Onderzoek Nationale Hypotheekbond: ING beste geldverstrekker
ING is door financieel adviseurs uitgeroepen tot de beste Nederlandse geldverstrekker van 2021, zo blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van de Nationale Hypotheekbond onder 300 adviseurs. BLG Wonen en MUNT Hypotheken zijn respectievelijk als nummer twee en drie geëindigd. Een aspect dat voor het merendeel van de aanbieders (evenals voorgaande jaren) voor verbetering vatbaar blijft, is de mate waarin nazorg wordt gefaciliteerd.
Hidde Coebergh, directeur Wonen ING: “Het belang van deskundig en persoonlijk advies is groot en wordt alleen maar groter. Deze prijs is daarom een mooie beloning voor de stappen die wij hebben gezet in onze dienstverlening en communicatie richting het intermediair. Tegelijkertijd is het een aanmoediging om het nóg beter te doen. Daar zetten wij ons onverminderd voor in”.
In het onderzoek is gekeken naar verschillende tevredenheidsaspecten, zoals responstijd, het bieden van nazorg, klachtafhandeling, rente- en aflos faciliteiten, innovatie in producten, dienstverlening en duidelijkheid in communicatie. ING scoort gemiddeld sterk over de hele linie, met uitschieters op het aanvraag- en acceptatieproces en op duidelijkheid in communicatie. Over alle aspecten heen is er een aantal aanbieders dat regelmatig relatief hoog scoort. Naast ING zijn dit; BLG, MUNT, Obvion, Florius en ABN AMRO.
Op het gebied van nazorg zien adviseurs graag dat er een betere informatievoorziening komt vanuit de geldverstrekkers. De meerderheid van de adviseurs is dit jaar op het gebied van nazorg wederom het meest tevreden over Obvion en Florius. Alle andere aanbieders krijgen een lagere score op dit vlak. “Het belang van nazorg en actief klantbeheer neemt toe. Ook de AFM heeft daarvan voor 2022 een speerpunt gemaakt. Wij zien dat geldverstrekkers er stappen in maken en we merken dat adviseurs het heel belangrijk vinden ”, zegt Jeroen Oversteegen, directeur bij de Nationale Hypotheekbond.
Wensen van de adviseurs ten aanzien van de geldverstrekkers: kortere doorlooptijden van de dossiers en de mogelijkheden voor maatwerk. "Daarnaast zie je dat adviseurs het gevoel hebben dat ze als ‘nummertje’ worden gezien door de geldverstrekkers. Er is dan ook de behoefte aan een persoonlijkere band met vaste aanspreekpunten."
Reactie toevoegen
Praktijksessies innovatie-event 5 juli nader belicht (deel 4)
Het VVP Innovatie Platform (VIP) organiseert op 5 juli samen met de Stichting Contactgroep Automatisering het VIP-Event Be the change!, het grootste Fin- &...
Bokhorst: nominatie VVP Advies Award is erkenning voor manier van werken
"Fantastisch om op deze manier als kantoor waardering te krijgen voor onze manier van werken", zegt Marnix Bokhorst van Bokhorst Verzekeringen, genomineerd in...
Jury VVP Advies Award 2022: dit zijn de meest klantgerichte kantoren van Nederland
De jury van de VVP Advies Award 2022 heeft de namen bekend gemaakt van de meest klantgerichte advieskantoren van Nederland in de categorieën Particulier Advies,...
Merendeel adviseurs nog op startniveau actief klantbeheer
(Uit VVP 2-2022) Branche-initiatief Actief Klantbeheer heeft de resultaten gepubliceerd van haar onderzoek naar de staat van actief klantbeheer onder onafhankelijk...
Spotters dragen honderdvijftig advieskantoren aan voor VVP Advies Award 2022
Naar aanleiding van een geheime bijeenkomst op 13 april 2022 van juryleden en spotters van de VVP Advies Award 2022 heeft de jury drie kantoren per categorie in...
Jonge koppels stellen kinderwens uit door oververhitte woningmarkt
De oververhitte woningmarkt is momenteel voor veel jonge koppels een reden om te twijfelen over gezinsuitbreiding. Ruim één derde van de stellen onder...
Webinar over hypotheekrentes blijkt 1 april grap
Een historisch hoog aantal mensen hadden zich aangemeld voor het webinar 'Intern oversluiten; geld verdienen aan gestegen rente!' Helaas bleken Harrie-Jan van...
Munt Hypotheken komt met app voor alleenstaande huizenzoekers
MUNT Hypotheken is bezig met de ontwikkeling van de app Hypotheek At First Sight. Deze app moet alleenstaande huizenzoekers aan elkaar koppelen om makkelijker een...
Jeroen Oversteegen: stop ongelijke behandeling ex-partners
"Is scheiden normaal gesproken vaak al geen pretje, de huidige woningmarkt maakt het alleen nog maar lastiger. Vind maar eens betaalbare woning op één...
Jeroen Oversteegen: “Slechte energiescore? Lagere hypotheek”
"Voor woningen met een hoog energieverbruik moet de hypotheek worden beperkt", aldus Jeroen Oversteegen, directeur Nationale Hypotheekbond op Kop-Munt. "Een woning...