Niet aan adviseur om te beoordelen of NHG van toepassing is

Kifid NIEUW 1

(Kifid-uitspraak GC 2024-1011) De consumenten stellen dat zij schade lijden doordat de adviseur is tekortgeschoten in de op hem rustende verplichtingen, waardoor zij een lagere hypothecaire geldlening konden afsluiten dan zij wensten en geen Nationale Hypotheek Garantie (NHG) hebben gekregen. Naar het oordeel van de Geschillencommissie is niet gebleken dat de adviseur is tekortgeschoten. De vorderingen (25.030 euro) worden afgewezen. 

De commissie stelt voorop dat "het niet aan haar – of de adviseur – is om te beoordelen of de consumenten in aanmerking kwamen voor NHG. Deze beoordeling ligt bij de geldverstrekker, in dit geval Florius. De commissie dient enkel te beoordelen of de adviseur is tekortgeschoten, door – zoals de consumenten stellen – bij Florius onvoldoende aan te dringen op een hypothecaire geldlening met NHG. Vast moet komen te staan dat de hypothecaire geldlening wel met NHG afgesloten had kunnen worden als de adviseur
anders had gehandeld.

"Op grond van artikel 150 Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering rust de bewijslast van de stellingen dat zij in 2021 bij anders handelen van de adviseur een hypothecaire geldlening met NHG hadden kunnen afsluiten op de consumenten.

"Naar het oordeel van de commissie hebben de consumenten deze stelling onvoldoende onderbouwd. De adviseur heeft betwist dat dit mogelijk was geweest en verwijst daarvoor onder meer naar een e-mail van Florius van 14 augustus 2023, waarin Florius nog altijd aangeeft dat een hypothecaire geldlening met NHG niet mogelijk was. Tussen partijen is op zichzelf niet in geschil dat Florius ook in 2021 heeft aangegeven dat NHG niet mogelijk was. De commissie is van oordeel dat de adviseur op deze mededelingen van Florius mocht afgaan. Uit de stukken blijkt afdoende dat de adviseur alle relevante gegevens met betrekking tot het (pensioen)inkomen van de consumenten aan Florius heeft doorgegeven. De adviseur heeft zowel in de hypotheekaanvraag als in het explainformulier toelichting gegeven op het tekort dat ontstaat op het moment dat één van de consumenten de pensioenleeftijd bereikt en heeft toegelicht waarom het op werkelijke maandlast verantwoord is de hypothecaire geldlening te verschaffen. ("Op pensioendatum aanvrager is er een tekort o.b.v. maximale (toegestane) jaarlast. O.b.v. de werkelijke jaarlast zou de geldlening wel verstrekt kunnen worden (toegestaan bij pensioendatum)")

"De adviseur betwist dat de consumenten hebben aangegeven een bedrag van 40.000 euro te willen lenen voor een verbouwing. Zoals hiervoor is overwogen, rust de bewijslast van deze stelling op de consumenten. De consumenten hebben hun stelling op dit punt desgevraagd niet nader onderbouwd en uit niets blijkt dat partijen hebben gesproken over de wens om 40.000 euro extra te lenen."

 

Reactie toevoegen

 
Kifid geeft tips aan financieel dienstverleners

Kifid geeft tips aan financieel dienstverleners

Naar aanleiding van het Jaarverslag 2024, waarin ook veel praktijkverhalen aan bod komen, heeft Kifid een aantal tips opgesteld voor financieel dienstverleners. registreert...

Kifid: meer klachten, helft opgelost met bemiddeling

Kifid: meer klachten, helft opgelost met bemiddeling

Voor het tweede jaar op rij stijgt het aantal ingediende klachten bij Kifid. In 2024 heeft Kifid in totaal 3.353 klachtzaken inhoudelijk behandeld en afgerond. In...

Adviseur wekte verkeerde verwachtingen

Adviseur wekte verkeerde verwachtingen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0289) De consumenten hebben een woning gekocht zonder voorbehoud van financiering. Zij hebben niet het gewenste bedrag kunnen lenen en hebben...

Wil Jacobs versterkt Geschillencommissie Kifid

Wil Jacobs versterkt Geschillencommissie Kifid

Wil Jacobs start per 15 mei als lid van de Geschillencommissie Kifid. "De actuarieel-inhoudelijke kennis van Wil Jacobs is van toegevoegde waarde voor de behandeling...

Vakantie liep niet echt op de klippen

Vakantie liep niet echt op de klippen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0281) Tijdens een autoreis door Canada hebben de consument en zijn gezin door bosbranden de geplande route door de Rocky Mountains met alle...

Verzekeraar hoeft niet te accepteren bij terugkerende slaapproblemen

Verzekeraar hoeft niet te accepteren bij terugkerende slaapproblemen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0262) De verzekeraar heeft voldoende onderbouwd dat een redelijk handelend verzekeraar bij kennis van de recidiverende slaapproblemen de...

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2025

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2025

(Uit Ken je vak! VVP 1-2025) De uitspraken van Kifid bevatten regelmatig leermomenten voor financieel adviseurs en verzekeraars. In elk nummer vat VVP een aantal...

MPV is geen bestelbus

MPV is geen bestelbus

(kifid-uitspraak GC 2025-0244) De consument heeft een beroep gedaan op zijn reisverzekering voor vergoeding van de schade door diefstal van bagage uit een door hem...

Geldbelangen: haal artikel 65 uit Kifid-reglement

Geldbelangen: haal artikel 65 uit Kifid-reglement

Stichting Geldbelangen vraagt de minister artikel 65 uit het Kifid-reglement te halen. Voorzitter Rob Goedhart: "Indien u – onverhoopt - het Kifid het recht...

Verplicht advies bij ophogen hypotheek mag

Verplicht advies bij ophogen hypotheek mag

(Kifid-uitspraak GC 2025-0224) De Geschillencommissie stelt vast dat de kosten die de bank heeft gerekend voor advisering over en voor de verhoging van de hypothecaire...