NN biedt eerste hulp bij voorkomen van verzuim
Nationale-Nederlanden heeft het ‘Hoe gaat het als?’ platform gelanceerd, een platform met tips van experts en persoonlijke verhalen. Dit om eerste hulp te bieden bij verkorten en voorkomen van verzuim. Daarnaast is de online toolkit ‘Samen succesvol’ ontwikkeld voor adviseurs. Uit (vervolg)onderzoek van NN, uitgevoerd door Kantar, onder 1125 werkgevers, blijkt dat vier op de tien leidinggevenden de wet- en regelgeving over ziekteverzuim niet of nauwelijks kent.
“Veel leidinggevenden weten niet wat de mogelijkheden zijn om verzuim te verkorten of voorkomen. Met ons platform ‘Hoe gaat het als?’ bieden we werkgevers voorbeelden van oplossingen uit de praktijk. Met onze toolkit ‘Samen succesvol’ zetten we voor onze verzekeringsadviseurs alle informatie over de vernieuwde inkomensproducten en dienstverlening, overzichtelijk bij elkaar,” aldus Igno Schings, directeur collectieve inkomensverzekeringen NN.
Drie maanden geleden is NN gestart met aandacht vragen voor de vraag ‘Hoe gaat het?’ Onderzoek liet zien dat deze vraag op de juiste manier stellen een goed gesprek op gang brengt en zo verzuim kan voorkomen. Met de introductie van het platform ‘Hoe gaat het als?’ gaat NN werkgevers ondersteunen als verzuim onontkoombaar is. Uit onderzoek blijkt dat twintig procent van de ondervraagde leidinggevenden niet weet wat te doen wanneer een werknemer langer dan twee weken ziek is. In de horeca ligt dit percentage van onwetendheid het hoogst (34 procent). De gezondheidszorg komt met slechts 11 procent van de managers dat niet adequaat weet te handelen, als beste uit de bus.
Ondanks de kennisachterstand, toont het onderzoek dat bijna driekwart van de managers (74 procent) geen behoefte heeft aan (externe) hulp om uitval te voorkomen. Tot het moment dat een werknemer daadwerkelijk uitvalt. Dan besteedt een groot deel van de leidinggevenden de zaken wel graag uit aan een specialist. NN noemt het opvallend dat 30 procent van de onderzochte MKB-bedrijven niet is verzekerd voor het verzuim van de werknemers of geen (wettelijk verplichte) arbodienstverlening afneemt.
Reactie toevoegen
Meer over
Zesdelige podcast NN over ‘Ondernemerslust’
Nationale-Nederlanden heeft de zesdelige podcast 'Ondernemerslust' gelanceerd, gepresenteerd door journalist Harmen van der Veen. NN wil ondernemers de helpende...
Jähnig + Ter Braak winnaar VVP Advies Award categorie Hypotheken
Jähnig + Ter Braak is de winnaar geworden van de Advies Award in de categorie Hypotheken. Tim Jähnig, Mike ter Braak en Marcia Berfelo nemen de award...
NN: recordaantal ziektemeldingen eerste kwartaal 2022
Nationale-Nederlanden ziet in het eerste kwartaal van 2022 een recordaantal ziekmeldingen. De eerste drie maanden lag het ziekteverzuim ruim 75 procent hoger dan...
Knibbe (NN) één van de 91 ceo's die oproept tot ingrijpende klimaatactie
David Knibbe (ceo NN Group) is één van de 91 ceo's, die aan de vooravond van de klimaattop in Glasgow in een brief wereldleiders dringend oproept tot...
Halve finale Advies Award 2021 in beeld...
De drie finalisten van de Advies Award 2021 zijn bekend. Van de spannende halve finale, die 15 september werd gehouden, heeft Jeffrey Korte een sfeerimpressie...
Boudesteyn, KOK Advies en De Vogel naar finale VVP Advies Award 2021
“Boudesteyn Hypotheken en Verzekeringen, KOK Advies en De Vogel Adviesgroep zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2021. Deze kantoren hebben een...
NN verkoopt NN Investment Partners aan Goldman Sachs
NN Group verkoopt NN Investment Partners (NN IP) aan Goldman Sachs voor een bedrag van 1,7 miljard euro. De verkoop bestaat uit een bedrag van 1,515 miljoen euro...
NN: eerste schademeldingen overstroming Limburg afgehandeld
Ruim 2000 particulieren en 500 zakelijke schademeldingen zijn sinds de overstroming van 14 juli gemeld bij Nationale-Nederlanden en de labels OHRA, ABN Amro Verzekeringen,...
Advieskeuze: Aegon meest populaire hypotheekaanbieder
Aegon is onder consumenten de meest populaire hypotheekaanbieder in het tweede kwartaal van 2021, zo blijkt uit onderzoek van Advieskeuze.nl onder 8.240 consumenten....
Kifid: opzettelijke misleiding loont niet
Een verzekeraar die na een ongeval namens zijn verzekerde aansprakelijkheid erkent voor de schade van de tegenpartij moet de vaststaande schade in beginsel vergoeden,...