Nieuw pensioenstelsel blinde vlek voor veel Nederlanders

Joost Tieland 2023

De inhoud van het pensioenakkoord dat het Nederlandse pensioenstelsel grondig zal wijzigen, blijkt voor heel veel Nederlanders een blinde vlek. Bijna de helft (44 procent) weet niet, of niet voldoende, wat het akkoord inhoudt en wat het voor de opbouw van hun eigen pensioen betekent. Dat blijkt uit een onderzoek van pensioenbank Brand New Day. Daaruit komt ook naar voren dat een aanzienlijk deel van de mensen vreest erop achteruit te gaan in het nieuwe stelsel. Positief is dat een grote groep mensen zich bewuster met pensioen is gaan bezighouden sinds bekend werd dat het stelsel gaat veranderen.

Joost Tieland, directeur bij Brand New Day: “Met de discussie in de Eerste Kamer en de bereidheid van de minister om de deadline in ieder geval één jaar op te schuiven tot 1 januari 2028, lijkt er ook meer tijd te komen voor betere voorlichting en dit komt als geroepen. Ons onderzoek toont aan dat het pijnpunt niet alleen ligt in de administratieve en financiële overgang die de pensioenfondsen voor elkaar moeten krijgen, maar dat er ook veel werk aan de winkel is om de Nederlandse bevolking te bereiken en duidelijk te maken wat de gevolgen zijn." 

Overigens vindt Tieland het pensioenakkoord in zijn algemeenheid een stap in de goede richting, onder meer doordat het Nederlanders veel meer inzicht geeft in de opbouw van hun pensioen. “Zo kun je beter en sneller te weten komen in hoeverre de opbouw van je pensioen mee- of tegenvalt. In het nieuwe stelsel kun je vervolgens zelf beslissen of en hoe je voor aanvulling wil zorgen.”

Reactie toevoegen

 
Praktijktips Pensioen & Vermogen Joost Tieland (Brand New Day): stel vragen!

Praktijktips Pensioen & Vermogen Joost Tieland (Brand New Day): stel vragen!

“Wen uzelf aan om open vragen te stellen over complexe financiële vraagstukken waar iedereen in meer of mindere mate onzeker over is.” Aldus...

Impact nabestaandenpensioen onder Wtp toegelicht op Vakevent Pensioen & Vermogen

Impact nabestaandenpensioen onder Wtp toegelicht op Vakevent Pensioen & Vermogen

Hanneke Kroonenberg (Hoofd Kenniscentrum Van Lanschot Kempen en bestuurslid FFP) gaat tijdens de kennissessie van Evi van Lanschot op het VVP Event Pensioen &...

Brand New Day: zo wordt u ‘adviseur van de toekomst’!

Brand New Day: zo wordt u ‘adviseur van de toekomst’!

Hoe verandert de dienstverlening voor adviseurs tussen nu en 2035? Die vraag beantwoordt Mark Schipper, oprichter en eigenaar van Freshmark, in de kennissessie van...

Praktische tips duurzaam beleggen op VVP Event Pensioen & Inkomen

Praktische tips duurzaam beleggen op VVP Event Pensioen & Inkomen

"Adviseurs die kennis en vaardigheden bezitten over duurzaam pensioen en vermogensvorming hebben een streepje voor op hun collega’s. En dat is niet alleen omdat...

Praktische pensioenhandvaten voor adviseurs op VVP Event Pensioen & Vermogen

Praktische pensioenhandvaten voor adviseurs op VVP Event Pensioen & Vermogen

"De Wet Toekomst Pensioenen is bedoeld om iedereen (meer) invloed te geven op de eigen financiële planning. Kennis van en een praktische kijk op zowel...

Nieuw bij Brand New Day: spaardeposito’s (branded content)

Nieuw bij Brand New Day: spaardeposito’s (branded content)

Zo hard als de rente steeg, zo hard groeide het afgelopen jaar de vraag naar spaardeposito’s bij Brand New Day. Omdat de grootste aanbieder van aanvullende...

Eerder stoppen met werken? Durf te vragen!

Eerder stoppen met werken? Durf te vragen!

(Blog door Brand New Day, kennispartner van het VVP Event Pensioen & Vermogen op 19 maart. Auteur: Joost Tieland, commercieel directeur). Vermogensadvies krijgt...

Brand New Day op weg naar 10 miljard euro beheerd vermogen

Brand New Day op weg naar 10 miljard euro beheerd vermogen

Brand New Day zag in 2023 het totale klantvermogen met 33 procent groeien naar 6,4 miljard euro (2022: 4,8 miljard euro). Eind 2025 moet dan 10 miljard euro gaan...

Nederlander zet in 2024 meer geld opzij

Nederlander zet in 2024 meer geld opzij

In het afgelopen jaar zorgden actuele ontwikkelingen ervoor dat zes op de tien mensen minder geld opzij zetten, aldus onderzoek door Brand New Day. Inflatie en stijgende...

Pensioenfondsen worstelen met communicatie naar deelnemers

Pensioenfondsen worstelen met communicatie naar deelnemers

Een derde van de pensioenfondsen (32 procent) beaamt dat communicatie de meeste aandacht vraagt tijdens het transitietraject. Tegelijkertijd zegt 65 procent van...