Onjuiste beslissing niet hetzelfde als onvoldoende zorg

Sluis via Pixabay

Dat achteraf misschien sprake was van een onjuiste beslissing, is niet per se hetzelfde als dat de verzekerde onvoldoende zorg in acht heeft genomen. Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2019-287.

De Commissie is van oordeel dat “met de beslissing van Consument om zich uit de sluis te laten slepennaar de dichtstbijzijnde haven – ook al was dit achteraf wellicht niet de juiste beslissing – niet meebrengt dat hij onvoldoende zorg in acht heeft genomen en het recht op uitkering daarom is vervallen. Consument meende er goed aan te doen zich uit de sluis te laten slepen naar de dichtstbijzijnde haven. De Commissie laat daarbij meewegen dat in artikel 26 sub p van de Voorwaarden (van Yachtrisk, red.) is bepaald dat het slepen van andere vaartuigen in nood expliciet wordt uitgezonderd van handelen in strijd met de normale voorzichtigheid. Naar het oordeel van de Commissie is in dit licht verdedigbaar dat deze uitzondering ook een rol speelt bij de beantwoording van de vraag of het laten slepen van een verzekerd vaartuig als in strijd met de normale voorzichtigheid kan worden aangemerkt”.

Op 23 juni 2017 is de consument met zijn boot uit de haven gevaren. Voor het sluizencomplex bij bleek dat de impeller van de boot kapot was. Consument heeft deze vervangen door een nieuwe impeller en is de sluis ingevaren. Tijdens het schutten in de sluis is de motor van de boot afgeslagen. Een medewatersporter heeft de boot van uit de sluis gesleept met de bedoeling deze naar een andere plaats te brengen. Op het meer bleek dat de sleepboot de sleep niet aankon. Consument heeft toen de sleep overgedragen aan een professionele sleepdienst. Consument heeft de sleepkosten op de verzekering geclaimd (ruim 2.000 euro).

 

 

Reactie toevoegen

 
Voor eigen rekening...

Voor eigen rekening...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0235) De consument heeft zich voor advies in verband met de mogelijke aankoop van een beleggingspand tot de adviseur gewend. Hierbij is...

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0237) De Geschillencommissie is van oordeel dat het beleid van de kredietverstrekker om - bij omzetting naar eeuwigdurend recht van erfpacht...

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

(Kifid-uitspraak GC 2024-0240) De financieringsaanvraag van de consumenten is door de geldverstrekker afgewezen omdat het onderpand niet paste binnen de acceptatievoorwaarden....

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

(Kifid-uitspraak GC 2024-0242) De verzekeraar heeft dekking afgewezen voor de diefstal van de camperbus van de consument, omdat hij niet alle originele sleutels...

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

(Kifid-tussenuitspraak GC 2024-231A) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur de consumenten in de gegeven omstandigheden onvoldoende heeft gewezen...

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

(Kifid-uitspraak GC 2024-0206) De consument wil dat de verzekeraar een contra-expert inschakelt om de schade van de tegenpartij te beoordelen. De verzekeraar heeft...

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

(Kifid-uitspraak GC 2024-0205) Consument 1 heeft een tuinslang aangesloten op de mengkraan in de keuken. Met de tuinslang heeft hij het balkon schoongemaakt. Vervolgens...

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

Rabobank mag toch beroep instellen tegen uitspraak 2023-0920 van de Geschillencommissie Kifid. De voorzitter van de Commissie van Beroep: "De uitspraak van de Geschillencommissie...

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Vanwege het principiële karakter mag Achmea toch beroep aantekenen tegen Kifid-uitspraak GC 2023-0988, waarin de Geschillencommissie oordeelt dat het verstrekken...

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0157) De Geschillencommissie is van oordeel dat de consument namens de VvE onvoldoende kennis heeft kunnen nemen van de verzekeringsvoorwaarden....