Ongeluk tijdens operatie niet gedekt op ongevallenpolis

(Kifid-uitspraak GC 2024-0920) De consument claimt een uitkering onder de verzekering, omdat hij na een ziekenhuisopname een ongeval heeft gehad. De verzekeraar heeft geen dekking verleend, omdat het ongeval het gevolg is van een ziekelijke toestand. De Geschillencommissie legt artikel 5.1 van de voorwaarden uit en oordeelt dat de schade van de consument niet is verzekerd. Vordering (7.500 euro) afgewezen. 

De commissie: "In het onderhavige geval is de consument vanwege een verstopping of afsluiting van de dunne darm geopereerd. Die verstopping of afsluiting is een ziekelijke toestand. De commissie heeft niet kunnen vaststellen dat de ziekelijke toestand is veroorzaakt door een ongeval en dit stelt de consument ook niet. Het ongeval is ontstaan tijdens de operatie van de ziekelijke toestand van de dunne darm en is daarom niet verzekerd. Het ongeval kan niet los worden gezien van de operatie van de dunne darm.

"Dat in de voorwaarden van de Persoonlijke Ongevallenverzekering expliciet staat dat geen recht op uitkering bestaat voor ongevallen veroorzaakt door een door verzekerde ondergane medische behandeling, terwijl deze bepaling niet in de voorwaarden van de onderhavige verzekering staat, maakt dit oordeel niet anders. De uitleg die de commissie aan artikel 5.1 van de voorwaarden geeft, ligt bovendien voor de hand, omdat een ongevallenverzekering in de regel geen dekking biedt voor zaken waarin mogelijk medische aansprakelijkheid speelt."

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Adviseur corrigeerde terecht no-claimkorting

Adviseur corrigeerde terecht no-claimkorting

(Kifid-uitspraak GC 2025-0696) De consument had eerder, en niet pas in 2025, moeten klagen bij de adviseur over het niet toepassen van de no-claimkorting op basis...

Polisvoorwaarden en uitsluitingen blijken grootste obstakel voor consumenten

Polisvoorwaarden en uitsluitingen blijken grootste obstakel voor consumenten

Vergelijkingssite Overstappen.nl stelt volgens Kifid onterecht dat 77,7 procent van de klachten van consumenten tegen woonverzekeraars wordt afgewezen. Kifid: "De...

Adviseur verzuimde meest recente salarisstrook op te vragen

Adviseur verzuimde meest recente salarisstrook op te vragen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0684) De consumenten hebben zich beklaagd over het hypotheekadviestraject bij de adviseur. Zij hebben aangevoerd dat de adviseur is tekortgeschoten...

“Adviseurs en verzekeraars moeten vaker ORV aankaarten bij hun klanten”

“Adviseurs en verzekeraars moeten vaker ORV aankaarten bij hun klanten”

Adviseurs en verzekeraars moeten vaker de ORV over het voetlicht brengen bij hun klanten. Dit betoogt Eveline Ruinaard, voorzitter Geschillencommissie van Kifid, in...

Waarschuwingsbrief verzekeraar mag

Waarschuwingsbrief verzekeraar mag

(Kifid-uitspraak GC 2025-0672) De consument heeft een aantal brieven ontvangen van de verzekeraar waarin, kort gezegd, staat dat hij meer dan gemiddeld een...

Consument krijgt via Kifid geen inzicht in berekening woekerpoliscompensatie

Consument krijgt via Kifid geen inzicht in berekening woekerpoliscompensatie

(Kifid-uitspraak GC 2025-0669) Het past niet bij de taak van Kifid om een klacht in behandeling te nemen die aan de rechter is voorgelegd of betrekking heeft op...

Consument had moeten controleren of hij Apple Watch nog had

Consument had moeten controleren of hij Apple Watch nog had

(Kifid-uitspraak GC 2025-0667) Verlies van een Apple Watch. Heeft de consument de normale voorzichtigheid in acht genomen? De consument stelt dat hij bij de veiligheidscontrole...

GeldTerugService geldt niet bij gebrekkige dienst

GeldTerugService geldt niet bij gebrekkige dienst

(Kifid-uitspraak GC 2025-0661) De consument is op vakantie gegaan naar de Verenigde Staten. Op de terugweg naar Nederland heeft zij vertraging opgelopen, waardoor...

Twee nieuwe leden CvB Kifid

Twee nieuwe leden CvB Kifid

Het bestuur van het financiële klachtenloket Kifid heeft per 1 september 2025 Maartje Kruithof en Klaas Bisschop benoemd als leden van de Commissie van Beroep....

Ruinaard (Kifid) nieuwe juryvoorzitter categorie Klantbelang Adfiz Prestatie Onderzoek

Ruinaard (Kifid) nieuwe juryvoorzitter categorie Klantbelang Adfiz Prestatie Onderzoek

Eveline Ruinaard, voorzitter Geschillencommissie en directeur van Kifid, is de nieuwe juryvoorzitter van de categorie Klantbelang van het Adfiz Prestatie...