Onjuiste mededeling adviseur leidde niet tot schade, vordering afgewezen

Euro's via Pixabay 2018

De consument heeft geen nadeel ondervonden van de onjuiste mededeling door zijn adviseur. Zijn vordering is om deze reden dan ook niet voor toewijzing vatbaar, aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2018-349

Bij contact met de Belastingdienst in 2017 bleek dat de lijfrente-uitkeringen wel degelijk bij het belastbaar inkomen dienen te worden opgeteld en dat de consument hierover dan ook belasting verschuldigd is. De consument vorderde dat de adviseur (Rabobank) wordt gehouden de verschuldigde inkomstenbelasting ad 7.650 euro voor zijn rekening te nemen.

De Commissie wijst de vordering echter af: "Uitgangspunt voor het bepalen van de omvang van de schadevergoedingsplicht is dat Consument in dezelfde positie moet worden gebracht, waarin hij zou hebben verkeerd als Adviseur de onjuiste mededeling niet zou hebben gedaan. Dat betekent dat gekeken moet worden naar de situatie waarin Adviseur Consument de wel juiste mededeling zou hebben gedaan dat hij inkomstenbelasting over de lijfrente-uitkeringen verschuldigd was. Ook in die situatie zou Consument inkomstenbelasting verschuldigd zijn. De positie waarin Consument thans verkeert is dus gelijk aan de positie waarin hij had verkeerd indien Adviseur Consument van juiste informatie had voorzien.

"Het enkele feit dat Consument met het bedrag reeds heeft uitgegeven, betreurt de Commissie, doch maakt niet dat er sprake is van schade. Te meer, daar uit de door Consument ondertekende offerte duidelijk blijkt dat de ontvangen lijfrenten belastbaar zijn als inkomen in box 1. Consument had redelijkerwijs dan ook kunnen en moeten weten dat hij belasting over de ontvangen lijfrenten verschuldigd was."

Reactie toevoegen

 
Meer over
Adviseur moet bloeden voor niet vermelden mogelijke fiscale naheffing

Adviseur moet bloeden voor niet vermelden mogelijke fiscale naheffing

Naar het oordeel van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) ligt het in de relatie tussen consument en de adviseur binnen de risicosfeer...

Bank moet registratie heroverwegen na seponering door OM

Bank moet registratie heroverwegen na seponering door OM

Een financiële dienstverlener mag bij een gerechtvaardigde verdenking van fraude overgaan tot registratie van persoonsgegevens in het Extern Verwijzingsregister...

Aanwendingsmogelijkheden lijfrentekapitaal schriftelijk vastleggen

Aanwendingsmogelijkheden lijfrentekapitaal schriftelijk vastleggen

Een adviseur moet de aanwendingsmogelijkheden van vrijkomende lijfrentekapitaal schriftelijk vastleggen. Dat oordeelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening...

Kifid legt gewicht in schaal...

Kifid legt gewicht in schaal...

Een consument sloot bij BNP Paribas Cardif twee polissen: in 2004 een Hypotheek Opvang Polis en in 2007 een Woongarant Inkomensbeschermingsplan. Eind 2016 claimt...

Belang dossiervorming weer eens bewezen

Belang dossiervorming weer eens bewezen

Kifid-uitspraak 2019-162 laat maar weer eens zien hoe belangrijk dossiervorming door de adviseur is. Een klant stapte naar Kifid omdat hij om een nieuwe rentevasteperiode...

Adviseur moet drie mille vergoeden wegens schending zorgplicht

Adviseur moet drie mille vergoeden wegens schending zorgplicht

Een hypotheekadviseur moet een klant 3.150 euro vergoeden wegens schending van de zorgplicht. Aldus Uitspraak 2019-153 van de Geschillencommissie Financiële...

Dubbel pech...

Dubbel pech...

Een consument klopt tevergeefs aan bij Kifid met een klacht over de kwaliteit van de pechhulpverlening door de Anwb. De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening...

Legio Lease verzuimde te waarschuwen

Legio Lease verzuimde te waarschuwen

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlenin (Kifid) laat Dexia Bank Nederland ruim bijna 34 mille vergoeden aan twee klanten van aandelenleaseproducten...

Bank niet verplicht tot ontslag uit hoofdelijke aansprakelijkheid

Bank niet verplicht tot ontslag uit hoofdelijke aansprakelijkheid

De geldverstrekker is niet verplicht de ex-partner van de klagende consument uit de hoofdelijkheid te ontslaan, aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening...

Verzekering liep langer door dan nodig

Verzekering liep langer door dan nodig

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) laat Aegon tweederde van de door de klant te veel betaalde ORV-premie (272 euro) terugstorten. De...