"Ontwikkel generatieve AI specifiek voor financiële sector"

ChatGPT versus algemene foto via Pixabay

In de eerder deze week verschenen VVP 4-2024 oppert Justin Schlee (ANVA) generatieve AI op te zetten specifiek voor de financiële sector. Schlee: "Je kunt je afvragen of je niet zelf een financieel specialist moet zijn om een goede prompt te kunnen maken die een echt waardevol antwoord oplevert. Daarom geloof ik persoonlijk niet in algemene modellen waar je alles aan kunt vragen. Ik ken bijvoorbeeld oplossingen die in de juridische sector worden gebruikt en standaard hun antwoorden baseren op wetteksten en jurisprudentie.

"Je zou dus een systeem kunnen opzetten, specifiek voor onze sector, dat op slimme wijze toegang biedt tot alle relevante bronnen, zoals wetten, richtlijnen, maar ook informatie over ethiek. Registers met uitspraken, zoals jurisprudentie en het Kifid-register, kunnen ook van grote waarde zijn."

Klik HIER voor het hele artikel.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Gebruik je boerenverstand

Gebruik je boerenverstand

(Uit VVP-special Business Support 2025) “Ondersteuning op het gebied van compliance, dossiervorming en ICT is noodzakelijk, contact met specialisten wenselijk....

Jan-Willem Evers treedt toe tot RvC ANVA

Jan-Willem Evers treedt toe tot RvC ANVA

Jan-Willem Evers is benoemd tot lid van de Raad van Commissarissen van ANVA. Hij neemt de plaats in van Jessica Niewierra, van wie de termijn recent is afgelopen. Jan-Willem...

Maak het simpeler

Maak het simpeler

(Uit VVP-special Business Support 2025) Een ‘simpel’ digitaal systeem waarmee elke digibeet uit de voeten kan. Dat is een van de wensen van Tim Klerx...

Behoefte aan écht blijft

Behoefte aan écht blijft

(Rubriek Actueel op de korrel, VVP 2-2025) Wat is hot en wat is not in verzekeringsland? VVP zoekt het weer uit in de rubriek ‘actueel op de korrel’....

Blijf kritisch op je eigen werk

Blijf kritisch op je eigen werk

(Uit VVP-special Business Support 2025) “Als klein kantoor is de support vanuit een serviceprovider van groot belang. Hierdoor kan ik onafhankelijk adviseren...

Blinqx automatiseert met AI Schade het schadebeoordelingsproces

Blinqx automatiseert met AI Schade het schadebeoordelingsproces

Blinqx heeft een geïntegreerde AI-functionaliteit geïntroduceerd, die het proces van schadebeoordeling grotendeels automatiseert: AI Schade. De oplossing...

Digitale lessen en kansen voor het adviesvak

Digitale lessen en kansen voor het adviesvak

De verzekeringssector digitaliseert in rap tempo. Nieuwe spelers, vaak insurtechs, brengen technologie die processen vereenvoudigt en klantcontact verbetert. Sommige...

Is jouw organisatie al AI-geletterd?

Is jouw organisatie al AI-geletterd?

(Adfiz in Ken je vak!, VVP 2-2025) De ontwikkelingen rondom Artificial Intelligence (AI) gaan razendsnel. AI biedt kansen, maar brengt ook risico’s met zich...

Blinqx: AI versnelt administratieve verwerking klantgesprek

Blinqx: AI versnelt administratieve verwerking klantgesprek

Sneller, nauwkeuriger en volledig compliant advies. Dat biedt volgens Blinqx de toepassing van kunstmatige intelligentie in eBlinqx Risicomanagement. Joost Heijligers,...

Finance professionals nog terughoudend in gebruik AI

Finance professionals nog terughoudend in gebruik AI

Ondanks de groeiende aandacht voor AI, heerst er nog altijd grote terughoudendheid onder finance-professionals, zo blijkt uit onderzoek van Conclusion onder...