Online distributie richt ravage aan

Computermuis

De Distributiemonitor 2014 van IG&H toont een verdere verschuiving naar online distributie.

Volgens IG&H in het FD maandagochtend is de impact van de verschuiving enorm. "IG&H schat dat de omzet in 2020 is teruggevallen tot een half miljard euro. Die bedraagt nu nog zo'n 1,2 miljard. Terwijl de sector uit een tijd komt, vóór de crisis, dat in sommige jaren bijna 4 miljard werd omgezet. Die snelle terugval heeft grote gevolgen voor het aantal advieskantoren. Nu zijn er nog 11.000 kantoren in Nederland. Dat is een optelsom van de bankkantoren en de kantoren van onafhankelijke adviseurs. IG&H denkt dat er daarvan tussen de 4.000 en 8.000 overblijven in 2020. Tegen die tijd is 30 procent van de hypotheekverkoop volledig digitaal, en 70 procent is een mengvorm van digitaal en direct contact." Ook in andere branches rukt digitale distributie op; volgens IG&H wordt inmiddels 39 procent van de levenpolissen online gesloten (was vorig jaar 21 procent). "Vooral bij de koop van direct ingaande lijfrentes slaat de klant de adviseur over."

Reactie toevoegen

 
Nepreviews en misleidende zoekresultaten vanaf mei wettelijk verboden

Nepreviews en misleidende zoekresultaten vanaf mei wettelijk verboden

Een verbod op het (laten) plaatsen van valse consumentenbeoordelingen bij webwinkels en digitale platforms gaat vanaf 28 mei dit jaar in. De Eerste Kamer heeft ingestemd...

Toezichthouders willen betere voorlichting over online gebruik gegevens

Toezichthouders willen betere voorlichting over online gebruik gegevens

Bedrijven, instellingen en overheden moeten mensen beter voorlichten hoe zij hun gegevens online gebruiken. Dat vinden de Autoriteit Consument en Markt (ACM), de...

"Belangrijk dat klant snapt dat adviseur bank een verkoper is"

"Belangrijk dat klant snapt dat adviseur bank een verkoper is"

"Het is ongelooflijk belangrijk dat klanten snappen dat de (hypotheek)adviseur bij de bank een verkoper is met enkel producten van één merk." Dat stelt...

Drie kwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten

Drie kwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten

Bijna driekwart (74 procent) van de Nederlanders twijfelt weleens aan de betrouwbaarheid van informatie op het internet over financiële producten. Dit blijkt...

Coronacrisis raakt financieel adviseurs maar beperkt

Coronacrisis raakt financieel adviseurs maar beperkt

Advieskantoren worden geraakt door de coronacrisis, maar op korte termijn is het voortbestaan van maar weinig kantoren in gevaar. Dit blijkt uit onderzoek van online...

FBTO: premie reisverzekering berekenen via Google Voice Assistent

FBTO: premie reisverzekering berekenen via Google Voice Assistent

FBTO claimt de eerste te zijn die Google Voice Assistent inzet bij de verkoop van verzekeringen.Sinds kort is het mogelijk de premie voor de reisverzekering langs...

Grotere kantoren groeien vaker, kleinere kantoren groeien harder

Grotere kantoren groeien vaker, kleinere kantoren groeien harder

De positieve verwachtingen voor 2019 zijn uitgekomen, zo blijkt uit de Adfiz Nieuwjaarspeiling. Opnieuw groeien zowel de zakelijke als de particuliere omzet en klantenaantallen....

Minder makkelijk om contact te krijgen met bankmedewerker

Minder makkelijk om contact te krijgen met bankmedewerker

Klanten die contact zoeken met een bankmedewerker, geven in de Vertrouwensmonitor Banken aan dat dat minder makkelijk gaat: de score van 4,2 op het deelaspect ‘gemak’...

“Aanbieders zijn onze grootste concurrenten”

“Aanbieders zijn onze grootste concurrenten”

Verzekeraars zijn niet goed bezig, stelt financieel adviseur Wilfred Mooij (Geijsel Kroon). Want ze zouden toch eigenlijk samen met de adviseur het mooiste moeten...

Door adviserend Nederland van Noord naar Zuid

Door adviserend Nederland van Noord naar Zuid

(door Peter Wormskamp, Helder Beheerd) Er is de afgelopen jaren veel veranderd in adviserend Nederland. Of toch niet? Om dat te ontdekken loopt Peter Wormskamp dit...