Nn: geen beloning hersteladvies \'woekerpolis\'

NN (pand)

Nationale-Nederlanden biedt het intermediair geen extra vergoeding voor hersteladvies 'woekerpolissen'.

"De adviseur heeft destijds immers een vergoeding ontvangen voor zijn rol bij het afsluiten van de verzekeringen of ontvangt deze zelfs nog steeds", aldus NN in zijn relatiemagazine 'Nú'. "Uitvloeisel van de rol die de adviseur destijds op zich heeft genomen en waarvoor hij ook beloond is, is dat dezelfde adviseur nu ook (kosteloos) de klant adviseert over aanpassingen van datzelfde product. Wij vragen tussenpersonen in lijn van dit advies en in het kader van zorgplicht hun rol te pakken. Wij geven geen extra vergoeding voor de hieruit voortvloeiende werkzaamheden. Ook voor de eigen adviseurs zien wij dit als onderdeel van de dienstverlening en zullen hier dan ook geen kosten voor in rekening brengen."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Johannes - 10 maart 2012

Ik ben expat en heb een woekerpolis-levensverzekering bij Nationale Nederlanden die gedacht was als pensioen. Na elf jaar is mijn vermogen nog minder dan het ingelegde geld, en zelfs zonder de "eerste kosten" die er de eerste 10 jaar massaal van af getrokken werden is de rente-opbrengst nu slechts 2% per jaar. Het rotte van het systeem zit hem natuurlijk in het niet duidelijk maken van de constant hoge "kosten", terwijl in de destijdse informatie-folders met percentages gegoogeld werd, suggererend dat ook de verzekeraar een prestatie-afhankelijke beloning kreeg. Maar goed, daar gaat het hier niet over. Het ander rotte van het systeem was dat de bemiddelaars, zoals in mijn geval, vaak goedbedoelende verzekeringsagenten waren die absoluut geen verstand van beleggen hadden. Niettemin werd het vertrouwen van de consument in deze verzekeringsagenten en in de verzekeringsgeschiedenis van een bedrijf als Nationale Nederlanden, misbruikt om een heel ander product (beleggingen) aan de man te brengen. Omdat het idee levensverzekering/beleggingen/groot finacieel instituut op zich heel logisch is, en wij als burgers dachten dat deze instituten eerbaar waren, tuinden wij als klanten er massaal in, terwijl instituten als NN alles zo naar zichzelf rekenden dat er een crimineel product over bleef. Mijn toenmalige verzekeringsagent snapte niks van het product. Hij is nu met pensioen, en de agent die het bedrijf overgekocht heeft snapt er ook niets van. Lijkt me eigenlijk ook normaal, sinds (1) deze mensen er nooit voor opgeleid zijn, en (2) de onduidelijkheid in het product opzet was. Ik zit nu met een situatie waar de verzekeringsagent mijn vragen gewoon doorstuurd naar NN, waar vervolgens dan geen antwoord op komt. Toegevoegd moet worden dat bij de nu jaarlijkse informatie "kostenposten" de adviseur nog steeds opgevoerd wordt, terwijl die alleen maar eenmalig een bedrag kreeg.

Harry - 7 maart 2012

@Frans Jij bent blijkbaar van mening dat BND voor elke klant van je een passende oplossing is. Van een Wft proof advies heb je dus nog nooit gehoord. Een passende oplossing dient van klant tot klant op basis van een uitgebreide inventarisatie bepaald te worden. Mooie adviseur die je bent...

Wil - 6 maart 2012

Een beetje service aan je klanten ook dergelijke zaken kan geen kwaad, dan bewijs je als adviseur juist je toegevoegde waarde. Doch als de directie, en het commerciele management, dan ook zijn/haar omzet bonussen terug wil storten die zij willens en wetens hebben opgestreken dan was de club in 1 keer weer gezond!

Ass. Ktr.P. Huizinga - 6 maart 2012

Terechte stelling! Als je als tussenpersoon je relaties goed bedient dan hoort daar ook de levenpolis bij, in al z´n facetten incl de fiscale wijzigingen, wijzigingen in omstandigheden, schommelingen in beleggingen. Want waarom bijvoorbeeld wel de opstalpolis aanpassen en de rest niet! Heb de ASR actie ook nooit begrepen en nimmerr gebruik gemaakt van hun eu 125,00

Chris de Bruin - 6 maart 2012

Gratis werken? Ik dacht het niet! Dat doe je als je een fout hebt gemaakt en daar is hier geen sprake van. Met de inzichten van tegenwoordig weten we dat moderne (bankspaar-) producten beter voor de klant zijn dan de dure beleggingsverzekeringen van vroeger. Dat gaat wel met meer producten en diensten in de samenleving zo en ook die worden dan niet gratis geleverd. Ik gaf in VVP al eens het voorbeeld van een chirurg die een operatie tien jaar geleden deed. De patiënt kom nu weer terug en inmiddels bestaan er veel betere operatietechnieken. Dan opereert die chirurg toch ook niet voor niets? Alleen in het geval dat het intermediair willens en weten de zaak belazerd heeft bij de aanschaf van een beleggingsverzekering heeft hij nu een herstelplicht. Daar heeft hij NN niet voor nodig (dat niet meer doet dan de AFM napraten die dit onlangs ook al verkondigde, overigens zonder enige wettelijke basis), dat is gewoon civiel recht. Pas op met gratis werken. Voor de buhne aardig, zakelijk onverantwoord.

