Nieuw elan bij assurantieclub

Gérard Teurlings LI 2018

Er heerst nieuw elan bij de assurantieclubs. Aldus Gérard Teurlings aan de vooravond van zijn afscheid 30 januari als voorzitter van FiDiB (Vereniging voor Financiële Dienstverleners Brabant). Teurlings, die overigens ook nog tot half mei penningmeester blijft van de Federatie van Assurantieclubs, wordt opgevolgd door Jop Boer (27).

Teurlings nam in 2011 zitting in het bestuur van FiDiB, begin 2012 werd hij voorzitter. “Ik geloofde en geloof nog steeds onvoorwaardelijk in een plek waar branchegenoten elkaar willen ontmoeten en hun kennis verrijken. De assurantieclubs zijn die plek. Maar ik zag ook dat we moesten vernieuwen, wilden we ons bestaansrecht behouden. Doordat alle bij de Federatie aangesloten clubs nu op dezelfde website zitten bijvoorbeeld, zijn de kosten naar beneden gegaan. Bovendien kunnen we nu veel makkelijker gegevens en programma’s uitwisselen.

"FiDiB is een stuk zichtbaarder geworden, maar nog niet genoeg naar onze zin. Vandaar dat de vereniging meer aandacht gaat besteden aan marketing, met daarbij nadrukkelijk ook online marketing. Er is in dit verband heel bewust gezocht naar een jonge secretaris (Gijs van Brunschot, 26) met verstand van online communicatie.”

Profielen

Onder Teurlings probeerde FiDiB gericht jonge leden te werven. Teurlings: “Juist daardoor leerden we dat het niet speciaal gaat om jong of oud, al brengen jonge leden wel innovatie in. We hebben elkaar nodig. Waar het werkelijk om gaat, is dat leden betrokken zijn, inspirerend en participerend.”

FiDiB ontwikkelde eind vorig jaar profielen voor de komende jaren, opdat leden gerichter kunnen worden bediend. Teurlings: “Een schadebehandelaar heeft aan andere kennis en competenties behoefte dan bijvoorbeeld de directeur-grootaandeelhouder. Dankzij deze profielen kunnen we de behoefte beter in kaart brengen en toespitsen op passende thema’s.”

Een bijzondere actie was er bij het tienjarig bestaan in 2019. Leden werd toen gratis PE/PA aangeboden. Daar is volgens Teurlings goed gebruik van gemaakt, al bleek ook “dat leden aangesloten bij grotere bedrijven vaak al in eigen huis PE/PA aangeboden krijgen”. Het aanbod is inmiddels niet meer gratis, maar nog steeds beschikbaar voor een volgens Teurlings aantrekkelijk tarief.

Teurlings hoopt dat het nieuwe elan bij FiDiB en de assurantieclubs in het algemeen blijvend is. “Anders heb ik het als voorzitter niet goed gedaan.” Om de continuïteit te waarborgen, blijft Teurlings beschikbaar bij FiDiB als Raadsheer binnen de Raad van Advies.

Maar het bestuur kan het niet alleen. In een afscheidsbrief aan de leden schrijft Teurlings: “Je mag weten dat er in mijn voorzittersperiode diverse momenten zijn geweest waarop het bestuur vraagtekens stelde of de leden nog wel zitten te wachten op een vereniging zoals FiDiB. Je merkt dat de leden zich steeds meer gaan gedragen als consumenten in plaats van leden. Vandaar dat ook het nieuwe bestuur jou oproept tot meer actieve participatie binnen ons mooi Bourgondisch kennisplatform.”

Jarige assurantieclub FiDiB pakt uit

De Vereniging voor Financiële Dienstverleners Brabant (FiDiB) pakt flink uit bij het tienjarig bestaan. De leden krijgen een PA/PE-abonnement (voor alle modules)...