‘Nooit meer normaal’ thema New Financial Magazine

Nooit meer normaal’ is het thema van de nieuwe editie van het New Financial Magazine, een uitgave van de stichting New Financial Forum. Een hele bijzondere editie die niet alleen helder maakt waarom we niet meer moeten willen terugkeren naar het normaal van voor de corona-uitbraak, maar die ook oplossingsrichtingen aangeeft hoe we een gezonde samenleving kunnen inrichten na corona.
Het voorwoord stelt dat we krankzinnig zijn als we terug zouden verlangen naar ‘het normaal’ van voor de coronacrisis. Rutger Bregman, auteur van ‘Gratis geld voor iedereen’ en ‘De meeste mensen deugen’ zei zo ongeveer dat de held van het bbp een gokverslaafde kankerpatiënt is die net is beroofd, door een dure scheiding gaat, drie keer per week ‘onbeperkt spareribs’ gaat eten en hunkert naar Black Fridays. Maar daartegenover staat dan zijn kleindochter die de mantelzorg voor hem op zich heeft genomen, in een tiny house woont, vegetariër is, eet uit haar eigen moestuin, geen auto heeft, niet vliegt, vaak een kringloopwinkel bezoekt en vrijwilligerswerk doet in het verzorgingstehuis. Zij telt niet mee in onze welvaartsmeting. Sterker nog, zo iemand is een loden last voor ons bbp. We zijn het normaal gaan vinden dat we produceren en consumeren alsof we twee planeten tot onze beschikking hebben en dat producten veel goedkoper in de winkel worden aangeboden dan hun daadwerkelijke kostprijs. We zijn het normaal gaan vinden dat er steeds meer mensen bij de voedselbank moeten aankloppen, dat de ijskap smelt en dat er in Siberië tropische temperaturen worden gemeten en dat daar oerbossen zo groot als Portugal door droogte en wind in brand vliegen. Het is normaal dat we de airco en de longen van de wereld aan het vernietigen zijn.
En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Niet om er moedeloos van te worden, maar om duidelijk te maken dat we echt in actie moeten komen. De coronaperiode heeft ons wakker geschud. Nu is het tijd om door te pakken, tot daden te komen. De meeste bedrijven en organisaties willen ook stappen gaan nemen. Niet eerder zijn er vanuit alle lagen van organisaties zoveel signalen van bezorgdheid opgevangen. Pasklare oplossingen zijn er niet. Met elkaar moeten we het bestaande om gaan bouwen tot iets nieuws waar we allemaal baat bij hebben. Ook de stichting New Financial Forum wil hier een concretere bijdrage aan gaan leveren. De stichting beschikt over een geweldig netwerk van frisdoeners en dwarsdenkers die concreet invulling kunnen geven aan de eisen van de nieuwe tijd. De kracht van dit netwerk gaan we onder meer bundelen in een New Financial Academy en de New Financial Activators. Vanuit dit netwerk gaan we bedrijven, organisaties en personen actief helpen om naar een nieuw normaal te gaan waar alles en iedereen baat bij heeft.
Dit themanummer Nooit meer Normaal biedt ondertussen karrenvrachten inspiratie en best practices die helpen om een daadwerkelijk ‘nieuw normaal’ te omarmen. Zie onder meer het keukentafelinterview met adviseur Natasja Naron, de interviews met de menselijke advocate Klaartje Freeke, Anna Breytenbach (een van ’s werelds meest vooraanstaande ervaringsdeskundigen op het gebied van communicatie met de natuur), het virtuele rondetafelinterview over het coronatijdperk met ceo’s Jos Baeten (a.s.r) en Maarten Edixhoven (Aegon) en een aantal Young Professionals van beide verzekeraars, essays van Jac Hielema (Economy Transformers), Maria Mazarakis (Levensverhaal-InZicht) en Cedric Muchall (Keytoe), de column van Jack Cox (Econsenzo en auteur van Vlindereconomie), de visie van Olette Bollen (Connect4Value) en aandacht voor twee betekenisvolle boeken die binnenkort verschijnen: Niet gezwicht voor de wereld (Ivo Valkenburg) en Anders Verder (Ron van Es).
Meld je hier aan als abonnee op het New Financial Magazine. Of ondersteun het werk van de stichting New Financial Forum, word Ambassadeur en krijg toegang tot een netwerk dat ons allen verder helpt.
Reactie toevoegen
Meer over
a.s.r. introduceert klimaattransitieplan
a.s.r. introduceert een klimaattransitieplan. Met deze stap neemt a.s.r. afscheid van het klimaat- en biodiversiteitsverslag. Het plan beschrijft de stappen die...
Nieuw jeugdboek maakt schulden bespreekbaar
Syncasso lanceert tijdens de Week van het Geld (24-28 maart) het jeugdboek Geen Saldo, geschreven door bestsellerauteur Caja Cazemier. Het boek volgt Sem (16) en...
Nederlanders geven 5,7 miljard euro uit aan autoverzekeringen
Nederlanders geven jaarlijks 5,7 miljard euro uit aan autoverzekeringen. De gemiddelde premie bedraagt 54 euro per maand. ‘Prijs’ is de belangrijkste...
(Partner in kennis a.s.r. in VVP-special Duurzaam Advies 2025) Bij a.s.r. werken we, samen met adviseurs en klanten, aan oplossingen voor de uitdagingen van vandaag...
Zevende Positive Finance Day: de kracht van de onderstroom
MaatschapWij organiseert op 13 maart 2025 in Zeist, samen met Dazure, de zevende Positive Finance Day met als thema: De kracht van de onderstroom. Met topsprekers...
Samenwerking a.s.r. met homeQgo
A.s.r. breidt de samenwerking tussen homeQgo en Aegon uit naar a.s.r. Dat betekent dat ook klanten met een hypotheek van a.s.r. bij homeQgo terecht kunnen voor...
Uitgaven aan zonnepanelen halveren
In het afgelopen jaar hebben hypotheekklanten van a.s.r. met een verduurzamingslening meer uitgegeven naarmate hun woning een slechter energielabel had. Dit is in...
VVP-special Duurzaam Advies 2025: maak vandaag al het verschil!
De VVP-special Duurzaam Advies 2025 barst uit zijn voegen van concrete praktijktips en tools om consument en ondernemer te kunnen bijstaan met duurzaam advies én...
Verdienste of verantwoordelijkheid ?
(Uit VVP-special Duurzaam Advies 2025) Hoe kijk je naar vermogen? Investeringen mogen wat opleveren. Door inflatie wordt het vermogen anders alleen maar minder...
Gratis online Masterclass 'Leven na de groei' van Paul Schenderling
Het Executive Program van de Erasmus Universiteit 'De Betekenis van Rijkdom' biedt 26 maart de gratis online Masterclass 'Er is leven na de groei' aan met econoom...