Odin: KIFiD frustreert woekerpolisklachten

Logo Odin

Volgens de stichting Odin schrijft KIFiD aan consumenten die een woekerpolisklacht hebben dat ze vol zitten. De wachttijden lopen op tot meer dan een jaar. Volgens Odin wordt het woekerpolishouders zo veel te moeilijk gemaakt een snelle en eerlijke compensatie te krijgen.

Odin: "Via het KIFiD kunnen consumenten laagdrempelig een individuele claim indienen tegen een verzekeraar. In oktober 2014 besloot het KIFiD vele tientallen woekerpolisclaims in de ijskast te zetten. Men wilde wachten op de uitspraak van het Europese Hof inzake een in hoger beroep gewonnen zaak tegen Nationale Nederlanden, aangespannen door een woekerpolishouder. Deze uitspraak is al eind april gedaan, maar pas nu komt KIFiD met een reactie richting alle polishouders die een zaak bij het KIFiD hebben lopen. Het KIFiD schrijft nu, dat een beperkt aantal dossiers (waarvan al een zitting is geweest) wordt opgepakt waarbij de verwachting is dat deze dossiers begin 2016 worden afgerond. Pas daarna kunnen alle andere zaken die nu in de ijskast liggen in behandeling worden genomen. Veel woekerpolishouders wachten dan al meer dan een jaar op behandeling van hun dossier. Verzekeraars die met KIFiD dossiers worden geconfronteerd beantwoorden deze vaak met juridisch geweld, waardoor het ‘laagdrempelige’ klachteninstituut eerder een verzwaarde rechtbank lijkt. Procedures verlopen daardoor ook extreem traag. Claimexperts die consumenten ondersteunen moeten onevenredig veel tijd steken in de behandeling van zo’n dossier. De vertragingstactieken van verzekeraars zijn de perfecte ingrediënten om de consument (woekerpolishouder) en de eventueel ingehuurde expert uit te roken en het KIFiD te overbelasten."

 

 

Nieuwe strategieën

Volgens Odin zijn nieuwe strategieën nodig om uit de impasse geraken. Stichting ODIN heeft daarom, samen met diverse experts, een vernieuwde individuele claimprocedure ontwikkeld. "In die nieuwe procedure wordt meer aandacht besteed aan het persoonlijke verhaal van de woekerpolishouder en ligt de focus meer op het bereiken van een schikking voordat de zaak naar het KIFiD gaat. Daarnaast is ook een nieuwe, vereenvoudigde en meer betaalbare procedure via de rechter ontwikkeld, geschikt voor de hogere claims. Het opzetten van die laatste procedure vraagt echter een startinvestering, die de stichting via het aantrekken van een aantal kleinere investeerders wil realiseren."

Reactie toevoegen

 
Kifid houdt behandeling woekerpolisklachten aan

Kifid houdt behandeling woekerpolisklachten aan

Kifid houdt de behandeling van de ruim 500 klachten over beleggingsverzekeringen "nog enige tijd aan. Dit in het belang van een zorgvuldige klachtafhandeling....

Alleen maar verliezers

Alleen maar verliezers

Zou het misschien kunnen dat het woekerpolisdossier geen winnaars kent? Die vraag stelt Ozewald Wanrooij (Neutralis) in een reactie op VVP Online. Ik hoop van harte...

Nn wint woekerpoliszaak

Nn wint woekerpoliszaak

De rechtbank in Rotterdam heeft de vordering van de claimstichting Woekerpolis.nl tegen Nationale-Nederlanden afgewezen.   Het betrof een collectieve claim...

Consumentenbond: Woekerpolisdeal Allianz onacceptabel

Consumentenbond: Woekerpolisdeal Allianz onacceptabel

De overeenkomst tussen Allianz en enkele claimorganisaties over woekerpolissen, krijgt forse kritiek van de Consumentenbond en Stichting AllianzDINPlanDupe. De Consumentenbond...

Consumentenbond: woekerpolisdeal Allianz onacceptabel

Consumentenbond: woekerpolisdeal Allianz onacceptabel

De overeenkomst tussen Allianz en enkele claimorganisaties over woekerpolissen, krijgt forse kritiek van de Consumentenbond en Stichting AllianzDINPlanDupe. De Consumentenbond...

Verbond: andere maatschappijen bepalen zelf of ze voorbeeld allianz volgen

Verbond: andere maatschappijen bepalen zelf of ze voorbeeld allianz volgen

Het Verbond van Verzekeraars laat het aan de individuele leden om te bezien of zij het voorbeeld volgen van Allianz, dat een akkoord heeft gesloten met ConsumentenClaim,...

Woekerpolisstrijd nog niet gestreden

Woekerpolisstrijd nog niet gestreden

"De uitspraak van de Commissie van Beroep verandert niets aan ons eerder gepubliceerde standpunt dat de financiële gevolgen van het dossier beleggingsverzekeringen...

Wakkerpolis NNclaim versterkt bestuur

Wakkerpolis NNclaim versterkt bestuur

Wakkerpolis NNclaim heeft bestuur en toezicht versterkt. De benoemingen betreffen G.M. Jochems (compliancedeskundige, oud AFM), M.P.A. Bos (advocaat) en R. Gerssen...

Woekerpolisorganisaties bundelen krachten

Woekerpolisorganisaties bundelen krachten

Vereniging Woekerpolis.nl en Stichting Woekerpolisproces bundelen hun krachten. Door de samenwerking verwachten de twee grootste belangenorganisaties in het woekerpolisdossier...

Kifid laat ASR kosten woekerpolis terugbetalen

Kifid laat ASR kosten woekerpolis terugbetalen

ConsumentenClaim toont zich verheugd met een Kifid-uitspraak die ASR kosten van een woekerpolis laat terugbetalen. ConsumentenClaim schrijft te denken dat er nog...