Odin ontwikkelt nieuwe woekerclaimprocedure

Logo Odin

Odin heeft een nieuwe claimprocedure voor 'woekerpolisgedupeerden' ontwikkeld. "In de laatste jaren zijn veel nieuwe feiten boven water gekomen, is er meer jurisprudentie gekomen en heeft Kifid toegezegd consumenten beter te begeleiden", zegt voorzitter Jeffrey Leichel. "De nieuwe procedure sluit daar op aan." Odin start zelf geen claimprocedures, maar werkt hierbij samen met een aantal claimexperts.

De basis voor de nieuwe procedure is een 'claimagram', waarin tientallen Kifid-uitspraken, relevante gerechtelijke uitspraken, ruim zestig door verzekeraars gebruikte tegenargumenten, bekende en nieuwe productgebreken en relevant onderzoek zijn samengebracht, geanalyseerd en vergeleken.

Odin zegt vooral verrast te zijn door de enorme lijst tegenwerpingen van verzekeraars. "Uitspraken als: 'beleggingsverzekeringen zijn niet aan te merken als een risicovol product' en 'als de kosten niet mochten, waren ze in ieder geval redelijk' of 'de informatieplicht rust volgens de wet op de tussenpersoon, niet op de verzekeraar', geven aan hoe ver verzekeraars gaan om onder hun aansprakelijkheid uit te komen. Er zijn zelfs verzekeraars die aanvoeren dat de kosten in de polis niet relevant zijn omdat de consument het product door de fiscale voordelen toch wel had aangeschaft", aldus Leichel.

Ook constateert Odin dat Kifid een aantal claims heeft afgewezen omdat de klant onvoldoende heeft duidelijk gemaakt wat de schade was of omdat de dossieropbouw hiaten vertoonde. "Er is dus sprake van een woekerpolis en er wordt onderkend dat er schade is, maar op technische details ontloopt de verzekeraar schadevergoeding." Met de nieuwe claimprocedure hoopt Odin dit soort - volgens haar onterechte - uitkomsten terug te dringen.

 

Laatste strohalm

Voor veel gedupeerden is klachteninstituut Kifid de laatste strohalm om tegen bescheiden kosten een individueel proces te krijgen. "Gelukkig onderkent Kifid inmiddels de juridische ongelijkheid tussen gedupeerden en verzekeraars en heeft het klachteninstituut toegezegd de menselijke maat te zoeken in procedures. Ook is beloofd om consumenten beter en professioneler te ondersteunen", zegt Leichel. "In onze nieuwe procedure kiezen we er bewust voor om typisch juridische taal zoveel mogelijk te vermijden, zetten we de klant op bijzondere wijze centraal en vragen wij Kifid nadrukkelijk haar beloftes na te komen en verantwoordelijkheid te nemen in dit dossier."

Reactie toevoegen

 
Consumenten eisen vergeefs 168 mille van onzorgvuldige hypotheekadviseur

Consumenten eisen vergeefs 168 mille van onzorgvuldige hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2023-0716) De adviseur heeft een financieringsopzet aan de consumenten voorgehouden gebaseerd op rentepercentages welke waren genoemd in een...

Adviseur hoefde niet ook nog eens schriftelijk te waarschuwen

Adviseur hoefde niet ook nog eens schriftelijk te waarschuwen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0719) De consument stelt dat de adviseur tekortgeschoten is in de nakoming van de overeenkomst door, na de eerste afwijzing van een verzekeringsaanvraag...

Niet aan kredietverstrekker om fouten begaan door adviseur te herstellen

Niet aan kredietverstrekker om fouten begaan door adviseur te herstellen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0702) De kredietverstrekker heeft de aanvaarding van het renteaanbod niet tijdig ontvangen, zodat geen overeenkomst tot stand is gekomen....

Rijbewijs niet accepteren als geldig identificatiemiddel mag

Rijbewijs niet accepteren als geldig identificatiemiddel mag

(Kifid-uitspraak GC 2023-0690) De Geschillencommissie oordeelt dat de bank van de consument mocht verlangen dat hij zich bij de aanvraag van een bankspaarrekening...

Niet zomaar recht op smartengeld

Niet zomaar recht op smartengeld

(Kifid-uitspraak GC 2023-0686) De consumenten hebben aangevoerd dat zij door het handelen van de adviseur veel stress hebben ervaren en het voor onrust heeft gezorgd...

Hypotheekadviseur schetste te rooskleurig beeld

Hypotheekadviseur schetste te rooskleurig beeld

(Kifid-uitspraak GC 2023-0671) Gelet op de vele fouten die de adviseur heeft gemaakt, dienthij de advies- en bemiddelingskosten ad 1.894 euro volledig aan de consumenten...

Kifid kan leed niet verzachten

Kifid kan leed niet verzachten

(Kifid-uitspraak GC 2023-0666) De consument heeft een claim bij de verzekeraar ingediend omdat schade aan de vinylvloer van zijn recreatiewoning is ontstaan doordat...

Adviseur stuurde getekend renteaanbod niet tijdig door

Adviseur stuurde getekend renteaanbod niet tijdig door

(Kifid-uitspraak GC 2023-0663) De adviseur heeft nagelaten het ondertekende renteaanbod (tijdig) naar de bank te sturen, waardoor dit renteaanbod is komen te vervallen....

Adviseur was te optimistisch over maximale financiering

Adviseur was te optimistisch over maximale financiering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0659) De adviseur heeft de consumenten in het vooruitzicht gesteld dat zij een hypothecaire geldlening konden verkrijgen van 300.000 euro....

Adviseur was te afwachtend bij regelen opstalverzekering

Adviseur was te afwachtend bij regelen opstalverzekering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0651) Een adviseur moet ruim 2.000 stormschade aan cliënten vergoeden omdat hij te afwachtend was bij het regelen van de opstalverzekering. De...