Niet bank maar adviseur moet relevante termijnen bewaken

Wekker via Pixabay graphic

(Kifid-uitspraak GC 2024-0458) Door een onjuiste veronderstelling van de adviseur is de offerte niet geüpload in het systeem van de bank. De termijn waarbinnen de ondertekende offerte door de bank ontvangen moet zijn, is daardoor verstreken. De consumenten betogen dat de bank is tekortgeschoten door geen waarschuwing te sturen dat de tekentermijn van de offerte bijna was verstreken. Naar het oordeel van de Geschillencommissie is de bank echter niet verplicht om dit te doen en is er dus ook geen sprake van een tekortkoming. De vordering van de consumenten wordt daarom afgewezen.

De commissie merkt op dat "het met name aan de adviseur is – en dus niet aan de bank – om de
relevante termijnen te bewaken. Het sturen van een signaal moet daarom meer gezien worden als een (onverplichte) service van de bank. Aangezien de bank niet verplicht is om een signaal te sturen dat de tekentermijn van de offerte bijna verstrijkt, is de bank ook niet tekortgeschoten door in deze zaak geen signaal te sturen".

Reactie toevoegen

 
Uit de bocht bij aanvraag motorverzekering

Uit de bocht bij aanvraag motorverzekering

(Kifid-uitspraak GC 2025-0186) De consument heeft een motorverzekering afgesloten bij de verzekeraar. In het aanvraagformulier heeft hij aangegeven dat er geen sprake...

Duur broodje in Barcelona...

Duur broodje in Barcelona...

(Kifid-uitspraak GC 2025-0183) De bewoordingen in de voorwaarden “uw kostbare spullen (…) buiten handbereik achterlaten, en/of zonder toezicht in een...

Geen geweldsinwerking van buitenaf

Geen geweldsinwerking van buitenaf

(Kifid-uitspraak GC 2025-0178) De Geschillencommissie is van oordeel dat de consument onvoldoende heeft bewezen dat de schade die hij claimt rechtstreeks en zonder...

Schending zorgplicht kost adviseur tien mille

Schending zorgplicht kost adviseur tien mille

(Kifid-einduitspraak GC 2024-0730B) In de tussenuitspraak heeft de Geschillencommissie geoordeeld dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden. Partijen hebben...

Consument moet bewijzen dat schademelding bij verzekeraar is aangekomen

Consument moet bewijzen dat schademelding bij verzekeraar is aangekomen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0167) Er is schade ontstaan aan de woning van de consument door binnenstromend regenwater. De consument verwijt de verzekeraar dat deze...

Viva Las Vegas maar niet heus...

Viva Las Vegas maar niet heus...

(Kifid-uitspraak GC 2025-0134) De consumenten verbleven van 16 juli 2024 tot en met 8 augustus 2024 in de Verenigde Staten. Op 19 juli 2024 vond er een wereldwijde...

Verzekeraar moet reden geven voor opzegging schadeverzekering tegen einddatum

Verzekeraar moet reden geven voor opzegging schadeverzekering tegen einddatum

(Kifid-uitspraak GC 2025-0111) Een verzekeraar mag een schadeverzekering tegen de afgesproken einddatum opzeggen mits de wettelijke opzegtermijn van twee maanden...

WAM!

WAM!

(Kifid-uitspraak GC 2025-0123) De zoon van de consument is als bromfietsbestuurder betrokken geweest bij een aanrijding met een fietser. De verzekeraar heeft de...

Bank mocht notariskosten niet bij klant neerleggen

Bank mocht notariskosten niet bij klant neerleggen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0128) De consumenten hebben van de gemeente Vlaardingen een aanbod ontvangen om het tijdelijke erfpachtrecht dat zij hebben op een perceel...

Kifid Kennis: 'Hoe ver gaat de zorgplicht van mijn verzekeringstussenpersoon?'

Kifid Kennis: 'Hoe ver gaat de zorgplicht van mijn verzekeringstussenpersoon?'

Aan de reeks Kifid Kennis is een nieuw themadocument toegevoegd met de titel ‘Hoe ver gaat de zorgplicht van mijn verzekeringstussenpersoon?’ In dit...