Onderzoek Nationale Hypotheekbond: ING beste geldverstrekker

Jeroen Oversteegen

ING is door financieel adviseurs uitgeroepen tot de beste Nederlandse geldverstrekker van 2021, zo blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van de Nationale Hypotheekbond onder 300 adviseurs.  BLG Wonen en MUNT Hypotheken zijn respectievelijk als nummer twee en drie geëindigd. Een aspect dat voor het merendeel van de aanbieders (evenals voorgaande jaren) voor verbetering vatbaar blijft, is de mate waarin nazorg wordt gefaciliteerd.

Hidde Coebergh, directeur Wonen ING: “Het belang van deskundig en persoonlijk advies is groot en wordt alleen maar groter. Deze prijs is daarom een mooie beloning voor de stappen die wij hebben gezet in onze dienstverlening en communicatie richting het intermediair. Tegelijkertijd is het een aanmoediging om het nóg beter te doen. Daar zetten wij ons onverminderd voor in”. 

In het onderzoek is gekeken naar verschillende tevredenheidsaspecten, zoals responstijd, het bieden van nazorg, klachtafhandeling, rente- en aflos faciliteiten, innovatie in producten, dienstverlening en duidelijkheid in communicatie. ING scoort gemiddeld sterk over de hele linie, met uitschieters op het aanvraag- en acceptatieproces en op duidelijkheid in communicatie. Over alle aspecten heen is er een aantal aanbieders dat regelmatig relatief hoog scoort. Naast ING zijn dit; BLG, MUNT, Obvion, Florius en ABN AMRO.

Op het gebied van nazorg zien adviseurs graag dat er een betere informatievoorziening komt vanuit de geldverstrekkers. De meerderheid van de adviseurs is dit jaar op het gebied van nazorg wederom het meest tevreden over Obvion en Florius. Alle andere aanbieders krijgen een lagere score op dit vlak.  “Het belang van nazorg en actief klantbeheer neemt toe. Ook de AFM heeft daarvan voor 2022 een speerpunt gemaakt. Wij zien dat geldverstrekkers er stappen in maken en we merken dat adviseurs het heel belangrijk vinden ”, zegt Jeroen Oversteegen, directeur bij de Nationale Hypotheekbond.

Wensen van de adviseurs ten aanzien van de geldverstrekkers: kortere doorlooptijden van de dossiers en de mogelijkheden voor maatwerk. "Daarnaast zie je dat adviseurs het gevoel hebben dat ze als ‘nummertje’ worden gezien door de geldverstrekkers. Er is dan ook de behoefte aan een persoonlijkere band met vaste aanspreekpunten."

Reactie toevoegen

 
ING-medewerkers gaan opnieuw actievoeren voor betere cao

ING-medewerkers gaan opnieuw actievoeren voor betere cao

ING-medewerkers gaan 20 december opnieuw actievoeren voor een betere cao.  De kerstactie wordt georganiseerd door FNV, CNV en De Unie. De medewerkers accepteren...

Fastlane Advies inmiddels bij 100 kantoren

Fastlane Advies inmiddels bij 100 kantoren

Binnen vijf weken na het lanceren van haar nieuwste hypotheeksoftware Fastlane Advies, heeft de Nationale Hypotheekbond het 100e hypotheekkantoor aangesloten: Huis...

Nederlanders leggen buffer aan voor 2023

Nederlanders leggen buffer aan voor 2023

Nederlanders zetten zich schrap voor 2023 en leggen spaarbuffers aan, aldus onderzoek van MUNT Hypotheken onder meer dan duizend mensen met een hypotheek. De verwachtingen...

Vakbonden: onrust medewerkers ING Bank groeit

Vakbonden: onrust medewerkers ING Bank groeit

"De onrust bij medewerkers van de ING bank groeit nadat de top van de bank deze week een nieuw loonbod op tafel legde. Medewerkers, die vorige week nog massaal naar...

MUNT accepteert houten huizen

MUNT accepteert houten huizen

MUNT Hypotheken maakt bekend dat het houten huizen gaat financieren. MUNT accepteerde al woningen met houten skeletbouw als onderpand, maar dit wordt nu uitgebreid...

En de winnaar is... de onafhankelijke adviseur!

En de winnaar is... de onafhankelijke adviseur!

(Finale VVP Advies Award 2022 in VVP 5) Jähnig + Ter Braak is de winnaar van de VVP Advies Award 2022, de jaarlijkse prijs van vvp voor het meest klantgerichte...

Praktijktips Actief Klantbeheer

Praktijktips Actief Klantbeheer

(Praktijktips Actief Klantbeheer in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Financiële professionals helpen bij het informeren, initiëren, implementeren...

Geef klanten een wow-gevoel

Geef klanten een wow-gevoel

(Partners in Kennis Faster Forward en Nationale Hypotheekbond in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) AH verrast klanten met gratis producten, Uber Eats...

Het fundament van de financiële gezondheid van consument en adviseur

Het fundament van de financiële gezondheid van consument en adviseur

(Partner in Kennis ING in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) De woning-en hypothekenmarkt is altijd in beweging. Dan is er niet altijd voldoende tijd...

Huishoudens onderschatten consequenties BKR-schuld

Huishoudens onderschatten consequenties BKR-schuld

Weinig mensen zijn op de hoogte van het effect van schulden op de hypotheek. Dat blijkt uit een representatief onderzoek van MUNT Hypotheken onder ruim duizend Nederlanders...