NVHP: "Fiscale plaatsing goed onderbouwd vastleggen"

Document via Pixabay

Het kiezen voor fiscale plaatsing is een afweging welke de erkend hypothecair planner maakt samen met de consument. Het verdient de aanbeveling dit zorgvuldig en goed onderbouwd vast te leggen in het advies richting de klant. Aldus de NVHP bij de publicatie van haar Actualiteiten onderzoek september 2020.

Het bestuur van de NVHP constateert dat “het beleid van de centrale overheid leidt tot elkaar tegenwerkende effecten. Enerzijds constateren wij een toename van box 3 leningen, deels aflossingsvrij, anderzijds zien wij dat het via fiscale maatregelen trachten geforceerd consumenten te stimuleren hun schuldpositie gedurende de looptijd van de hypothecaire lening te verlagen ertoe leidt dat een groeiende groep consumenten afziet van het benutten van de resterende fiscale maatregelen. Met name daar waar de consument ervoor kiest een lening te sluiten in box 3, en naar de mening van de NVHP is dit een naar verwachting steeds grotere groep consumenten, zal de adviseur een zwaardere adviesplicht hebben. Indien de consument ook bewust kiest om de hypotheekschuld gedurende de looptijd van de hypotheek níet in zijn geheel af te lossen, is dat een zorg voor de vereniging. Immers een lening dient altijd terug te worden betaald.”

Uit het NVHP-onderzoek blijkt dat bij gemiddeld negentien procent van de nieuw afgesloten hypothecaire financieringen de consument kiest voor een constructie waarbij de hypotheekrente niet op het belastbaar inkomen in mindering wordt gebracht. 92 procent van alle respondenten verwacht dat het aantal consumenten dat voor deze constructie zal kiezen in de komende jaren gaat stijgen.

Digitalisering

Uit het onderzoek komt verder onder meer naar voren dat de NVHP-leden grote behoefte hebben aan verdere voorlichting en ondersteuning bij de digitale inrichting van de werkprocessen en het borgen van digitale veiligheid. Het bestuur van de NVHP “deelt het belang dat leden aan deze onderwerpen geven. De digitale ontwikkelingen binnen het hypothecaire landschap gaan nu snel en met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kan worden voorspeld dat in de komende twee, drie jaar werkprocessen ingrijpend zullen veranderen. Dit zal gevolgen hebben voor de profielen van werkplekken, de breedte van de adviesgebieden maar ook voor de vergoedingsmodellen.”

 

Reactie toevoegen

 
Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

"Bedenktermijn bij aankoop woning verlengen naar veertien dagen"

"Bedenktermijn bij aankoop woning verlengen naar veertien dagen"

De NVHP pleit er voor om de huidige korte wettelijke bedenktermijn van drie dagen bij de aankoop van een woning te verhogen naar veertien dagen. De NVHP: "Drie dagen...

Blijf heer en meester over data

Blijf heer en meester over data

(Uit katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Weet wat u wilt met data, dat is de vraag die vooraf gaat aan elke andere beslissing op gegevensvlak. Vervolgens...

De kloof overbruggen tussen adviesbedrijf en IT

De kloof overbruggen tussen adviesbedrijf en IT

(Blog door Stephan de Jong, Directeur Technologie en Digitale Transformatie, en Jan-Pieter van der Helm, Managing Director Verzekeringen (foto) bij IG&H) Intermediairs...

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

(NVHP in Ken je vak! in VVP 1-2024) Kifid verwacht dat adviseur notities maakt DOSSIERVORMING - Wanneer er een discussie tussen een klant en een financieel...

Technische verbeteringen in voorstel nieuw stelsel box 3

Technische verbeteringen in voorstel nieuw stelsel box 3

Naar aanleiding van de recent gehouden internetconsultatie zijn er technische verbeteringen aangebracht in het voorstel voor het nieuwe stelsel box 3. De Belastingdienst...

Leren van Kifid-uitspraken hypotheken VVP 6-2023

Leren van Kifid-uitspraken hypotheken VVP 6-2023

(Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken, Ken je vak! VVP 6-2023) Reikwijdte advies bij nieuwbouw HYPOTHEKEN – De consumenten wenden zich op enig moment...

Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen

Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen

De AFM roept kredietaanbieders op om alert te zijn op fouten in geautomatiseerde kredietacceptatieprocessen. De verplichte kredietwaardigheidstoets voor consumenten...

"Financiële dienst steeds kleinere schakel in het algehele koopproces"

"Financiële dienst steeds kleinere schakel in het algehele koopproces"

"Niet de traditionele bank of verzekeraar heeft straks het primaire contact met de klant, maar de partij die uit de data de beste inzichten weet te peuren over wat...

DNB: "Kansen maar ook risico's voor verzekeraars"

DNB: "Kansen maar ook risico's voor verzekeraars"

"De markt voor verzekeringsproducten wordt steeds Europeser. Nieuwe technologieën worden ontwikkeld. En ons klimaat warmt verder op. Deze drie evoluties bieden...