Nn: geen beloning hersteladvies \'woekerpolis\'
Nationale-Nederlanden biedt het intermediair geen extra vergoeding voor hersteladvies 'woekerpolissen'.
"De adviseur heeft destijds immers een vergoeding ontvangen voor zijn rol bij het afsluiten van de verzekeringen of ontvangt deze zelfs nog steeds", aldus NN in zijn relatiemagazine 'Nú'. "Uitvloeisel van de rol die de adviseur destijds op zich heeft genomen en waarvoor hij ook beloond is, is dat dezelfde adviseur nu ook (kosteloos) de klant adviseert over aanpassingen van datzelfde product. Wij vragen tussenpersonen in lijn van dit advies en in het kader van zorgplicht hun rol te pakken. Wij geven geen extra vergoeding voor de hieruit voortvloeiende werkzaamheden. Ook voor de eigen adviseurs zien wij dit als onderdeel van de dienstverlening en zullen hier dan ook geen kosten voor in rekening brengen."
Reactie toevoegen
Reacties
Johannes - 10 maart 2012
Ik ben expat en heb een woekerpolis-levensverzekering bij Nationale Nederlanden die gedacht was als pensioen. Na elf jaar is mijn vermogen nog minder dan het ingelegde geld, en zelfs zonder de "eerste kosten" die er de eerste 10 jaar massaal van af getrokken werden is de rente-opbrengst nu slechts 2% per jaar. Het rotte van het systeem zit hem natuurlijk in het niet duidelijk maken van de constant hoge "kosten", terwijl in de destijdse informatie-folders met percentages gegoogeld werd, suggererend dat ook de verzekeraar een prestatie-afhankelijke beloning kreeg. Maar goed, daar gaat het hier niet over. Het ander rotte van het systeem was dat de bemiddelaars, zoals in mijn geval, vaak goedbedoelende verzekeringsagenten waren die absoluut geen verstand van beleggen hadden. Niettemin werd het vertrouwen van de consument in deze verzekeringsagenten en in de verzekeringsgeschiedenis van een bedrijf als Nationale Nederlanden, misbruikt om een heel ander product (beleggingen) aan de man te brengen. Omdat het idee levensverzekering/beleggingen/groot finacieel instituut op zich heel logisch is, en wij als burgers dachten dat deze instituten eerbaar waren, tuinden wij als klanten er massaal in, terwijl instituten als NN alles zo naar zichzelf rekenden dat er een crimineel product over bleef. Mijn toenmalige verzekeringsagent snapte niks van het product. Hij is nu met pensioen, en de agent die het bedrijf overgekocht heeft snapt er ook niets van. Lijkt me eigenlijk ook normaal, sinds (1) deze mensen er nooit voor opgeleid zijn, en (2) de onduidelijkheid in het product opzet was. Ik zit nu met een situatie waar de verzekeringsagent mijn vragen gewoon doorstuurd naar NN, waar vervolgens dan geen antwoord op komt. Toegevoegd moet worden dat bij de nu jaarlijkse informatie "kostenposten" de adviseur nog steeds opgevoerd wordt, terwijl die alleen maar eenmalig een bedrag kreeg.
Harry - 7 maart 2012
@Frans Jij bent blijkbaar van mening dat BND voor elke klant van je een passende oplossing is. Van een Wft proof advies heb je dus nog nooit gehoord. Een passende oplossing dient van klant tot klant op basis van een uitgebreide inventarisatie bepaald te worden. Mooie adviseur die je bent...
Wil - 6 maart 2012
Een beetje service aan je klanten ook dergelijke zaken kan geen kwaad, dan bewijs je als adviseur juist je toegevoegde waarde. Doch als de directie, en het commerciele management, dan ook zijn/haar omzet bonussen terug wil storten die zij willens en wetens hebben opgestreken dan was de club in 1 keer weer gezond!
Ass. Ktr.P. Huizinga - 6 maart 2012
Terechte stelling! Als je als tussenpersoon je relaties goed bedient dan hoort daar ook de levenpolis bij, in al z´n facetten incl de fiscale wijzigingen, wijzigingen in omstandigheden, schommelingen in beleggingen. Want waarom bijvoorbeeld wel de opstalpolis aanpassen en de rest niet! Heb de ASR actie ook nooit begrepen en nimmerr gebruik gemaakt van hun eu 125,00
Chris de Bruin - 6 maart 2012
Gratis werken? Ik dacht het niet! Dat doe je als je een fout hebt gemaakt en daar is hier geen sprake van. Met de inzichten van tegenwoordig weten we dat moderne (bankspaar-) producten beter voor de klant zijn dan de dure beleggingsverzekeringen van vroeger. Dat gaat wel met meer producten en diensten in de samenleving zo en ook die worden dan niet gratis geleverd. Ik gaf in VVP al eens het voorbeeld van een chirurg die een operatie tien jaar geleden deed. De patiënt kom nu weer terug en inmiddels bestaan er veel betere operatietechnieken. Dan opereert die chirurg toch ook niet voor niets? Alleen in het geval dat het intermediair willens en weten de zaak belazerd heeft bij de aanschaf van een beleggingsverzekering heeft hij nu een herstelplicht. Daar heeft hij NN niet voor nodig (dat niet meer doet dan de AFM napraten die dit onlangs ook al verkondigde, overigens zonder enige wettelijke basis), dat is gewoon civiel recht. Pas op met gratis werken. Voor de buhne aardig, zakelijk onverantwoord.
