Nn: geen beloning hersteladvies \'woekerpolis\'
Nationale-Nederlanden biedt het intermediair geen extra vergoeding voor hersteladvies 'woekerpolissen'.
"De adviseur heeft destijds immers een vergoeding ontvangen voor zijn rol bij het afsluiten van de verzekeringen of ontvangt deze zelfs nog steeds", aldus NN in zijn relatiemagazine 'Nú'. "Uitvloeisel van de rol die de adviseur destijds op zich heeft genomen en waarvoor hij ook beloond is, is dat dezelfde adviseur nu ook (kosteloos) de klant adviseert over aanpassingen van datzelfde product. Wij vragen tussenpersonen in lijn van dit advies en in het kader van zorgplicht hun rol te pakken. Wij geven geen extra vergoeding voor de hieruit voortvloeiende werkzaamheden. Ook voor de eigen adviseurs zien wij dit als onderdeel van de dienstverlening en zullen hier dan ook geen kosten voor in rekening brengen."
Reactie toevoegen
Reacties
Johannes - 10 maart 2012
Ik ben expat en heb een woekerpolis-levensverzekering bij Nationale Nederlanden die gedacht was als pensioen. Na elf jaar is mijn vermogen nog minder dan het ingelegde geld, en zelfs zonder de "eerste kosten" die er de eerste 10 jaar massaal van af getrokken werden is de rente-opbrengst nu slechts 2% per jaar. Het rotte van het systeem zit hem natuurlijk in het niet duidelijk maken van de constant hoge "kosten", terwijl in de destijdse informatie-folders met percentages gegoogeld werd, suggererend dat ook de verzekeraar een prestatie-afhankelijke beloning kreeg. Maar goed, daar gaat het hier niet over. Het ander rotte van het systeem was dat de bemiddelaars, zoals in mijn geval, vaak goedbedoelende verzekeringsagenten waren die absoluut geen verstand van beleggen hadden. Niettemin werd het vertrouwen van de consument in deze verzekeringsagenten en in de verzekeringsgeschiedenis van een bedrijf als Nationale Nederlanden, misbruikt om een heel ander product (beleggingen) aan de man te brengen. Omdat het idee levensverzekering/beleggingen/groot finacieel instituut op zich heel logisch is, en wij als burgers dachten dat deze instituten eerbaar waren, tuinden wij als klanten er massaal in, terwijl instituten als NN alles zo naar zichzelf rekenden dat er een crimineel product over bleef. Mijn toenmalige verzekeringsagent snapte niks van het product. Hij is nu met pensioen, en de agent die het bedrijf overgekocht heeft snapt er ook niets van. Lijkt me eigenlijk ook normaal, sinds (1) deze mensen er nooit voor opgeleid zijn, en (2) de onduidelijkheid in het product opzet was. Ik zit nu met een situatie waar de verzekeringsagent mijn vragen gewoon doorstuurd naar NN, waar vervolgens dan geen antwoord op komt. Toegevoegd moet worden dat bij de nu jaarlijkse informatie "kostenposten" de adviseur nog steeds opgevoerd wordt, terwijl die alleen maar eenmalig een bedrag kreeg.
Harry - 7 maart 2012
@Frans Jij bent blijkbaar van mening dat BND voor elke klant van je een passende oplossing is. Van een Wft proof advies heb je dus nog nooit gehoord. Een passende oplossing dient van klant tot klant op basis van een uitgebreide inventarisatie bepaald te worden. Mooie adviseur die je bent...
Wil - 6 maart 2012
Een beetje service aan je klanten ook dergelijke zaken kan geen kwaad, dan bewijs je als adviseur juist je toegevoegde waarde. Doch als de directie, en het commerciele management, dan ook zijn/haar omzet bonussen terug wil storten die zij willens en wetens hebben opgestreken dan was de club in 1 keer weer gezond!
Ass. Ktr.P. Huizinga - 6 maart 2012
Terechte stelling! Als je als tussenpersoon je relaties goed bedient dan hoort daar ook de levenpolis bij, in al z´n facetten incl de fiscale wijzigingen, wijzigingen in omstandigheden, schommelingen in beleggingen. Want waarom bijvoorbeeld wel de opstalpolis aanpassen en de rest niet! Heb de ASR actie ook nooit begrepen en nimmerr gebruik gemaakt van hun eu 125,00
Chris de Bruin - 6 maart 2012
Gratis werken? Ik dacht het niet! Dat doe je als je een fout hebt gemaakt en daar is hier geen sprake van. Met de inzichten van tegenwoordig weten we dat moderne (bankspaar-) producten beter voor de klant zijn dan de dure beleggingsverzekeringen van vroeger. Dat gaat wel met meer producten en diensten in de samenleving zo en ook die worden dan niet gratis geleverd. Ik gaf in VVP al eens het voorbeeld van een chirurg die een operatie tien jaar geleden deed. De patiënt kom nu weer terug en inmiddels bestaan er veel betere operatietechnieken. Dan opereert die chirurg toch ook niet voor niets? Alleen in het geval dat het intermediair willens en weten de zaak belazerd heeft bij de aanschaf van een beleggingsverzekering heeft hij nu een herstelplicht. Daar heeft hij NN niet voor nodig (dat niet meer doet dan de AFM napraten die dit onlangs ook al verkondigde, overigens zonder enige wettelijke basis), dat is gewoon civiel recht. Pas op met gratis werken. Voor de buhne aardig, zakelijk onverantwoord.
