Ongeluk tijdens operatie niet gedekt op ongevallenpolis
(Kifid-uitspraak GC 2024-0920) De consument claimt een uitkering onder de verzekering, omdat hij na een ziekenhuisopname een ongeval heeft gehad. De verzekeraar heeft geen dekking verleend, omdat het ongeval het gevolg is van een ziekelijke toestand. De Geschillencommissie legt artikel 5.1 van de voorwaarden uit en oordeelt dat de schade van de consument niet is verzekerd. Vordering (7.500 euro) afgewezen.
De commissie: "In het onderhavige geval is de consument vanwege een verstopping of afsluiting van de dunne darm geopereerd. Die verstopping of afsluiting is een ziekelijke toestand. De commissie heeft niet kunnen vaststellen dat de ziekelijke toestand is veroorzaakt door een ongeval en dit stelt de consument ook niet. Het ongeval is ontstaan tijdens de operatie van de ziekelijke toestand van de dunne darm en is daarom niet verzekerd. Het ongeval kan niet los worden gezien van de operatie van de dunne darm.
"Dat in de voorwaarden van de Persoonlijke Ongevallenverzekering expliciet staat dat geen recht op uitkering bestaat voor ongevallen veroorzaakt door een door verzekerde ondergane medische behandeling, terwijl deze bepaling niet in de voorwaarden van de onderhavige verzekering staat, maakt dit oordeel niet anders. De uitleg die de commissie aan artikel 5.1 van de voorwaarden geeft, ligt bovendien voor de hand, omdat een ongevallenverzekering in de regel geen dekking biedt voor zaken waarin mogelijk medische aansprakelijkheid speelt."
Reactie toevoegen
Meer over
Ook als executeur recht op rechtsbijstand
(Kifid-uitspraak GC 2025-0475A) De consument is als kleinzoon door zijn grootouders in hun nalatenschap benoemd tot erfgenaam en executeur. Een kind van de...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0458) De verzekeraar heeft de verzekeringen van de consument beëindigd omdat de consument de premie niet heeft betaald. De Geschillencommissie...
Ken je vak! VVP 2-2025: leren van Kifid-uitspraken
(Uit Ken je vak! VVP 2-2025) De uitspraken van Kifid bevatten regelmatig leermomenten voor financieel adviseurs en verzekeraars. In elk nummer vat VVP een...
Gebrekkige advisering kost adviseur bijna dertien mille
(Kifid-uitspraak GC 2025-0433) De consument heeft zich beklaagd over het advies van de adviseur bij het verkrijgen van een financiering voor een woning. Zij...
Hennepkwekerij op zolder moet gemeld bij verzekeraar
(Kifid-uitspraak GC 2025-0424) De consument doet een beroep op zijn woonverzekering vanwege een brand waardoor zijn woonboerderij met toebehoren geheel is verwoest....
Volle mailbox voor rekening consument
(Kifid-uitspraak GC 2025-0408) De consument heeft ontkend het renteaanbod van de geldverstrekker te hebben ontvangen. De consument stelt zich op het standpunt...
Jozua van der Beek in Geschillencommissie Kifid
Mr. Jozua van der Beek start per 1 juli als lid van de Geschillencommissie van Kifid. Van der Beek is sinds 2002 werkzaam als advocaat. In 2020 startte hij zijn...
Consument moet bij elk nieuw polisblad opnieuw controleren
(Kifid-uitspraak GC 2025-0398) De auto van de consument is gestolen. De verzekeraar heeft de schadeclaim afgewezen, omdat de consument niet kon aantonen dat...
Verzekeraar hoeft waterschade door defecte pomp niet te vergoeden
(Kifid-uitspraak GC 2025-0388) De consumenten hebben een beroep gedaan op hun woonverzekering, omdat in de kelder van de woning sprake is van waterschade. De verzekeraar...
Adviseur mocht schadevrije jaren samenvoegen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0377) De consument klaagt over de samenvoeging van de schadevrije jaren van de twee auto’s die zij via de tussenpersoon had verzekerd....