RB - 6 maart 2012
En wat nu als je destijds niet de beloning hebt gekregen, maar de post vanuit service en gemak voor de klant hebt overgenomen. Moet je dan nu ook kosteloos het advies herstellen, dat je zelf niet hebt gegegeven? Het is terecht dat je kosteloos je eigen fouten hersteld. Maar kosteloos de fouten van een ander herstellen? Dat gaat wel erg ver NN!
Rob van Sneladvies.nl - 6 maart 2012
Lekker kort door de bocht. Daarom ontvangen klanten ook een ruimhartige compensatie en kunnen de kosten ineens drastisch omlaag. Bancaire oplossingen zijn jaren door de politiek tegengehouden. Door welke lobby?? Provisieverbod intermediair geldt straks ook voor bancaire oplossingen. Helaas geen fatsoenlijk level playing field.
WS - 6 maart 2012
Een heel logische keuze van NN, lijkt mij. @RB je geeft het antwoord zelf al. Je hebt er destijds voor gekozen om de post vanuit service en gemak voor de klant over te nemen. Bewust gedaan dus. Tijd om die service en dat gemak nu ook aan je klant te leveren. Beetje flauw zelfs om te vinden dat de verzekeraar daar nu de rekening voor moet betalen. Misschien had je even vooraf moeten kijken of je voorganger een advies heeft gegeven waar je achter kon staan? In dit geval lijkt het er op dat je gewoon zelf je eigen fouten mag herstellen.
Frans - 6 maart 2012
De4 heer Huizinga is waarschijnlijk ook blij als alle provisie wordt afgeschaft. Heeft denkelijk zulke goede klanten dat hij geen inkomen nodig heeft. Dat NN jaren haar zakken heeft gevuld gaat liever in haar opvattingen aan voorbij. Gewoon simpel houden, geen zaken met NN doen. Lost het probleem vanzelf op. Ze hebben niets extra te bieden. Oversluiten dus naar BND, wordt de klant alleen maar beter van.
VVP Advies Award 2024 voor toekomstbouwer du Gardijn
Het advieskantoor du Gardijn is de publiekswinnaar van de VVP Advies Award 2024. Het kantoor kreeg de meeste stemmen in de finaleronde dinsdagmiddag. Nieuw in...
VVP Advies Award 2024: uw stem telt!
Ga op 1 oktober om 16.00 uur naar www.adviesawards.nl en bepaal mee wie van de drie finalisten de VVP Advies Award 2024 wint! Uw stem telt, dus laat haar niet...
Verder kijken dan OCTAS-rapport
(Uit katern Inkomen, VVP 4-2024) Het zesde VVP-event Inkomen viel met de neus in de boter. Immers, SZW was net de internetconsultatie gestart van het wetsvoorstel...
(Uit katern Inkomen, VVP 4-2024) Nationale-Nederlanden riep in haar kennissessie op het VVP-event Inkomen adviseurs op te helpen bij het verlagen van het ziekteverzuim...
Verbreding van advies helpt klanten verder
(Partner in kennis Nationale-Nederlanden in VVP-special De Waarde van Advies 2024) De adviesmarkt verbreedt zich, ziet Harry van der Zwan, Chief Commercial Officer...
Kennissessie NN VVP-event Inkomen: samen ziekteverzuim verlagen
Nationale-Nederlanden riep in haar kennissessie op het VVP-event Inkomen adviseurs op te helpen bij het verlagen van het ziekteverzuim in Nederland. Ga in gesprek...
VVP-special De Waarde van Advies: advieswaarde meer uitdragen
De waarde van financieel advies is onmiskenbaar, maar het blijft belangrijk haar uit te dragen. Actieve provisietransparantie, schrijft Adfiz in de VVP-special De...
Laatste woord over BAZ nog niet gezegd
Van flex naar vast. Dat is volgens Janthony Wielink (Enkwest), een van de plenaire sprekers op het dinsdagmiddag gehouden zesde VVP-event Inkomen, een belangrijke...
Kijk op inkomensactualiteiten op VVP-event Inkomen
VVP organiseert op dinsdagmiddag 2 juli haar zesde vakevent Inkomen. Dit met Janthony Wielink (Enkwest) en Annemieke Postema (AOVdokter, RADI AOV) als plenaire sprekers....
Kennissessie NN op VVP-event Inkomen: alle verzuim- en WIA-inzichten in vogelvlucht
In haar kennissessie op het VVP-event Inkomen op 2 juli deelt Nationale-Nederlanden de laatste inzichten op het vlak van verzuim en arbeidsongeschiktheid. De sprekers...