Onderscheid recreatief en beroepsmatig vliegen met een drone vervalt
Vanaf 31 december 2020 gelden nieuwe, Europese regels voor het (semi)professioneel vliegen met een drone. Vanaf dat moment is men verplicht zich te registreren als droneoperator. Dat kan als persoon of als organisatie. Bestuurt men een drone die minder weegt dan 250 gram en geen camera heeft? Dan is registratie niet nodig. Ook voor speelgoeddrones (die het EU Keurmerk Speelgoed hebben) is registratie niet nodig.
Het belangrijkste verschil tussen de oude en de nieuwe regels is dat het onderscheid tussen recreatief en beroepsmatig vliegen met een drone vervalt. Iedere dronegebruiker volgt dezelfde regels, die gebaseerd zijn op het risico van de vluchten de drone zelf.
In de Open categorie vallen dronevluchten met een laag risico, ver genoeg van mensen en met een drone van maximaal 25 kilogram.
Binnen de Specifieke categorie vallen vluchten met hogere risico’s op de grond en in de lucht.
In de Gecertificeerde categorie vallen bijvoorbeeld vluchten met een drone groter dan drie meter voor het vliegen boven mensenmenigten, het vervoeren van mensen (taxidrone), of vervoer van gevaarlijke goederen. Deze categorie is bedoeld voor alle vluchten die vergelijkbare risico’s hebben als in de bemande luchtvaart.
Het is verplicht om zich te verzekeren voor lichamelijke of materiële schade aan derden door ongelukken met drones.
De nieuwe regels gelden in alle landen van de EASA (European Aviation Safety Agency).
Reactie toevoegen
Meer over
(Rechtspraak) a.s.r. moet alsnog bijna 140.000 aan verzekeringspenningen betalen aan een melkveebedrijf uit hoofde van de aansprakelijkheidsverzekering. De vergoeding...
Drone niet gedekt op reisverzekering
(Kifid-uitspraak GC 2024-0938) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de drone van de consumenten een luchtvaartuig is op grond van artikel...
WAM-verzekeraar mag schade aan politieauto verhalen op wegrijder
(Rechtspraak) De WAM-verzekeraar zoekt verhaal op de verzekeringnemer voor de uitgekeerde schade aan een auto van de politie. De schade is ontstaan bij het klemrijden...
Letselschade door kop warm water niet voor rekening stageverlener
(Rechtspraak) Naar het oordeel van de kantonrechter rustte op de stageverlener geen verplichting om de stagiaire te instrueren over de manier waarop zij op een veilige...
Meer verkeersongevallen door agressief rijgedrag
Autobestuurders vertonen steeds vaker gevaarlijk, riskant en agressief rijgedrag, constateert DAS die het aantal meldingen van verkeersongevallen zonder letsel met...
Eigen schuld, dikke bult (of eigenlijk: nat pak)
(Rechtspraak) Een wielrenner belandde in de Amstel, omdat zijn voorganger schrok van een hond en abrupt remde. De hond (of eigenlijk de eigenaar) valt volgens de...
Werkgever na ongeval aansprakelijk, of er nu wel of geen arbeidsovereenkomst is
(Rechtspraak) Een pizzakoerier krijgt tijdens het bezorgen een eenzijdig auto-ongeval. Hij bespreekt de pizzeria (op grond van artikel 7:658 BW subsidiair artikel...
Koeriersbedrijf kan niet volstaan met ongevallenverzekering
(Rechtspraak) Een collectieve ongevallenverzekering en een Ongevallenverzekering voor Inzittenden (OVI) als onderdeel van het leasecontract van de bedrijfsauto volstaan...
Kaag: niks veranderd bij verzekering truckruns
“Ik heb geen aanwijzingen dat het verzekeren van evenementen die worden georganiseerd door vrijwilligers in brede zin steeds vaker een probleem is.”...
Inruilverlies voor eigen rekening klant
(Kifid-uitspraak GC 2023-0303) De verzekeraar dient naar het oordeel van de Geschillencommissie een redelijke termijn te worden geboden om een fout te herstellen....