Niet aan adviseur om te beoordelen of NHG van toepassing is

Kifid NIEUW 1

(Kifid-uitspraak GC 2024-1011) De consumenten stellen dat zij schade lijden doordat de adviseur is tekortgeschoten in de op hem rustende verplichtingen, waardoor zij een lagere hypothecaire geldlening konden afsluiten dan zij wensten en geen Nationale Hypotheek Garantie (NHG) hebben gekregen. Naar het oordeel van de Geschillencommissie is niet gebleken dat de adviseur is tekortgeschoten. De vorderingen (25.030 euro) worden afgewezen. 

De commissie stelt voorop dat "het niet aan haar – of de adviseur – is om te beoordelen of de consumenten in aanmerking kwamen voor NHG. Deze beoordeling ligt bij de geldverstrekker, in dit geval Florius. De commissie dient enkel te beoordelen of de adviseur is tekortgeschoten, door – zoals de consumenten stellen – bij Florius onvoldoende aan te dringen op een hypothecaire geldlening met NHG. Vast moet komen te staan dat de hypothecaire geldlening wel met NHG afgesloten had kunnen worden als de adviseur
anders had gehandeld.

"Op grond van artikel 150 Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering rust de bewijslast van de stellingen dat zij in 2021 bij anders handelen van de adviseur een hypothecaire geldlening met NHG hadden kunnen afsluiten op de consumenten.

"Naar het oordeel van de commissie hebben de consumenten deze stelling onvoldoende onderbouwd. De adviseur heeft betwist dat dit mogelijk was geweest en verwijst daarvoor onder meer naar een e-mail van Florius van 14 augustus 2023, waarin Florius nog altijd aangeeft dat een hypothecaire geldlening met NHG niet mogelijk was. Tussen partijen is op zichzelf niet in geschil dat Florius ook in 2021 heeft aangegeven dat NHG niet mogelijk was. De commissie is van oordeel dat de adviseur op deze mededelingen van Florius mocht afgaan. Uit de stukken blijkt afdoende dat de adviseur alle relevante gegevens met betrekking tot het (pensioen)inkomen van de consumenten aan Florius heeft doorgegeven. De adviseur heeft zowel in de hypotheekaanvraag als in het explainformulier toelichting gegeven op het tekort dat ontstaat op het moment dat één van de consumenten de pensioenleeftijd bereikt en heeft toegelicht waarom het op werkelijke maandlast verantwoord is de hypothecaire geldlening te verschaffen. ("Op pensioendatum aanvrager is er een tekort o.b.v. maximale (toegestane) jaarlast. O.b.v. de werkelijke jaarlast zou de geldlening wel verstrekt kunnen worden (toegestaan bij pensioendatum)")

"De adviseur betwist dat de consumenten hebben aangegeven een bedrag van 40.000 euro te willen lenen voor een verbouwing. Zoals hiervoor is overwogen, rust de bewijslast van deze stelling op de consumenten. De consumenten hebben hun stelling op dit punt desgevraagd niet nader onderbouwd en uit niets blijkt dat partijen hebben gesproken over de wens om 40.000 euro extra te lenen."

 

Reactie toevoegen

 
Klant moet zelf bedacht zijn op onderverzekering

Klant moet zelf bedacht zijn op onderverzekering

(Kifid-uitspraak GC 2024-0994) Bij een inbraak in haar woning zijn de sieraden van de consument gestolen. In verband met onderverzekering heeft de verzekeraar niet...

Fout in berekening overwaarde kost adviseur zeven mille

Fout in berekening overwaarde kost adviseur zeven mille

(Kifid-uitspraak GC 2024-0996) De hypotheekadviseur heeft een fout gemaakt in de berekening van de overwaarde. Naar het oordeel van de Geschillencommissie gaat het...

Gevloerd 2...

Gevloerd 2...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0988) De vloerbedekking op de overloop is beschadigd. De consument verlangt ook uitkering van de vervangingskosten van de vloerbedekking...

Gevloerd...

Gevloerd...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0974) De consument heeft schade aan de gietvloer in de keuken door een eigen gebrek aan de vloer. Los van de herstelkosten van de gietvloer...

Vlieger gaat niet op...

Vlieger gaat niet op...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0968) De Geschillencommissie oordeelt dat de adviseur niet gehouden was om de consument te verwijzen naar de hulpdienst van de verzekeraar....

Adviseur de gebeten hond...

Adviseur de gebeten hond...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0941) De consument stelt dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden en vordert schadevergoeding. De tussenpersoon heeft, ondanks herhaaldelijke...

Drone niet gedekt op reisverzekering

Drone niet gedekt op reisverzekering

(Kifid-uitspraak GC 2024-0938) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de drone van de consumenten een luchtvaartuig is op grond van artikel...

Adviseur stuurde onprofessionele e-mail

Adviseur stuurde onprofessionele e-mail

(Kifid-uitspraak GC 2024-0925) De Geschillencommissie is van oordeel dat het advieskantoor een onprofessionele e-mail naar de consument gestuurd heeft. Op 28 mei...

Ongeluk tijdens operatie niet gedekt op ongevallenpolis

Ongeluk tijdens operatie niet gedekt op ongevallenpolis

(Kifid-uitspraak GC 2024-0920) De consument claimt een uitkering onder de verzekering, omdat hij na een ziekenhuisopname een ongeval heeft gehad. De verzekeraar...

Verzekeraar struikelt bij Kifid

Verzekeraar struikelt bij Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2024-0913) De verzekerde heeft bij de verzekeraar een schade ingediend, omdat hij was gestruikeld en daarbij de consument in het water had geduwd....