‘Nooit meer normaal’ thema New Financial Magazine

NFM Cover herfst 2020

Nooit meer normaal’ is het thema van de nieuwe editie van het New Financial Magazine, een uitgave van de stichting New Financial Forum. Een hele bijzondere editie die niet alleen helder maakt waarom we niet meer moeten willen terugkeren naar het normaal van voor de corona-uitbraak, maar die ook oplossingsrichtingen aangeeft hoe we een gezonde samenleving kunnen inrichten na corona.

Het voorwoord stelt dat we  krankzinnig zijn als we terug zouden verlangen naar ‘het normaal’ van voor de coronacrisis. Rutger Bregman, auteur van ‘Gratis geld voor iedereen’ en ‘De meeste mensen deugen’ zei zo ongeveer dat de held van het bbp een gokverslaafde kankerpatiënt is die net is beroofd, door een dure scheiding gaat, drie keer per week ‘onbeperkt spareribs’ gaat eten en hunkert naar Black Fridays. Maar daartegenover staat dan zijn kleindochter die de mantelzorg voor hem op zich heeft genomen, in een tiny house woont, vegetariër is, eet uit haar eigen moestuin, geen auto heeft, niet vliegt, vaak een kringloopwinkel bezoekt en vrijwilligerswerk doet in het verzorgingstehuis. Zij telt niet mee in onze welvaartsmeting. Sterker nog, zo iemand is een loden last voor ons bbp. We zijn het normaal gaan vinden dat we produceren en consumeren alsof we twee planeten tot onze beschikking hebben en dat producten veel goedkoper in de winkel worden aangeboden dan hun daadwerkelijke kostprijs. We zijn het normaal gaan vinden dat er steeds meer mensen bij de voedselbank moeten aankloppen, dat de ijskap smelt en dat er in Siberië tropische temperaturen worden gemeten en dat daar oerbossen zo groot als Portugal door droogte en wind in brand vliegen. Het is normaal dat we de airco en de longen van de wereld aan het vernietigen zijn.

En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Niet om er moedeloos van te worden, maar om duidelijk te maken dat we echt in actie moeten komen. De coronaperiode heeft ons wakker geschud. Nu is het tijd om door te pakken, tot daden te komen. De meeste bedrijven en organisaties willen ook stappen gaan nemen. Niet eerder zijn er vanuit alle lagen van organisaties zoveel signalen van bezorgdheid opgevangen. Pasklare oplossingen zijn er niet. Met elkaar moeten we het bestaande om gaan bouwen tot iets nieuws waar we allemaal baat bij hebben. Ook de stichting New Financial Forum wil hier een concretere bijdrage aan gaan leveren. De stichting beschikt over een geweldig netwerk van frisdoeners en dwarsdenkers die concreet invulling kunnen geven aan de eisen van de nieuwe tijd. De kracht van dit netwerk gaan we onder meer bundelen in een New Financial Academy en de New Financial Activators. Vanuit dit netwerk gaan we bedrijven, organisaties en personen actief helpen om naar een nieuw normaal te gaan waar alles en iedereen baat bij heeft. 

Dit themanummer Nooit meer Normaal biedt ondertussen karrenvrachten inspiratie en best practices die helpen om een daadwerkelijk ‘nieuw normaal’ te omarmen. Zie onder meer het keukentafelinterview met adviseur Natasja Naron, de interviews met de menselijke advocate Klaartje Freeke, Anna Breytenbach (een van ’s werelds meest vooraanstaande ervaringsdeskundigen op het gebied van communicatie met de natuur), het virtuele rondetafelinterview over het coronatijdperk met ceo’s Jos Baeten (a.s.r) en Maarten Edixhoven (Aegon) en een aantal Young Professionals van beide verzekeraars, essays van Jac Hielema (Economy Transformers), Maria Mazarakis (Levensverhaal-InZicht) en Cedric Muchall (Keytoe), de column van Jack Cox (Econsenzo en auteur van Vlindereconomie), de visie van Olette Bollen (Connect4Value) en aandacht voor twee betekenisvolle boeken die binnenkort verschijnen: Niet gezwicht voor de wereld (Ivo Valkenburg) en Anders Verder (Ron van Es).

Meld je hier aan als abonnee op het New Financial Magazine. Of ondersteun het werk van de stichting New Financial Forum, word Ambassadeur en krijg toegang tot een netwerk dat ons allen verder helpt.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Eerste geslaagden leergang 'De Betekenis van Rijkdom'

Eerste geslaagden leergang 'De Betekenis van Rijkdom'

Deelnemers aan de eerste leergang 'De Betekenis van Rijkdom' kregen afgelopen week hun certificaat uitgereikt door programmadirecteur Natasja Naron. De geslaagden...

Carla Muters: Nieuwe Financiële Fase

Carla Muters: Nieuwe Financiële Fase

"Laten we uitzoomen en niet op onze eilandjes blijven en doen wat we al deden. Met elkaar kunnen we groot denken en kleine stappen zetten. De keuzes die we samen...

Hoe het patriarchaat ons in de wurggreep houdt

Hoe het patriarchaat ons in de wurggreep houdt

"Als je over het patriarchaat begint, wordt iedereen bloednerveus. Toch wordt het tijd dat we daar een volwassen discussie over voeren", aldus voormalig advocate...

Internemen centraal in lente-editie New Financial Magazine

Internemen centraal in lente-editie New Financial Magazine

Het thema van de lente-editie van het New Financial Magazine, onderdeel van de stichting New Financial Forum,  is Internemen, een zelfbedacht woord dat staat...

Jules Brader: "Eerst aan jezelf denken!"

Jules Brader: "Eerst aan jezelf denken!"

"Het is niet zo dat de betere wereld er pas komt wanneer alle mensen in altruïstische heiligen zijn veranderd. Het is al heel wat wanneer we beseffen dat onze...

Roy van den Anker: de menselijke maat op de werkvloer

Roy van den Anker: de menselijke maat op de werkvloer

"Willen we medewerkers die  betrokken en verantwoordelijk handelen dan moeten we ze niet gebruiken om productie te draaien, maar oprecht luisteren en openstaan...

Jos Baeten (a.s.r.): “Structureel verlagen autopremie nu niet gewenst”

Jos Baeten (a.s.r.): “Structureel verlagen autopremie nu niet gewenst”

a.s.r. vindt het momenteel niet nodig om de autoverzekeringspremie te verhogen, maar structureel verlagen is volgens bestuursvoorzitter Jos Baeten evenmin gewenst....

Operationeel resultaat a.s.r. stijgt met vijftien procent

Operationeel resultaat a.s.r. stijgt met vijftien procent

Het operationeel resultaat van a.s.r. steeg vorig jaar met 15,4 procent naar 1,021 miljard euro, door betere resultaten in alle segmenten. De bruto geschreven premies...

Ben je nog wel filosoof als je werkt in de financiële sector?

Ben je nog wel filosoof als je werkt in de financiële sector?

"Een totaal vreemde vroeg mij, toen ik het over m’n werk had: ben je nog wel een filosoof als je in de financiële sector werkt?", aldus Kyon Soons als...

Van Lanschot Kempen blijft hoofdsponsor Het Concertgebouw

Van Lanschot Kempen blijft hoofdsponsor Het Concertgebouw

Van Lanschot Kempen heeft zich tot en met 2025 verbonden aan Het Koninklijk Concertgebouw in Amsterdam. De financiële instelling is sinds 2018 hoofdsponsor...