Nieuwe medewerkers vinden, het kan wél
"Goede collega's aantrekken is voor een groot deel iets wat je zelf in de hand hebt. Je moet het écht willen, doen en blijven doen, want het komt niet vanzelf aanwaaien. Maar het kán wel." Aldus Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn.
Wiertsema: "Steeds vaker spreek ik ondernemers die géén moeite hebben met het werven van jonge nieuwe medewerkers en die het wel lukt om openstaande vacatures te vervullen. Sterker nog: ik hoor zelfs van advieskantoren waar het medewerkersbestand grotendeels bestaat uit jonge, nieuwe medewerkers die on the job het vak leren, de benodigde examens halen en een en al lof zijn over het adviesvak. Want áls ze eenmaal aan de slag zijn gegaan als adviseur, ervaren ze hoe waardevol financieel advies is en welke positieve impact ze daarmee kunnen hebben op onze maatschappij. Betere ambassadeurs voor het financieel adviesvak kunnen we ons niet wensen.
"Wat ik hoor van de ondernemers die hierin slagen, is dat ze volledig gecommitteerd zijn aan het werven van deze nieuwe professionals. De een doet dat door contacten te leggen met opleidingen, door in de klas gastlessen te verzorgen, door goede stageplekken aan te bieden en door interessante afstudeeropdrachten te faciliteren. Weer een ander verleidt jongeren met een bijbaantje waar ze administratieve taken vervullen en zo tegelijk kennismaken met het adviesvak. Iedere jongere wil namelijk een centje bijverdienen en werken op een advieskantoor is weer eens wat anders dan vakkenvullen bij de plaatselijke supermarkt of voor dag en dauw opstaan om de krant te bezorgen.
"En ja, eerlijk is eerlijk, wat ik van deze ondernemers ook hoor, is dat dat werven niet vanzelf gaat. Dat het hard werken is om dit voor elkaar te krijgen. Dat de kost voor de baat uitgaat. En dat je goed moet begrijpen wát voor die jongeren belangrijk is en wát ze zoeken in een baan. Het betekent dat je ook moet willen accepteren dat jouw eigen kijk op zaken als de werk-privé balans, kantoortijden en de voorwaarden, wensen en eisen die jij stelt aan wat een prettige werkomgeving is, niet per se in lijn liggen met hoe jongeren daartegenaan kijken. Met andere woorden: ook je arbeidsvoorwaarden moeten aansluiten bij datgene wat jongeren zoeken in een baan. En dat kan af en toe best wel even slikken zijn."
Reactie toevoegen
Eerste nominaties Adfiz Prestatie Onderzoek 2025
Nationale-Nederlanden, Scildon en TAF zijn genomineerd in de categorie Klantbelang van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2025. Nominatie 1: “Met het Letselschade...
Vind de beste versie van jezelf
Personeel vinden en binden begint bij jezelf als ondernemer. Wie ben je in je diepste wezen zelf? Aldus business consultant Maurice van den Hemel in de door Nh1816...

Ken je vak!: rol adviseur in het zorgverzekeringsstelsel
(Adfiz in Ken je vak!, VVP 4-2024) Zorgverzekeringen worden vaak gezien als eenvoudige verzekeringsproducten. Maar het enorme polisaanbod en de impact die keuzes...
Adfiz: klant hoort op eerste plaats, niet de regelgever
"Ik pleit zeker niet voor het opheffen van alle regels. Tegelijk moeten we onzinnige regelgeving ter discussie durven te stellen." Aldus Adfiz-directeur Enno...

Marton Overbeeke en Gertjan de Jong in Adfiz-bestuur
Tijdens de ALV van Adfiz zijn Marton Overbeeke (Overbeeke) en Gertjan de Jong (Steijnborg Assurantiën) benoemd als nieuwe bestuursleden. Overbeeke was al actief...
Adfiz-voorzitter bezoekt nieuwe leden op Dag van de Ondernemer
Op de Dag van de Ondernemer bezocht Adfiz-voorzitter Roger van der Linden een viertal ondernemers die dit jaar lid zijn geworden van Adfiz. Van der Linden sprak...
Praktijkvoorbeelden business innovation
(Uit VVP-special Business Innovation 2024) Het Adfiz Prestatie Onderzoek kent sinds een paar jaar een andere opzet. Nadrukkelijk wordt gezocht naar vernieuwende...
Wisselwerking tussen mens en machine
(Enno Wiertsema, directeur Adfiz, in VVP-special Business Innovation 2024) Het valt me op dat we tegenwoordig, als het woord innovatie valt, al snel de neiging...
Adfiz: "Iedereen financieel overzicht bieden"
In zijn maandcolumn roept Adfiz-directeur Enno Wiertsema op de koe bij de hoorns te pakken en gezamenlijk mensen te stimuleren naar hun financiële toekomst...
Adfiz: niet reëel te denken dat actieve provisietransparantie tegen te houden was
"Ja", schrijft Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcloumn, "provisietransparantie is er na zeven jaar soebatten inderdaad gekomen. En nee, dat hebben we...