RB - 6 maart 2012

En wat nu als je destijds niet de beloning hebt gekregen, maar de post vanuit service en gemak voor de klant hebt overgenomen. Moet je dan nu ook kosteloos het advies herstellen, dat je zelf niet hebt gegegeven? Het is terecht dat je kosteloos je eigen fouten hersteld. Maar kosteloos de fouten van een ander herstellen? Dat gaat wel erg ver NN!

Rob van Sneladvies.nl - 6 maart 2012

Lekker kort door de bocht. Daarom ontvangen klanten ook een ruimhartige compensatie en kunnen de kosten ineens drastisch omlaag. Bancaire oplossingen zijn jaren door de politiek tegengehouden. Door welke lobby?? Provisieverbod intermediair geldt straks ook voor bancaire oplossingen. Helaas geen fatsoenlijk level playing field.

WS - 6 maart 2012

Een heel logische keuze van NN, lijkt mij. @RB je geeft het antwoord zelf al. Je hebt er destijds voor gekozen om de post vanuit service en gemak voor de klant over te nemen. Bewust gedaan dus. Tijd om die service en dat gemak nu ook aan je klant te leveren. Beetje flauw zelfs om te vinden dat de verzekeraar daar nu de rekening voor moet betalen. Misschien had je even vooraf moeten kijken of je voorganger een advies heeft gegeven waar je achter kon staan? In dit geval lijkt het er op dat je gewoon zelf je eigen fouten mag herstellen.

Frans - 6 maart 2012

De4 heer Huizinga is waarschijnlijk ook blij als alle provisie wordt afgeschaft. Heeft denkelijk zulke goede klanten dat hij geen inkomen nodig heeft. Dat NN jaren haar zakken heeft gevuld gaat liever in haar opvattingen aan voorbij. Gewoon simpel houden, geen zaken met NN doen. Lost het probleem vanzelf op. Ze hebben niets extra te bieden. Oversluiten dus naar BND, wordt de klant alleen maar beter van.

Meer over
Waardetoevoeging voor klant, adviseur én aanbieder

Waardetoevoeging voor klant, adviseur én aanbieder

Hoe speel je in een snel veranderende wereld in op de behoeften van klanten, hoe blijf je waarde toevoegen en hoe laat je de expertise van zowel aanbieder als...

Lia Polano algemeen directeur Zicht

Lia Polano algemeen directeur Zicht

Nationale-Nederlanden benoemt Lia Polano per 1 november tot algemeen directeur van Zicht, risico- en verzekeringsadviseurs. Zij volgt Frank Koeken op, die per 1...

Bianca Knispel directeur NN Particulieren Schade

Bianca Knispel directeur NN Particulieren Schade

NN benoemt per direct Bianca Knispel (41) tot directeur van NN Particulieren Schade. Zij volgt hiermee Margriet Dam op die haar carrière voort zet buiten...

Totale kosten aankoop nieuwbouwwoning vaak hoger dan verwacht

Totale kosten aankoop nieuwbouwwoning vaak hoger dan verwacht

Bij 40 procent van de ondervraagden met een nieuwbouwwoning werden de totale kosten van de aankoophoger dan verwacht. "Bereid je dus goed voor en check van tevoren...

Tjeerd Bosklopper CEO a.i. NN

Tjeerd Bosklopper CEO a.i. NN

Tjeerd Bosklopper gaat vanaf begin november het Nederlandse bedrijf van NN Group leiden als ad interim CEO. Hij volgt David Knibbe op, die is benoemd tot CEO van...

NN combineert Perfect Day en cyberverzekering

NN combineert Perfect Day en cyberverzekering

Nationale-Nederlanden biedt MKB'ers nu ook de combinatie aan van een uitgebreid preventieadvies van Perfect Day en een cyberverzekering. Gerard van Rooijen, directeur...

NN verlaagt hypotheekrente automatisch bij aflossing

NN verlaagt hypotheekrente automatisch bij aflossing

NN verlaagt voortaan automatisch de hypotheekrente wanneer klanten door aflossingen in aanmerking komen voor een lagere risico-opslag. Ook is het aantal tariefklassen...

Sandra van Eijk nieuwe CFO NN Schade & Inkomen

Sandra van Eijk nieuwe CFO NN Schade & Inkomen

NN Group heeft Sandra van Eijk benoemd als Chief Financial Officer (CFO) van Nationale-Nederlanden Schade & Inkomen. Zij is op dit moment werkzaam als CFO bij...

AFM: activering consumenten met woekerpolis afgerond

AFM: activering consumenten met woekerpolis afgerond

Verzekeraars hebben hun klanten met een beleggingsverzekering gewezen op de mogelijkheden om hun financiële situatie te verbeteren. In 9 procent van de gevallen...

Nieuwe cao voor NN

Nieuwe cao voor NN

Leden van de vakorganisaties De Unie, CNV Vakmensen en FNV Finance hebben ingestemd met een nieuwe cao voor NN. In 2017 is Delta Lloyd overgenomen door NN Group....