Nieuwe stichting komt met sectorbrede initiatieven voor actief klantbeheer

Het in 2021 opgestarte branche-initiatief rond ‘actief klantbeheer’ krijgt steeds meer vorm. Onlangs is een speciale stichting opgericht, de Stichting Actief Klantbeheer (AKB). Die wil via sectorbrede betrokkenheid het bewustzijn en de praktische uitvoering van actief klantbeheer in de hypotheekketen versnellen.
De stichting gaat van start met een thematische aanpak. Vier zogeheten ‘Kamers’ (werkgroepen) zijn actief op vier deelgebieden: faciliteren, opleiding, onderzoek en communicatie. Zo voorziet de ‘Kamer Faciliteren’ zowel advieskantoren als aanbieders van tips, handvatten, best practices en branchebreed beleid om actief klantbeheer te stimuleren. De ‘Kamer Opleiden’ werkt aan nieuwe opleidingen en het laten opnemen van actief klantbeheer in bestaande opleidingen. Daarnaast laat de stichting onderzoek uitvoeren en communiceert zij over de uitkomsten en de lessen die hieruit kunnen worden getrokken.
Het bestuur van de nieuwe Stichting AKB bestaat uit: voorzitter Marieke van Zuien (BNP Paribas Cardif), secretaris Igor Driessen (Obvion), penningmeester Dylan Dresens (Hypotheek Visie) en de bestuursleden Jos van Driesum (Nationale Hypotheekbond) en Dirk van Haarlem (Helder Beheerd).
Het jaar 2025 geldt voor de stichting als ijkpunt. Van Zuien: “Dan moet actief klantbeheer een logisch onderdeel zijn van de bedrijfsvoering van financieel dienstverleners.”
Lees ook het artikel 'Actief klantbeheer collectief stimuleren' in de dinsdag verschenen VVP-special Actief Klantbeheer.
Reactie toevoegen
Meer over
Hoe staat u ervoor op het gebied van actief klantbeheer?
Wilt u weten hoe u ervoor staat op het gebied van actief klantbeheer, ook ten opzichte van uw collega’s, en wilt u meer inzicht? Heeft u uw plan al klaar voor...
Vitaal instrument voor financieel welzijn
(Michiel van Vugt, Stichting Actief Klantbeheer, in VVP-special Slimmer Adviseren 2025) Vroeger zat de financieel adviseur naast de burgemeester langs de intocht...
Steeds meer inzicht in Actief Klantbeheer bij financieel adviseurs
Uit een analyse van 15.000 geverifieerde klantreviews op Advieskeuze blijkt dat 61,7 procent van de adviezen aan nieuwe klanten wordt gegeven, terwijl 38,3 procent...
VVP-special Slimmer Adviseren: maak nu de juiste keuzes!
In de VVP-special Slimmer Adviseren 2025 volop praktijktips om slimmer te adviseren. Met als doel uiteraard als adviseur meer tijd en persoonlijke aandacht voor...
Zelf aan de knoppen om advieskansen te pakken
(Partner in kennis Florius in VVP-special Slimmer Adviseren 2025) Actief klantbeheer is al langer een onderwerp waarbij zowel adviseurs als geldverstrekkers ambitieuze...
Nú aan de slag met actief klantbeheer
(Ewald Bary, ondernemerscoach en lid VVP Ondernemerspanel, in VVP-special Business Support 2025) Maak met betrekking tot actief klantbeheer een strategische keuze,...
(Uit VVP 1-2025) Actief klantbeheer stond de voorbije jaren weer meer op het netvlies van adviseurs, maar dreigt door de (hypotheek)drukte weer naar de achtergrond...
TJIP partner Stichting Actief Klantbeheer
TJIP heeft zich aangesloten bij de Stichting Actief Klantbeheer. Met de aansluiting wil TJIP een bijdrage leveren aan de ondersteuning van financiële dienstverleners...
Actief klantbeheer is dat de klant zich gezien en gehoord voelt
Actief klantbeheer stond de voorbije jaren weer meer op het netvlies van adviseurs, maar dreigt door de (hypotheek)drukte weer naar de achtergrond te verdwijnen....

Praktijktips Marco Kok: begin vandaag met actief klantbeheer
VVP vraagt sprekers en kennispartners van de VVP Ondernemersdag op 4 december naar ondernemersuitdagingen en praktijktips. Dit keer Marco Kok (KOK Advies). Kok is...








