-0730B) In de tussenuitspraak heeft de Geschillencommissie geoordeeld dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden. Partijen hebben...

Consument moet bewijzen dat schademelding bij verzekeraar is aangekomen

Consument moet bewijzen dat schademelding bij verzekeraar is aangekomen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0167) Er is schade ontstaan aan de woning van de consument door binnenstromend regenwater. De consument verwijt de verzekeraar dat deze...

Viva Las Vegas maar niet heus...

Viva Las Vegas maar niet heus...

(Kifid-uitspraak GC 2025-0134) De consumenten verbleven van 16 juli 2024 tot en met 8 augustus 2024 in de Verenigde Staten. Op 19 juli 2024 vond er een wereldwijde...