RB - 6 maart 2012
En wat nu als je destijds niet de beloning hebt gekregen, maar de post vanuit service en gemak voor de klant hebt overgenomen. Moet je dan nu ook kosteloos het advies herstellen, dat je zelf niet hebt gegegeven? Het is terecht dat je kosteloos je eigen fouten hersteld. Maar kosteloos de fouten van een ander herstellen? Dat gaat wel erg ver NN!
Rob van Sneladvies.nl - 6 maart 2012
Lekker kort door de bocht. Daarom ontvangen klanten ook een ruimhartige compensatie en kunnen de kosten ineens drastisch omlaag. Bancaire oplossingen zijn jaren door de politiek tegengehouden. Door welke lobby?? Provisieverbod intermediair geldt straks ook voor bancaire oplossingen. Helaas geen fatsoenlijk level playing field.
WS - 6 maart 2012
Een heel logische keuze van NN, lijkt mij. @RB je geeft het antwoord zelf al. Je hebt er destijds voor gekozen om de post vanuit service en gemak voor de klant over te nemen. Bewust gedaan dus. Tijd om die service en dat gemak nu ook aan je klant te leveren. Beetje flauw zelfs om te vinden dat de verzekeraar daar nu de rekening voor moet betalen. Misschien had je even vooraf moeten kijken of je voorganger een advies heeft gegeven waar je achter kon staan? In dit geval lijkt het er op dat je gewoon zelf je eigen fouten mag herstellen.
Frans - 6 maart 2012
De4 heer Huizinga is waarschijnlijk ook blij als alle provisie wordt afgeschaft. Heeft denkelijk zulke goede klanten dat hij geen inkomen nodig heeft. Dat NN jaren haar zakken heeft gevuld gaat liever in haar opvattingen aan voorbij. Gewoon simpel houden, geen zaken met NN doen. Lost het probleem vanzelf op. Ze hebben niets extra te bieden. Oversluiten dus naar BND, wordt de klant alleen maar beter van.
NN Zorg Voordelig nu ook voor adviseurs
Anders dan vorig seizoen hebben financieel adviseurs dit keer toegang tot de polis Zorg Voordelig van Nationale-Nederlanden. De polis wordt tegelijkertijd als voorheen...
Hof: oneerlijk beding in voorwaarden beleggingspolis NN
Volgens het Gerechtshof Den Haag heeft NN op beleggingspolissen kosten ingehouden die niet met de klanten overeen waren gekomen. Het gaat om de zogenaamde eerste...
NN: "Uitval door psychische klachten stijgt ondanks dalend ziekteverzuim"
Het ziekteverzuimpercentage over het eerste half jaar van 2023 is gedaald ten opzichte van de eerste kwartalen in 2022. Toch ziet Nationale-Nederlanden het verzuim...
Nicole Wiesehahn nieuwe directeur NN Leven & Pensioen Services
Nicole Wiesehahn is per 1 oktober benoemd tot directeur Nationale-Nederlanden Leven & Pensioen Services. Zij volgt Martijn Hoogeweegen op, die per 1 september...
Boete van 425.000 euro NN Leven voor onjuiste en te late pensioeninformatie
De AFM heeft pensioenuitvoerder NN Leven een bestuurlijke boete van 425.000 euro opgelegd. Diyt omdat NN “niet-correcte pensioeninformatie heeft verstrekt...
Nederlanders onderschatten de kosten van onverwachte terugreis van vakantiebestemming naar huis
Slechts vijftien procent van de Nederlanders sluit een reisverzekering vooral af vanwege de kosten voor het vervoer naar Nederland als ze niet meer zelf kunnen terugreizen....
Igno Schings (NN): “Sneller in gesprek over gezondheid met werknemer”
NN roept werkgevers op vaker en sneller het gesprek aan te gaan over gezondheid met hun werknemers. Igno Schings, directeur collectieve inkomensverzekeringen, tegenover...
NN: "Aanvullend pensioen moet sexy onderwerp worden"
Uit onderzoek onder onafhankelijke financiële adviseurs blijkt dat er behoefte is aan een pensioenproduct met meer flexibiliteit in vermogensopbouw. Aldus Nationale-Nederlanden...
Maaike van Beijsterveldt directeur NN Retail Schade & Zorg
Nationale-Nederlanden benoemt Maaike van Beijsterveldt (33) tot directeur van Retail Schade & Zorg. Zij volgt hiermee Bianca Knispel op die Head of Protection...
Kwart inwoners Zuid-Nederland verwacht binnen tien jaar nieuwe watersnoodramp
Bijna een kwart (23 procent) van de inwoners van Zeeland, Noord-Brabant en Limburg verwacht binnen tien jaar een volgende nationale watersnoodramp. Bovendien denkt...