NN Bank moet hypotheekklant Delta Lloyd alsnog rentekorting geven

Rekenmachine via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2021-0676) De consumenten hebben in 2015 een hypothecaire geldlening bij Delta Lloyd afgesloten. Na de overname van Delta Lloyd door NN Bank heeft NN Bank de mogelijkheid geboden om tussentijdse rentewijzigingen op grond van een gewijzigd LTV-risico mogelijk te maken. Naar het oordeel van de Geschillencommissie hanteert NN Bank daarbij ten onrechte een nieuwe tariefklasselijst, op grond waarvan de consumenten geen korting op hun hypotheekrente toekomt. NN Bank had de oorspronkelijke lijst met tariefklassen en corresponderende risico-opslagen moeten hanteren, omdat die onderdeel van de overeenkomst met de consumenten uitmaakt. De consumenten hebben derhalve recht op 0,2 procentpunt korting op hun hypotheekrente.

De commissie is van oordeel dat “de oorspronkelijke tariefklassenlijst onderdeel van de  voorwaarden van de overeenkomst uitmaakt. Een dergelijke overeenkomst bindt partijen en  kan in beginsel niet zonder de medewerking van de consumenten in hun nadeel gewijzigd  worden. De commissie merkt op dat NN geen (bijzondere) omstandigheden heeft  aangevoerd die haar tot een wijziging van de overeenkomst hebben gevoerd, of die maken  dat het naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar zou zijn de oude  tariefklassenlijst te hanteren. Anders dan NN Bank heeft betoogd biedt de vergaande mate  van vrijheid om een eigen risicobeleid te hanteren geen grondslag om de overeenkomst  eenzijdig te wijzigen. Voor een dergelijke wijziging is medewerking van de consumenten  vereist, die in dit geval niet verleend is. De commissie concludeert dat de oude tariefklassenlijst zodoende van toepassing is gebleven.

“Op het moment dat NN Bank dus een rentewijziging op basis van een veranderd LTV-risico  mogelijk maakte tijdens de rentevastperiode was zij ertoe gehouden daarbij rekening te  houden met de oude tariefklasselijsten. Dit betekent dat de vordering van de consumenten  door de commissie wordt toegewezen.”

De commissie merkt op dat dit oordeel afwijkt van de oordelen uit Geschillencommissie Kifid, nummers 2019-1060, 2019-1084 en 2020-022 waarin sprake was  van klanten van NN Bank die een voordeel dachten te behalen uit de toepassing van de  nieuwe tariefklasselijsten. Dit bleek echter niet het geval te zijn. In de huidige situatie is sprake van consumenten die een duidelijk voordeel hebben bij het hanteren van de oude  tariefklasselijsten.

 

Reactie toevoegen

 
Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

(Kifid-uitspraak GC 2024-0321) Rabobank heeft aangevoerd dat van haar niet verwacht kan worden dat zij alle toekomstige, soms zelfs onaannemelijke, scenario’s...

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

“In de klachten", aldus Kifid-directeur Eveline Ruinaard in het jaarverslag 2023, "gaat het vaak niet over de werking van producten maar veel meer over de...

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0302) De consument en haar (inmiddels overleden) echtgenoot hebben in het verleden via de adviseur een hypothecaire geldlening afgesloten....

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

(Uit Ken je vak! VVP 2-2024) Struikelen over eigen voeten niet onrechtmatig AVP – De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

(Rubriek 'Jouw vakbekwaamheid' door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 2-2024) Een klant neemt gedurende zijn leven meerdere financiële beslissingen, maar voor...

Kifid veegt vloer aan met klacht

Kifid veegt vloer aan met klacht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0299) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een veegmachine. Volgens de consument is de bestuurder van de veegmachine,...

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0291) Door een lekkage van het inpandige balkon is er cementsluier ontstaan op enkele ruiten van de woning van de consumenten. Hierdoor...

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

(Kifid-uitspraak GC 2024-0268) De Geschillencommissie acht het voldoende aannemelijk dat de consument door de fout van de adviseur een gunstiger rente is misgelopen. Volgens...

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0816B) De consumenten hebben schadevergoeding gevorderd omdat de aanvraag van hun hypothecaire geldlening is afgewezen. Zij wilden juist...