Niet lukraak vervroegd aflossen

Maaike  Verhoef re 2018

De NVHP vindt dat de campagne Aflossingsblij bij de consument de onjuiste indruk wekt, dat vervroegde aflossing van de aflossingsvrije hypotheek voor iedereen op dit moment een goede beslissing is.

 Maaike Verhoef, secretaris NVHP: "Het (deels) vervroegd aflossen van een hypothecaire lening heeft de nodige fiscale consequenties en binnen samenlevingsverbanden ook aanvullend vermogensrechtelijke gevolgen. Ook is er bij het aangaan van de hypotheek een advies gemaakt wat voorziet in het gedeeltelijk niet aflossen van de hypotheek. Voordat een consument overgaat tot vervroegde aflossing van zijn aflossingsvrije hypotheek, doet hij er daarom goed aan deze consequenties nauwkeurig te inventariseren. Pas wanneer alle consequenties duidelijk in beeld zijn kan op een verantwoorde wijze worden besloten om wel of niet tot vervroegde aflossing van de hypotheeklening over te gaan. Daarbij past ook het opnieuw toetsen aan het oorspronkelijke advies, of het opnieuw inwinnen van advies."

Het is, aldus Verhoef, "echt te gemakkelijk om bij alle Nederlanders met een aflosvrije hypotheek de indruk te wekken dat iedereen er goed aan doet deze hypotheek (deels) vervroegd af te lossen”.

Vraag om schriftelijk advies

“Wij zien", vervolgt Verhoef, "dat er geldverstrekkers zijn die onder meer via callcenters hun klanten met een aflossingsvrije hypotheek gericht gaan benaderen. Soortgelijke acties rondom de beleggingsverzekering en rentederivaten tonen aan dat dit soort acties gemakkelijk tot misverstanden bij klanten van banken kunnen leiden. Ons advies aan consumenten is dan ook:

- als een bank ongevraagd contact opneemt, vraag dan nadrukkelijk of de bank alleen informatie wil geven of ook advies;

- neem alleen een beslissing indien u hierover een advies heeft ontvangen;

- laat de bank dit advies op schrift zetten en aan u opsturen;

- en in alle gevallen: bespreek dit met de adviseur die betrokken was bij de totstandkoming van de hypotheek of, als deze niet meer beschikbaar of in beeld is, met de ter zake kundige hypothecair planner."

Wie stelt moet bewijzen

Kifid heeft bij herhaling uitgesproken dat degene die bij het klachteninstituut iets stelt dit in beginsel ook moet bewijzen. Gaat de consument vervroegd aflossen en blijkt dit in de toekomst voor hem nadelig te zijn, dan zal hij bij het Kifid minimaal moeten bewijzen wie hem dit advies heeft gegeven en wat het advies precies inhield. Om bewijsproblemen te voorkomen adviseert de NVHP consumenten om altijd een schriftelijk advies te vragen, aan alle partijen die de suggestie geven om de bestaande aflosvrije hypotheek vervroegd af te lossen.

Reactie toevoegen

 
"Bedenktermijn bij aankoop woning verlengen naar veertien dagen"

"Bedenktermijn bij aankoop woning verlengen naar veertien dagen"

De NVHP pleit er voor om de huidige korte wettelijke bedenktermijn van drie dagen bij de aankoop van een woning te verhogen naar veertien dagen. De NVHP: "Drie dagen...

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

(NVHP in Ken je vak! in VVP 1-2024) Kifid verwacht dat adviseur notities maakt DOSSIERVORMING - Wanneer er een discussie tussen een klant en een financieel...

Leren van Kifid-uitspraken hypotheken VVP 6-2023

Leren van Kifid-uitspraken hypotheken VVP 6-2023

(Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken, Ken je vak! VVP 6-2023) Reikwijdte advies bij nieuwbouw HYPOTHEKEN – De consumenten wenden zich op enig moment...

Door aflossen minder zorgen om aflossingsvrije hypotheek

Door aflossen minder zorgen om aflossingsvrije hypotheek

Huiseigenaren maken zich minder vaak zorgen over hun aflossingsvrije hypotheek, blijkt uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis. In 2018 maakte achttien procent zich...

Ken je vak! Leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! Leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(Ken je vak! VVP 5-2023) De uitspraken van Kifid bevatten regelmatig leermomenten voor financieel adviseurs. In elk nummer vat VVP een aantal relevante uitspraken...

Iedereen aflossingsblij?!

Iedereen aflossingsblij?!

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance-deskundige, in Ken je vak! VVP 5-2023) Volgens de AFM zijn er nu veel minder mensen met een aflossingsvrije hypotheek...

Hoe luidt de opdracht?

Hoe luidt de opdracht?

HYPOTHEKEN – De consument heeft contact gezocht met zijn adviseur. Hij geeft aan zijn hypothecaire lening bij zijn geldverstrekker te willen verhogen voor...

Eensporig rentebeleid binnen groep

Eensporig rentebeleid binnen groep

HYPOTHEKEN – De wetgever wil geen ‘lokkertjes’ op het gebied van hypotheekrente. Omdat te voorkomen bepaalt artikel 81a Bgfo het volgen - de:...

Geen tegenvordering

Geen tegenvordering

HYPOTHEKEN – Het kan verleidelijk zijn. De klant stelt de adviseur aan-sprakelijk en gaat naar Kifid, maar de adviseur heeft eigenlijk ook nog wel een appeltje...

NVHP: alertheid bij meeneemregelingen geboden

NVHP: alertheid bij meeneemregelingen geboden

De Nederlandse Vereniging van Hypothecair Planners, NVHP, roept haar leden maar ook consumenten op om extra alert te zijn op de voorwaarden die gelden bij meeneemregelingen...