Niet blind varen op buitenlandse maatschappijen

Aarde globe via Pixabay

Moeten de Nederlandse verzekeraars zich werkelijk druk maken over de groeiende invloed van buitenlandse verzekeraars op de schadeverzekeringsmarkt van Nederland? Volgens IG&H dwingt de toenemende rol van deze maatschappijen - en de consultant doelt hierbij specifiek op niet in ons land gevestigde bedrijven - Nederlandse verzekeraars tot acteren.

IG&H: "Het is daarbij van belang dat ze echte meerwaarde leveren door diepgaand begrip van lokale klantbehoeften, (data gedreven) expertise en het aanbod uitbreiden met aanpalende diensten. Totaaloplossingen bieden in plaats van sec verzekeringen, waarmee onderscheidend vermogen geleverd wordt dat lastig te evenaren is door buitenlandse concurrenten."

De reden waarom buitenlandse verzekeraars momenteel populair zijn, is dat zij sommige risico's die Nederlandse maatschappijen niet meer in hun boeken willen hebben, wel accepteren. Maar in plaats van uit te wijken naar buitenlandse partijen zouden makelaars en adviseurs ook kunnen proberen om samen met de Nederlandse verzekeraars te komen tot oplossingen voor het probleem van de onverzekerbaarheid. Die oplossing bestaat er in dat risico's - aangestuurd door hun adviseurs en verzekeraars - zélf ook een stuk verantwoordelijkheid nemen. Op het moment dat risico’s werkelijk moeite doen op preventie en risk management, is er verzekeringstechnisch doorgaans al heel wat meer mogelijk.

Bovendien, en daar kunnen makelaars en adviseurs die al wat langer meelopen, hele boeken over volschrijven: zodra Nederland de buitenlandse maatschappij niet meer in de kraam past, trekt zij zich terug zonder zich veel te bekommeren over de gevolgen voor klanten. Dan is er vast wel weer een volgende partij die zich meldt, maar op de lange termijn is iedereen veel meer gebaat bij stabiliteit. Dus buitenlandse verzekeraars als redders van de verzekerbaarheid in Nederland, wij geloven er niet in. Samen de schouders er onder in eigen land, met commitment van verzekeraars, adviseurs én klanten, is voor de lange termijn een veel beter plan.

 

 

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Paul Schoo - Platter-Schoo FD 23 augustus 2019

Kijk vroeger konden wij moeilijk verzekerbare risico's kwijt bij die verzekeraar waar wij ook de goede risico's onder brachten. Buitenlandse verzekeraars zullen die weg binnenkort ook gaan bewandelen. Ze zijn dus wel degelijk een bom onder de Nederlandse verzekeraar, die in winstbejag zijn afkomst verloochend. Wie zijn billen brand zal op de blaren moeten gaan zitten.

Meer over
Uitkomsten risicogebaseerd toezicht niet extrapoleren

Uitkomsten risicogebaseerd toezicht niet extrapoleren

(Commentaar VVP) Mag je een hele beroepsgroep te kijk zetten op basis van zo weinig onderzoeksgegevens? Die vraag dringt zich op bij de volgens de AFM “teleurstellende...

Overwinning of dode mus?

Overwinning of dode mus?

Lobbyen loont in het dossier actieve provisietransparantie, al zullen er genoeg adviseurs zijn die nog steeds vinden dat er geen provisietransparantieprobleem is...

Commentaar VVP: omgekeerde wereld

Commentaar VVP: omgekeerde wereld

Wonderlijk: iets is slecht voor je, maar omdat iets anders nóg slechter is, is het eerste toch goed voor je… Zo redeneert tenminste het Gerechtshof...

Verzekeraars in de tang bij verplichte AOV ZZP'ers

Verzekeraars in de tang bij verplichte AOV ZZP'ers

(door redactie VVP) Het ei is gelegd: in het dinsdag door de Stichting van de Arbeid gepresenteerde advies ‘Keuze in zekerheid’ krijgt een verplichte...

Soep

Soep

(Gecorrigeerd) Een ding gaat zeker gebeuren na de woensdag gepubliceerde Kifid-uitspraken GC 2019-623 en 625: adviseurs gaan kiezen voor niet-bindend advies. Want...

Artikel 4:20 lid 3 Wft nagel aan doodskist?

Artikel 4:20 lid 3 Wft nagel aan doodskist?

Artikel 4:20 lid 3 van de Wft doelt ook op premiedalingen. Met die interpretatie in Uitspraken GC 2019-623 en GC 2019-625 schrijft Kifid het volgende hoofdstuk in...

Hoe verfrissend is Lemonade werkelijk?

Hoe verfrissend is Lemonade werkelijk?

Hoe revolutionair is het veeljubelde Lemonade werkelijk? De Amerikaanse onderneming is inmiddels ook in Europa actief, in Duitsland om precies te zijn. Dit met als...

Pole position

Pole position

Consumenten vinden financieel advies belangrijk en de onafhankelijk adviseur staat daarbij in pole position , zo blijkt uit onderzoek ‘Trendonderzoek klantgerichtheid...

Supersaai, verzekeringen!

Supersaai, verzekeringen!

Leuke podcast van De Onzichtbare Hand over te veel verzekerd zijn en waar je kunt besparen. Al was het maar vanwege de als altijd pakkende uitspraken van Jort Kelder....

Spook...

Spook...

Ineens komt er weer een spook uit de kast waar verzekeraars helemaal niet op zitten te wachten. De Consumentenbond wil dat verzekeraars hun klanten expliciet vragen...