Onderzoek TJIP: grote kansen voor proactieve financieel dienstverleners

Nieuwsbrieven via Pixabay

Consumenten worden door financiële dienstverleners graag regelmatig en met een persoonlijk aanbod benaderd. 72 procent van de ondervraagden vindt dit cruciaal, aldus onderzoek door TJIP.

Igor Gavic, CEO van TJIP: “Hier ligt een enorme kans voor financieel dienstverleners als zij proactief contact houden met hun klanten. Wanneer een financieel dienstverlener proactief inspeelt op veranderingen bij de consument of in de markt is er geen reden om te wisselen. Ook hier geldt dus dat de financieel dienstverlener de klant centraal moet stellen en hem zo goed moet leren kennen dat hij kan anticiperen op de veranderde persoonlijke of financiële situatie van de klant. Maar daarvoor is wel een andere aanpak nodig. Want als reden om bij hun huidige financiële aanbieder te blijven geeft slechts vijf procent aan dat ze dat doen omdat ze regelmatig (persoonlijk) contact hebben gehouden. Er is te weinig contact en daar ligt een grote verbeterkans.”

Op de vraag in hoeverre men het op prijs stelt bepaalde vormen van communicatie van de financieel dienstverlener te ontvangen, staan persoonlijke berichten via de mijnomgeving met stip op één; bijna driekwart van de mensen waardeert dit (72 procent). Gevolgd door zowel algemene berichten via de mijnomgeving en een nieuwsbrief met algemene berichten op een gedeelde tweede plaats met ieder 66 procent. Consumenten staan ook open voor een uitnodiging vanuit de financieel dienstverlener voor een persoonlijk gesprek, 42 procent vindt dit een goed idee. 

Meer dan de helft (55 procent) van de consumenten is zich pas bewust van het bestaan van hun financiële dienstverlener, zoals banken, verzekeraars en hypotheekverstrekkers en hun producten, als ze een product nodig hebben of gaan hebben. Of als er iets wijzigt in de persoonlijke financiële situatie (54 procent). Vaak is dat ook meteen een belangrijke reden om van dienstverlener te veranderen, bijvoorbeeld door een beter aanbod bij een andere aanbieder. Consumenten hebben bij alle genoemde financiële diensten in het onderzoek het gevoel dat het initiatief voor de meest recente wijziging of afname van een nieuw product door henzelf is genomen.

Waarom blijven of switchen?

De belangrijkste redenen die door respondenten worden aangevoerd om bij hun huidige financieel dienstverlener te blijven zijn: tevredenheid over de dienstverlener in het algemeen (46 procent) en in lijn daarmee zegt 44 procent dat er simpelweg geen enkele aanleiding is om te wisselen. Bovendien vindt meer dan de helft van de ondervraagden het ‘te veel gedoe’ om van financieel dienstverlener te wisselen (54 procent).

Gevraagd naar wat de redenen zijn om wél te wisselen geeft 43 procent aan dat wanneer de persoonlijke situatie verandert er een reden is om verder te kijken. Direct gevolgd door het antwoord dat wanneer de eigen financiële situatie verandert, aldus 41 procent van de respondenten, of wanneer er betere producten op de markt komen (34 procent).

Reactie toevoegen

 
Meer over
Reddit Financiële Diensten

Reddit Financiële Diensten

(Door Kees Haverkamp, Tjip) In maart 2014 schreef ik in een VVP-artikel enthousiast over bitcoins, het juiste gebruik van klantdata, privacy en het feit dat als...

Op klantreis!

Op klantreis!

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! in VVP 1-2021) Investeren in een energieke en waardevolle klantervaring is zonder twijfel de krachtigste ‘marketing’-beweging...

Hoe klanten jouw organisatie positief kunnen laden

Hoe klanten jouw organisatie positief kunnen laden

Door Sonja Stalfoort, PuurKlant Het bijhouden van de snelheid waarmee de klantbehoefte verandert, is geen makkelijke opgave. Luisteren naar the voice of the customer...

E-commerce-giganten in verzekeringsland (blog TJIP)

E-commerce-giganten in verzekeringsland (blog TJIP)

(door Dingeman Leijdens, CEO van TJIP) Al een paar jaar duiken de namen van bedrijven als Amazon en Google op in relatie tot de verzekeringsmarkt. Vaak in de vorm...

3SU is als platform toegevoegd aan TJIP

3SU is als platform toegevoegd aan TJIP

TJIP heeft Triple S Unlimited overgenomen. 3SU is als platform toegevoegd aan TJIP. De technologie van 3SU richt zich op efficiënt beheer en gebruik van polis-...

Twintiger twee keer zo vaak als oudere bereid data te delen in ruil voor hypotheekkorting

Twintiger twee keer zo vaak als oudere bereid data te delen in ruil voor hypotheekkorting

Drie op de vijf twintigers (59 procent) is bereid data over woongedrag weg te geven in ruil voor korting op de hypotheek,, tegen gemiddeld een kwart over alle leeftijden....

Sneller, slimmer, efficiënter

Sneller, slimmer, efficiënter

“Met MeetingpointAdvies heeft TJIP een platform dat de concurrentiepositie van financieel adviseurs versterkt doordat zij sneller, slimmer en efficiënter...

Toppositie intermediair bij consument op lange termijn niet vanzelfsprekend

Toppositie intermediair bij consument op lange termijn niet vanzelfsprekend

Volgens het Trendonderzoek klantgerichtheid verzilveren 2019, gepresenteerd op de VVP Dag van het Topadvies, is de toppositie van het intermediair bij de consument...

Scildon: trendonderzoek toont groeigebieden voor persoonlijk advies

Scildon: trendonderzoek toont groeigebieden voor persoonlijk advies

Het is van belang, meent Scildon naar aanleiding van het trendonderzoek Klantgerichtheid verzilveren (bij gelegenheid van de dinsdag gehouden VVP Dag van het Topadvies)...

Wie wint VVP Advies Award 2019?

Wie wint VVP Advies Award 2019?

Toeval of niet? De jury van de VVP Advies Award 2019 koos drie ‘traditionele’ advieskantoren voor de laatste ronde, die wordt gespeeld tijdens de VVP...