Nvga: partnership moet weer boventoon voeren

De versgekozen voorzitter Ron Gardenier (UMG) riep tijdens het NVGA-congres 2016 in de Van Nelle Fabriek op tot verbinding. De verharding de afgelopen jaren in de verstandhouding tussen gevolmachtigden en volmachtgevers dient weer plaats te maken voor samenwerking en echt partnership.
 

Gardenier liet merken dat wat de NVGA betreft het beloningsdossier, waar de voorbije tijd zoveel energie in is gaan zitten, gesloten is. Hij riep op te focussen op andere dossiers die meer de aandacht verdienen: risicobeheersing, rendement en innovatie. De voorganger van Gardenier, Michael de Nijs (Voogd & Voogd) blijft aan als bestuurslid met speciaal Innovatie in zijn portefeuille, vertelde Gardenier.

“Innovatie is noodzaal om te overleven”, aldus de nieuwe voorzitter. “We kunnen het ons niet permitteren om rustig af te wachten. We kunnen niet meer teren op de marges van portefeuilles uit het verleden, we moeten nu anticiperen op ontwikkelingen. De opmars van Big Data is niet te stuiten. Start-ups proberen met disruptieve oplossinen bestaande structuren omver te werpen. Digitalisering is zeker niet de heilige graal. Maar digitalisering met de human touch zal bepalen welke bedrijven succesvol zullen zijn.”

Cruciaal ook: datakwaliteit. Daar is nog wel wat te winnen in volmachtland. Gardenier: “We hebben veel tijd besteed aan het ontsluiten van data en het vormgeven van dataprotocollen. Er is veel bereikt. Maar de kwaliteit van de data laat nog te wensen over.”

 

Autonoom rijden
In lijn met het thema van het congres, Innovatie 3.0, gingen de sprekers in op vernieuwing. Zo besprak Peter Bleumer van Volvo Cars Nederland de implicaties van autonoom rijden. Dat autonoom rijden doorzet, daar is Volvo van overtuigd. Het is ook de manier om de missie van de autofabrikant te verwezenlijken: in 2020 raakt niemand meer ernstig gewond of komt te overlijden in een nieuwe Volvo.

Bleumer liet zien dat Volvo technisch gezien al heel ver is met autonoom rijden. En de ontwikkeling is niet meer te stuiten. Des te belangrijker dat de samenleving antwoorden formuleert op de vele juridische vragen die autonoom rijden nog omringen. Voorbeeld: auto staat te wachten voor rood stoplicht, ziet dat er iemand boven op dreigt te knallen en rijdt door rood om de botsing te voorkomen. Er is dus een ongeluk voorkomen. Maar de eigenaar maakt toch kans op een bon wegens rijden door rood.

Er zijn ook gevolgen voor de verzekeringssector. Volvo is bereid de aansprakelijkheid op zich te nemen voor de autonoom rijdende auto. En is bereid dit risico te verzekeren. Dat zou grote gevolgen hebben voor de huidige situatie, waarin de eigenaar zelf een verzekering sluit. Overigens blijft dat laatste natuurlijk van belang voor de momenten waarop hij zelf wil rijden. Maar de verwachting is dat mensen dit uiteindelijk niet meer zullen willen als ze het gemak van autonoom rijden eenmaal hebben ervaren. Of zoals Bleumer het stelde: “Vroeger verplaatste men zich per paard van A naar B, daarna werd paardrijden een hobby. Nu gaat men met de auto van A naar B, straks is zelf autorijden een hobby.”

Om duidelijk te maken hoe snel het kan gaan: Volvo ziet de omzet uit onderdelen voor schadeherstel snel teruglopen. Want hoe intelligenter de auto, hoe minder brokken (mensen zijn verantwoordelijk voor veruit het grootste deel van de schades die worden gereden).

Een verdere disruptie: autonoom rijden vereist complexe systemen (in de nieuwe Volvo XC90 zitten bijvoorbeeld 90 systemen, die ook nog eens met elkaar communiceren). Schadeherstel dient daarom door gespecialiseerde mensen te gebeuren. Vandaar dat Volvo verwacht dat met steeds minder herstellers zal worden samengewerkt, Die herstellers zijn dan echter wel goed vertrouwd met de complexe techniek.

Reactie toevoegen

 
Valentina Visser wordt nieuwe voorzitter NVGA

Valentina Visser wordt nieuwe voorzitter NVGA

Ron Gardenier zal na een periode van acht jaar op 17 april terugtreden als voorzitter van de NVGA en daarmee ook het bestuur van de NVGA verlaten. Het bestuur draagt...

Volmachtmarkt stijgt ook in 2023

Volmachtmarkt stijgt ook in 2023

Het totale premievolume van de sectoren Schade en Inkomen in de volmachtmarkt stijgt naar verwachting met vier procent tot 4,61 miljard euro in 2023 (2022: 4,43...

VVP-poll: 'specialisme is de toekomst van het onafhankelijk adviesvak'

VVP-poll: 'specialisme is de toekomst van het onafhankelijk adviesvak'

Het Ratinginstituut Financieel Dienstverleners (RiFD) stelt in de jongste ‘Marktflitsen Intermediaire Adviesmarkt’ dat startende advieskantoren steeds...

Alle NVGA-leden aangesloten bij INSVER

Alle NVGA-leden aangesloten bij INSVER

Alle leden van de NVGA zijn gedurende een jaar automatisch aangesloten bij INSVER, het kennisplatform over duurzaamheid in de verzekeringsbranche. Dit is een belangrijke...

IVA Business School helpt in zoektocht naar commercieel verzekeringstalent

IVA Business School helpt in zoektocht naar commercieel verzekeringstalent

Adfiz, Nationale-Nederlanden, NVGA en VNAB zijn een samenwerking gestart met IVA-Business School met als doel vakbekwaam jong commercieel talent te interesseren...

NVGA Marktvisie 2023-2025: marktwerking stimuleren

NVGA Marktvisie 2023-2025: marktwerking stimuleren

Zes pijlers telt de maandag gepubliceerde NVGA Marktvisie 2023-2025. De pijlers betreffen al langer lopende dossiers als de volmachtbeloning maar ook nieuwe uitdagingen...

Het verschil maken

Het verschil maken

(Opinie Ron Gardenier, voorzitter NVGA, in VVP 06-2022) In een tijd van veranderende economische omstandigheden en elkaar in rap tempo opvolgende ontwikkelingen,...

"Richtlijn Berichtenverkeer moet onnodige kosten wegnemen bij adviseurs"

"Richtlijn Berichtenverkeer moet onnodige kosten wegnemen bij adviseurs"

De Richtlijn Berichtenverkeer Prolongaties Incasserende Adviseurs moet een impuls geven aan de kwaliteitsverbetering bij de verzending van berichten rond prolongatie....

Praktijksessies innovatie-event 5 juli nader belicht (deel 8)

Praktijksessies innovatie-event 5 juli nader belicht (deel 8)

Het VVP Innovatie Platform (VIP) organiseert op 5 juli samen met de Stichting Contactgroep Automatisering het VIP-Event Be the change!, het grootste Fin- &...

Praktijksessies innovatie-event 5 juli nader belicht (deel 7)

Praktijksessies innovatie-event 5 juli nader belicht (deel 7)

Het VVP Innovatie Platform (VIP) organiseert op 5 juli samen met de Stichting Contactgroep Automatisering het VIP-Event Be the change!, het grootste Fin- &...