Odin ontwikkelt nieuwe woekerclaimprocedure

Odin heeft een nieuwe claimprocedure voor 'woekerpolisgedupeerden' ontwikkeld. "In de laatste jaren zijn veel nieuwe feiten boven water gekomen, is er meer jurisprudentie gekomen en heeft Kifid toegezegd consumenten beter te begeleiden", zegt voorzitter Jeffrey Leichel. "De nieuwe procedure sluit daar op aan." Odin start zelf geen claimprocedures, maar werkt hierbij samen met een aantal claimexperts.

De basis voor de nieuwe procedure is een 'claimagram', waarin tientallen Kifid-uitspraken, relevante gerechtelijke uitspraken, ruim zestig door verzekeraars gebruikte tegenargumenten, bekende en nieuwe productgebreken en relevant onderzoek zijn samengebracht, geanalyseerd en vergeleken.

Odin zegt vooral verrast te zijn door de enorme lijst tegenwerpingen van verzekeraars. "Uitspraken als: 'beleggingsverzekeringen zijn niet aan te merken als een risicovol product' en 'als de kosten niet mochten, waren ze in ieder geval redelijk' of 'de informatieplicht rust volgens de wet op de tussenpersoon, niet op de verzekeraar', geven aan hoe ver verzekeraars gaan om onder hun aansprakelijkheid uit te komen. Er zijn zelfs verzekeraars die aanvoeren dat de kosten in de polis niet relevant zijn omdat de consument het product door de fiscale voordelen toch wel had aangeschaft", aldus Leichel.

Ook constateert Odin dat Kifid een aantal claims heeft afgewezen omdat de klant onvoldoende heeft duidelijk gemaakt wat de schade was of omdat de dossieropbouw hiaten vertoonde. "Er is dus sprake van een woekerpolis en er wordt onderkend dat er schade is, maar op technische details ontloopt de verzekeraar schadevergoeding." Met de nieuwe claimprocedure hoopt Odin dit soort - volgens haar onterechte - uitkomsten terug te dringen.

 

Laatste strohalm

Voor veel gedupeerden is klachteninstituut Kifid de laatste strohalm om tegen bescheiden kosten een individueel proces te krijgen. "Gelukkig onderkent Kifid inmiddels de juridische ongelijkheid tussen gedupeerden en verzekeraars en heeft het klachteninstituut toegezegd de menselijke maat te zoeken in procedures. Ook is beloofd om consumenten beter en professioneler te ondersteunen", zegt Leichel. "In onze nieuwe procedure kiezen we er bewust voor om typisch juridische taal zoveel mogelijk te vermijden, zetten we de klant op bijzondere wijze centraal en vragen wij Kifid nadrukkelijk haar beloftes na te komen en verantwoordelijkheid te nemen in dit dossier."

Reactie toevoegen

 
Alleen dekking bij 'enkel moment van onbedachtzaamheid'

Alleen dekking bij 'enkel moment van onbedachtzaamheid'

(Kifid-uitspraak GC 2025-0305) De consument is tijdens een reis met de auto in Turkije (met tussenstops) op enig moment haar handtas verloren, met daarin waardevolle...

Adviseur moet vragen naar studieschuld

Adviseur moet vragen naar studieschuld

(Kifid-uitspraak GC 2025-0300) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling bij het afsluiten van een hypothecaire geldlening voor de aankoop...

Bank hoeft niet actief te vragen naar mogelijk gestegen woningwaarde

Bank hoeft niet actief te vragen naar mogelijk gestegen woningwaarde

(Kifid-uitspraak GC 2025-0301) De Geschillencommissie is van oordeel dat de bank niet gehouden is om bij de consument actief te informeren naar een mogelijk gestegen...

Kifid geeft tips aan financieel dienstverleners

Kifid geeft tips aan financieel dienstverleners

Naar aanleiding van het Jaarverslag 2024, waarin ook veel praktijkverhalen aan bod komen, heeft Kifid een aantal tips opgesteld voor financieel dienstverleners. registreert...

Kifid: meer klachten, helft opgelost met bemiddeling

Kifid: meer klachten, helft opgelost met bemiddeling

Voor het tweede jaar op rij stijgt het aantal ingediende klachten bij Kifid. In 2024 heeft Kifid in totaal 3.353 klachtzaken inhoudelijk behandeld en afgerond. In...

Adviseur wekte verkeerde verwachtingen

Adviseur wekte verkeerde verwachtingen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0289) De consumenten hebben een woning gekocht zonder voorbehoud van financiering. Zij hebben niet het gewenste bedrag kunnen lenen en hebben...

Wil Jacobs versterkt Geschillencommissie Kifid

Wil Jacobs versterkt Geschillencommissie Kifid

Wil Jacobs start per 15 mei als lid van de Geschillencommissie Kifid. "De actuarieel-inhoudelijke kennis van Wil Jacobs is van toegevoegde waarde voor de behandeling...

Vakantie liep niet echt op de klippen

Vakantie liep niet echt op de klippen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0281) Tijdens een autoreis door Canada hebben de consument en zijn gezin door bosbranden de geplande route door de Rocky Mountains met alle...

Verzekeraar hoeft niet te accepteren bij terugkerende slaapproblemen

Verzekeraar hoeft niet te accepteren bij terugkerende slaapproblemen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0262) De verzekeraar heeft voldoende onderbouwd dat een redelijk handelend verzekeraar bij kennis van de recidiverende slaapproblemen de...

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2025

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2025

(Uit Ken je vak! VVP 1-2025) De uitspraken van Kifid bevatten regelmatig leermomenten voor financieel adviseurs en verzekeraars. In elk nummer vat VVP een aantal...