Niet zomaar recht op smartengeld
(Kifid-uitspraak GC 2023-0686) De consumenten hebben aangevoerd dat zij door het handelen van de adviseur veel stress hebben ervaren en het voor onrust heeft gezorgd tijdens hun vakantie waardoor zij daar minder van hebben kunnen genieten. Zij vorderen duizend euro immateriële schade (smartengeld). Maar immateriële schade komt in beginsel pas voor vergoeding in aanmerking als zich een situatie voordoet in artikel 6:106 BW. Kort samengevat gaat het om de volgende situaties: (a) de aansprakelijke persoon heeft het nadeel opzettelijk toegebracht, (b) de benadeelde heeft lichamelijk letsel, is in zijn eer of goede naam geschaad of op andere wijze in zijn persoon aangetast of (c) de nagedachtenis van een overledene is aangetast. Degene die het smartengeld vordert moet met concrete gegevens onderbouwen dat zich een van deze situaties heeft voorgedaan. De consumenten hebben geen feiten of omstandigheden genoemd waaruit volgt dat een van de genoemde situaties in dit geval van toepassing is. De vordering voori mmateriële schadevergoeding moet daarom worden afgewezen, aldus de Geschillencommissie.
Ook de andere vorderingen worden afgewezen. De commissie kan niet vaststellen dat de adviseur niet in het belang van de consumenten heeft gehandeld bij zijn opdracht tot dienstverlening voor advisering en bemiddeling bij het verkrijgen van een (verhoging van de) hypothecaire geldlening.
Reactie toevoegen
Meer over
Bank hoeft niet actief te vragen naar mogelijk gestegen woningwaarde
(Kifid-uitspraak GC 2025-0301) De Geschillencommissie is van oordeel dat de bank niet gehouden is om bij de consument actief te informeren naar een mogelijk gestegen...
Kifid geeft tips aan financieel dienstverleners
Naar aanleiding van het Jaarverslag 2024, waarin ook veel praktijkverhalen aan bod komen, heeft Kifid een aantal tips opgesteld voor financieel dienstverleners. registreert...
Kifid: meer klachten, helft opgelost met bemiddeling
Voor het tweede jaar op rij stijgt het aantal ingediende klachten bij Kifid. In 2024 heeft Kifid in totaal 3.353 klachtzaken inhoudelijk behandeld en afgerond. In...
Adviseur wekte verkeerde verwachtingen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0289) De consumenten hebben een woning gekocht zonder voorbehoud van financiering. Zij hebben niet het gewenste bedrag kunnen lenen en hebben...
Wil Jacobs versterkt Geschillencommissie Kifid
Wil Jacobs start per 15 mei als lid van de Geschillencommissie Kifid. "De actuarieel-inhoudelijke kennis van Wil Jacobs is van toegevoegde waarde voor de behandeling...
Vakantie liep niet echt op de klippen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0281) Tijdens een autoreis door Canada hebben de consument en zijn gezin door bosbranden de geplande route door de Rocky Mountains met alle...
Verzekeraar hoeft niet te accepteren bij terugkerende slaapproblemen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0262) De verzekeraar heeft voldoende onderbouwd dat een redelijk handelend verzekeraar bij kennis van de recidiverende slaapproblemen de...
Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2025
(Uit Ken je vak! VVP 1-2025) De uitspraken van Kifid bevatten regelmatig leermomenten voor financieel adviseurs en verzekeraars. In elk nummer vat VVP een aantal...
(kifid-uitspraak GC 2025-0244) De consument heeft een beroep gedaan op zijn reisverzekering voor vergoeding van de schade door diefstal van bagage uit een door hem...
Geldbelangen: haal artikel 65 uit Kifid-reglement
Stichting Geldbelangen vraagt de minister artikel 65 uit het Kifid-reglement te halen. Voorzitter Rob Goedhart: "Indien u – onverhoopt - het Kifid het recht...