Niet alle huishoudongelukjes verzekerd

Kifid NIEUW 1

(Kifid-uitspraak GC 2025-0486) De consument vordert vergoeding van schade aan zijn parketvloer. Hij heeft bij het optuigen van de kerstboom water gemorst, wat hij pas twee weken later, bij het aftuigen van de kerstboom, heeft ontdekt. De verzekeraar heeft de schadeclaim van de consument afgewezen. De Geschillencommissie komt tot het oordeel dat de voorwaarden voldoende duidelijk bepalen dat schade niet wordt vergoed als deze is ontstaan ‘door iets dat uw woning of inboedel langzaam beïnvloedt’. De commissie wijst de vordering (twee mille) van de consument af.

Significant verschil

De commissie: "Het morsen van water bij het optuigen van een kerstboom is op zich, in het dagelijks taalgebruik, aan te merken als een huishoudongelukje. In zoverre is de commissie het dus met de consument eens.

"Er is echter een significant verschil tussen huishoudongelukjes als ‘vallen’ en ‘stoten’ in de zin van artikel 3.1 van de voorwaarden en het ‘morsen van water’. Bij het (laten) vallen van een vaas ontstaat direct schade aan de vaas (tenzij misschien de vaas van voldoende krachtig materiaal gemaakt is). Bij het stoten van een kruk tegen een keukenkastje kan direct een kras ontstaan op het keukenkastje (en overigens ook aan de kruk). Maar bij het morsen van water is dat anders. Dat veroorzaakt op zichzelf geen schade en dus ook niet ‘direct’. Alleen wanneer het water niet wordt opgenomen met een doek of een lap, en over een langere periode kan intrekken in bijvoorbeeld de parketvloer, zoals in deze zaak, ontstaat schade.

"De verzekeraar heeft schadeveroorzaking door langzame beïnvloeding expliciet van de dekking uitgesloten. Van zulke schadeveroorzaking is in deze zaak sprake geweest, óók als aangenomen wordt dat sprake is geweest van eenmalig waterverlies door een huishoudongelukje. De schade is immers ontstaan doordat het (eenmalig) gemorste water langzaam de parketvloer van de consument heeft kunnen intrekken en beschadigen.

"Een redelijke uitleg van art. 3.1 en art. 3.5, in samenhang gelezen, is dat, ook al is op zich sprake geweest van een huishoudongelukje, er toch geen dekking is als het uiteindelijk gaat om schade door langzame beïnvloeding. Een redelijke uitleg is niet dat als maar sprake is geweest van een huishoudongelukje, de gebeurtenissen erna (het water blijft twee weken lang onopgemerkt op de parketvloer liggen) er voor de toepassing van de verzekerings- voorwaarden niet toe doen."

Reactie toevoegen

 
Weigering bank valt adviseur niet te verwijten

Weigering bank valt adviseur niet te verwijten

(Kifid-uitspraak GC 2025-0853) Anders dan de consument betoogt, is het niet aan de adviseur te wijten dat de consument geen gebruik heeft kunnen maken van de meeneemregeling....

Beroep op verjaring behaagt Kifid niet

Beroep op verjaring behaagt Kifid niet

(Kifid-uitspraak GC 2025-0846) De vraag die de Geschillencommissie moet beantwoorden is of de verzekeraar het verzoek om rechtsbijstand van de consument voor het...

Schade door herstel eigen gebrek niet gedekt

Schade door herstel eigen gebrek niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2025-0841) De consument heeft een claim ingediend bij de verzekeraar voor schade die is ontstaan aan een deurslot, deur, deurpost en schilderwerk....

Oorzaak schade onbekend, dan geen uitkering

Oorzaak schade onbekend, dan geen uitkering

(Kifid-uitspraak GC 2025-0833) De consument heeft een beroep gedaan op haar verzekering in verband met een scheur in haar aanrechtblad. De verzekeraar heeft...

'Yes' in appje adviseur leidt tot misverstand maar geen schade

'Yes' in appje adviseur leidt tot misverstand maar geen schade

(Kifid-uitspraak GC 2025-0830) Doordat de adviseur op hun Whatsapp-bericht van 25 oktober 2024 met “Yes” antwoordde, dachten de consumenten dat de hypotheekaanvraag...

Verzekeraar doet vergeefs beroep op verjaring

Verzekeraar doet vergeefs beroep op verjaring

(Kifid-uitspraak GC 2025-0823) De consument heeft de uitvoerder om rechtsbijstand verzocht omdat zij recht meent te hebben op ruim 30 jaar achterstallige loonbetalingen...

Verzekeraar mocht klant vragen minder beroep op polis te doen

Verzekeraar mocht klant vragen minder beroep op polis te doen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0819) De consument heeft een brief ontvangen van verzekeraar waarin staat dat hij meer dan gemiddeld een beroep doet op zijn rechtsbijstandverzekering...

CFD-rapport leren van Kifid-uitspraken

CFD-rapport leren van Kifid-uitspraken

CFD heeft alle Kifid-uitspraken van de afgelopen drie jaar geanalyseerd, om te leren waar voor financieel adviseurs nu de grootste risico's liggen. Schending van...

Klant kon weten van polisvoorwaarden

Klant kon weten van polisvoorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2025-0795) De consument klaag erover dat haar bij het afsluiten van de verzekering geen informatie is verstrekt door de verzekeraar over...

Schade aan taxushaag ontstond geleidelijk

Schade aan taxushaag ontstond geleidelijk

(Kifid-uitspraak GC 2025-0786) Waterschade aan taxushaag na periode van neerslag. Tussen partijen staat ter discussie of de verzekeraar op basis van de voorwaarden...