Nieuwe medewerkers vinden, het kan wél

Opinie Adfiz nieuwe foto Enno Wiertsema 2024

"Goede collega's aantrekken is voor een groot deel iets wat je zelf in de hand hebt. Je moet het écht willen, doen en blijven doen, want het komt niet vanzelf aanwaaien. Maar het kán wel." Aldus Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn.

Wiertsema: "Steeds vaker spreek ik ondernemers die géén moeite hebben met het werven van jonge nieuwe medewerkers en die het wel lukt om openstaande vacatures te vervullen. Sterker nog: ik hoor zelfs van advieskantoren waar het medewerkersbestand grotendeels bestaat uit jonge, nieuwe medewerkers die on the job het vak leren, de benodigde examens halen en een en al lof zijn over het adviesvak. Want áls ze eenmaal aan de slag zijn gegaan als adviseur, ervaren ze hoe waardevol financieel advies is en welke positieve impact ze daarmee kunnen hebben op onze maatschappij. Betere ambassadeurs voor het financieel adviesvak kunnen we ons niet wensen. 

"Wat ik hoor van de ondernemers die hierin slagen, is dat ze volledig gecommitteerd zijn aan het werven van deze nieuwe professionals. De een doet dat door contacten te leggen met opleidingen, door in de klas gastlessen te verzorgen, door goede stageplekken aan te bieden en door interessante afstudeeropdrachten te faciliteren. Weer een ander verleidt jongeren met een bijbaantje waar ze administratieve taken vervullen en zo tegelijk kennismaken met het adviesvak. Iedere jongere wil namelijk een centje bijverdienen en werken op een advieskantoor is weer eens wat anders dan vakkenvullen bij de plaatselijke supermarkt of voor dag en dauw opstaan om de krant te bezorgen. 

"En ja, eerlijk is eerlijk, wat ik van deze ondernemers ook hoor, is dat dat werven niet vanzelf gaat. Dat het hard werken is om dit voor elkaar te krijgen. Dat de kost voor de baat uitgaat. En dat je goed moet begrijpen wát voor die jongeren belangrijk is en wát ze zoeken in een baan. Het betekent dat je ook moet willen accepteren dat jouw eigen kijk op zaken als de werk-privé balans, kantoortijden en de voorwaarden, wensen en eisen die jij stelt aan wat een prettige werkomgeving is, niet per se in lijn liggen met hoe jongeren daartegenaan kijken. Met andere woorden: ook je arbeidsvoorwaarden moeten aansluiten bij datgene wat jongeren zoeken in een baan. En dat kan af en toe best wel even slikken zijn."

Reactie toevoegen

 
Gemberbierijs en boter op het hoofd

Gemberbierijs en boter op het hoofd

(Uit VVP 1-2025) Wat is hot en wat is not in verzekeringsland? VVP bespreekt het in de rubriek ‘Actueel op de korrel’. Dit keer zoete koekjes worden...

Sterk

Sterk

(Voorwoord Willem Vreeswijk VVP 1-2025) Onze adviessector kent vele uitdagingen. Een van de grootste is ongetwijfeld de vergrijzing in combinatie met het gebrek...

EU-toegankelijkheidsrichtlijn

EU-toegankelijkheidsrichtlijn

(Adfiz in Ken je vak! VVP 1-2025) Vanaf 28 juni 2025 treedt de European Accessibility Act (EAA) in werking. Deze Europese Toegankelijkheidsrichtlijn bevat voorschriften...

Vind de beste versie van jezelf

Vind de beste versie van jezelf

(Uit VVP 1-2025) Personeel vinden en binden begint bij jezelf als ondernemer. Wie ben je in je diepste wezen zelf? Aldus business consultant Maurice van den Hemel...

Wiertsema: "Periodieke examencircus ombuigen in waardecreërend opleidingencircuit"

Wiertsema: "Periodieke examencircus ombuigen in waardecreërend opleidingencircuit"

"Het ombuigen van het kostbare periodieke examencircus in een waardecreërend opleidingencircuit", aldus Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn,...

Ondernemersuitdaging? Zet een HBO-student in

Ondernemersuitdaging? Zet een HBO-student in

HBO-studenten kunnen sinds kort bij een aantal HBO-instellingen op een nieuwe manier afstuderen; namelijk afstuderen op een ‘beroepsproduct’, zo laat...

Onderzoek naar verzekerbaarheid grote, innovatieve duurzame projecten

Onderzoek naar verzekerbaarheid grote, innovatieve duurzame projecten

Het Verbond van Verzekeraars, Adfiz, Narim en VNAB zijn een onderzoek gestart naar de verzekerbaarheid van grote, innovatieve duurzame projecten. Dit onderzoek brengt...

Joerie van Looij verruilt Adfiz voor theaterwereld

Joerie van Looij verruilt Adfiz voor theaterwereld

Joerie van Looij stopt per 1 juni als hoofd Communicatie bij Adfiz. Na bijna 20 jaar met passie gewerkt te hebben aan een sterke positie voor onafhankelijk financieel...

Adfiz roept kabinet op de aangetoonde regeldruk aan te pakken

Adfiz roept kabinet op de aangetoonde regeldruk aan te pakken

"Van de onderwerpen die voor onze sector in het rapport aan de orde komen, vragen wij het kabinet om als eerste de dubbele PE-eis en de stapeling van verplichte...

De negatieve cirkel doorbreken

De negatieve cirkel doorbreken

(Enno Wiertsema, directeur Adfiz, in VVP-special Duurzaam Advies 2025) Mijn oproep aan de sector, maar ook richting politici, beleidsmakers, regelgevers, consumentenorganisaties...