Odin: KIFiD frustreert woekerpolisklachten
Volgens de stichting Odin schrijft KIFiD aan consumenten die een woekerpolisklacht hebben dat ze vol zitten. De wachttijden lopen op tot meer dan een jaar. Volgens Odin wordt het woekerpolishouders zo veel te moeilijk gemaakt een snelle en eerlijke compensatie te krijgen.
Odin: "Via het KIFiD kunnen consumenten laagdrempelig een individuele claim indienen tegen een verzekeraar. In oktober 2014 besloot het KIFiD vele tientallen woekerpolisclaims in de ijskast te zetten. Men wilde wachten op de uitspraak van het Europese Hof inzake een in hoger beroep gewonnen zaak tegen Nationale Nederlanden, aangespannen door een woekerpolishouder. Deze uitspraak is al eind april gedaan, maar pas nu komt KIFiD met een reactie richting alle polishouders die een zaak bij het KIFiD hebben lopen. Het KIFiD schrijft nu, dat een beperkt aantal dossiers (waarvan al een zitting is geweest) wordt opgepakt waarbij de verwachting is dat deze dossiers begin 2016 worden afgerond. Pas daarna kunnen alle andere zaken die nu in de ijskast liggen in behandeling worden genomen. Veel woekerpolishouders wachten dan al meer dan een jaar op behandeling van hun dossier. Verzekeraars die met KIFiD dossiers worden geconfronteerd beantwoorden deze vaak met juridisch geweld, waardoor het ‘laagdrempelige’ klachteninstituut eerder een verzwaarde rechtbank lijkt. Procedures verlopen daardoor ook extreem traag. Claimexperts die consumenten ondersteunen moeten onevenredig veel tijd steken in de behandeling van zo’n dossier. De vertragingstactieken van verzekeraars zijn de perfecte ingrediënten om de consument (woekerpolishouder) en de eventueel ingehuurde expert uit te roken en het KIFiD te overbelasten."
Nieuwe strategieën
Volgens Odin zijn nieuwe strategieën nodig om uit de impasse geraken. Stichting ODIN heeft daarom, samen met diverse experts, een vernieuwde individuele claimprocedure ontwikkeld. "In die nieuwe procedure wordt meer aandacht besteed aan het persoonlijke verhaal van de woekerpolishouder en ligt de focus meer op het bereiken van een schikking voordat de zaak naar het KIFiD gaat. Daarnaast is ook een nieuwe, vereenvoudigde en meer betaalbare procedure via de rechter ontwikkeld, geschikt voor de hogere claims. Het opzetten van die laatste procedure vraagt echter een startinvestering, die de stichting via het aantrekken van een aantal kleinere investeerders wil realiseren."
Reactie toevoegen
Graafsma in beroep tegen woekerpolisuitspraak kifid
René Graafsma gaat in beroep tegen een uitspraak van de Geschillencommissie in een woekerpolisdossier. Daarbij wordt hij gesteund door Vereniging Woekerpolis.nl...
Verzekeraars moeten adviseurs meer op woekerpolisnek zitten
De AFM verwacht in de woekerpolisaffaire van verzekeraars "een grotere betrokkenheid bij de hulp die het intermediair aan klanten biedt". De AFM...
Adviseur moet van kifid provisie op woekerpolis aan klant geven
Assurantiekantoor Lichtendonk moet de over een beleggingspolis uit 2003 ontvangen provisie aan de klant geven, stelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening...
Dijsselbloem sloot zelf woekerpolis
Minister Dijsselbloem heeft zelf ooit ook een woekerpolis gesloten, zo liet hij weten op een congres over Ethiek en Integriteit van de beroepsverenging van...
Odin fel tegen adviesloket woekerpolis Verbond
Stichting Odin zegt zeer teleurgesteld te zijn over het besluit van het Verbond van Verzekeraars om "uitsluitend via een eigen loket woekerpolis-gedupeerden...
'woekerpolis' controleert Hersteladvies Verbond
De Vereniging Woekerpolis van Ab Flipse is het eens met de kritiek van Stichting Odin op het Loket Hersteladvies Beleggingsverzekeringen van het Verbond van Verzekeraars....
Odin ontwikkelt nieuwe woekerclaimprocedure
Odin heeft een nieuwe claimprocedure voor 'woekerpolisgedupeerden' ontwikkeld. "In de laatste jaren zijn veel nieuwe feiten boven water gekomen, is er meer...
Nn in beroep tegen woekerpolis-oordeel
NN gaat in beroep tegen de compensatie in de woekerpolisaffaire, waar de verzekeraar eind maart toe werd veroordeeld. De Geschillencommissie van klachteninstituut...
Dijsselbloem legt oproep consumentenbond naast zich neer
Minister Dijsselbloem van Financiën grijpt niet in bij ASR vanwege de verschillen in woekerpolisschikkingen. Dat zei hij in zijn wekelijke gesprek met RTL-Z....
"Procederen in woekerpoliszaken loont"
“Met deze uitspraak wordt een belangrijk signaal afgegeven: procederen in woekerpoliszaken loont.” Dat stelt voorzitter Ab Flipse van Vereniging Woekerpolis.nl...