Niet maken van heldere afspraken breekt adviseur op

Kifid 2017 (deel logo)

Senkeldam Financial Planning moet dossiervergoeding (395 euro) en kosten meerwerk (875 euro) terugbetalen aan de klant, omdat over deze kosten niks was afgesproken. De vorderingen met betrekking tot de betalingen voor het nazorgabonnement en de kosten van de aankoopbegeleiding worden wel afgewezen door de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (uitspraak 2019-496).

De Commissie: "Vaststaat dat de dossiervergoeding niet in de opdracht tot dienstverlening benoemd is. Daarnaast stelt de Commissie vast dat de financieringsopzet van 29 mei 2017 specifiek voor de aankoop van een bepaalde woning opgemaakt is. Zo maakt de financieringsopzet melding van het verwachte aankoopbedrag van die woning. Omdat die aankoop niet doorgegaan is, kan de Adviseur geen beroep doen op de financieringsopzet die betrekking heeft op die aankoop (en waarin de dossiervergoeding werd genoemd, red.). Nu voorts niet is komen vast te staan dat de dossiervergoeding betrekking heeft op tussen partijen overeengekomen én daadwerkelijk verrichte werkzaamheden of daarmee verband houdende onkosten die niet zijn begrepen in de opdracht tot dienstverlening, moet de Adviseur dit bedrag aan Consument terugbetalen.

Meerwerkfactuur

Met betrekking tot de meerwerkfactuur, stelt de Commissie dat "uit de opdracht tot dienstverlening blijkt dat in de vergoeding van 2.600 euro alle werkzaamheden voor uitvoering van de opdracht begrepen zijn. Uit geen enkel stuk blijkt dat er een maximum aantal uur aan deze prijs gekoppeld is. Het uitgangspunt is dan ook dat de Adviseur niet meer dan 2.600 euro in rekening mag brengen. De Adviseur beroept zich op artikel 6.1 en 6.3 van de algemene voorwaarden, maar uit die bepalingen blijkt ook niet dat de Adviseur bij overschrijding van een aantal uur meerwerkuren in rekening mag brengen. Die bepalingen zijn dus niet van toepassing, zodat er geen grond is voor een vergoeding voor meerwerk en Consument recht heeft op terugbetaling van de betaalde meerwerkfactuur".

 

 

Reactie toevoegen

 
Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

(Kifid-uitspraak GC 2024-0321) Rabobank heeft aangevoerd dat van haar niet verwacht kan worden dat zij alle toekomstige, soms zelfs onaannemelijke, scenario’s...

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

“In de klachten", aldus Kifid-directeur Eveline Ruinaard in het jaarverslag 2023, "gaat het vaak niet over de werking van producten maar veel meer over de...

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0302) De consument en haar (inmiddels overleden) echtgenoot hebben in het verleden via de adviseur een hypothecaire geldlening afgesloten....

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

(Uit Ken je vak! VVP 2-2024) Struikelen over eigen voeten niet onrechtmatig AVP – De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Kifid veegt vloer aan met klacht

Kifid veegt vloer aan met klacht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0299) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een veegmachine. Volgens de consument is de bestuurder van de veegmachine,...

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0291) Door een lekkage van het inpandige balkon is er cementsluier ontstaan op enkele ruiten van de woning van de consumenten. Hierdoor...

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

(Kifid-uitspraak GC 2024-0268) De Geschillencommissie acht het voldoende aannemelijk dat de consument door de fout van de adviseur een gunstiger rente is misgelopen. Volgens...

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0816B) De consumenten hebben schadevergoeding gevorderd omdat de aanvraag van hun hypothecaire geldlening is afgewezen. Zij wilden juist...

Voor eigen rekening...

Voor eigen rekening...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0235) De consument heeft zich voor advies in verband met de mogelijke aankoop van een beleggingspand tot de adviseur gewend. Hierbij is...