Ontwikkel jezelf: omarm een training

Esther Vuijsters nieuw 2018

(Door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe)

De Training Ontspannen Presenteren is nog maar net gestart of ik heb mijn eerste learning al te pakken: dit leer je niet uit een boekje! Om beter te worden in ‘presenteren’, moet je fysiek én mentaal aanwezig zijn: de trainer op je laten inwerken en oefenen, oefenen, oefenen.

Weerstand is voor mietjes

Ik geef toe: toen ik me inschreef, voelde ik wat ‘weerstand’ (om maar even in de vaktermen te blijven). Zo’n training persoonlijke ontwikkeling, was dat nou echt nodig? Ik ben toch wie ik ben? En ik geef prima presentaties. Ik ben alleen altijd zenuwachtig (lees: zit tegen paniekaanval aan) maar daar leer ik toch ook van? Waarom dan mezelf onderdompelen in ‘feedback geven’, ‘reflecteren’ en ‘wat-dit-met-mij-doet’?

Trainer Marit Engelsma weet het antwoord: “Mensen zijn kuddedieren, we willen in onze comfortzone blijven en vertonen graag sociaal gewenst gedrag. Pas als je daaraan voorbij kunt gaan, ben je bezig met persoonlijke ontwikkeling en kun je werken aan het verbeteren van je vaardigheden.”

Ik-zeg-jou-wel-even-hoe-het-zit

En die vaardigheden, die hebben we hard nodig. Want de roep om ‘softskills’ neemt toe: we moeten – sorry, we mógen – kwetsbaar en eerlijk zijn. Want als je wilt dat mensen je vertrouwen zul je verbinding moeten maken. De tijd van ‘ik-zeg-jou-wel-even-hoe-het-zit’, is definitief voorbij. Voor leidinggevenden, docenten en ja, ook voor financieel adviseurs. Onderzoek wijst uit: met hun kennis zit het wel goed. Aan de adviesvaardigheden valt wat te verbeteren.

Me, the next level

Gewapend met de kennis van trainingsdag één - herkennen van belemmerende gedachtes, omgaan met lastig publiek – maak ik een begin met de presentatie die ik op dag twee ten gehore ga brengen. “Tachtig procent is ‘hoe je overkomt’ en twintig procent is inhoud,” klinken de woorden van Marit in mijn hoofd. En: “Mensen onthouden gemiddeld slechts drie dingen uit jouw verhaal.”

Ik ga opzoek naar drie learnings en verwerk ze in mijn presentatie. Voor de rest oefen ik voor de spiegel: hoe kom ik over, hoe betrek ik het publiek. Duidelijk niet mijn comfortzone (kijken naar mezelf, ieuw!) maar de zenuwen waar ik altijd zo bang voor ben, lijken verdwenen.

Ik ga rocken!

Op dag twee ben ik er klaar voor: ik ga die presentatie rocken! Het kleine beetje spanning dat ik voel, zet me op scherp. Als ik na het intro toch wat last krijg van mijn ademhaling, laat ik iemand in het publiek aan het woord (briljante tip!). Zonder problemen rond ik mijn verhaal af. Ik ben niet bekogeld met rotte tomaten, ik ben niet doodgegaan on stage en ik ben trots op de feedback: een goed verhaal op een prettige manier gebracht. Yeah. Op naar de volgende presentatie!

Reactie toevoegen

 
Meer over
De klant repareren

De klant repareren

(blog door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Als je tegenwoordig top-of-mind bij je klant wil blijven, zul je op de één of andere manier een onuitwisbare...

Humor in de branche is belangrijk

Humor in de branche is belangrijk

Humor in de branche is belangrijk, betoogt Esther Vuijsters in de nieuwe blog van Lindenhaeghe op VVP Online. Vuijsters: "Tijdens een recente analyse van onze social...

Wie zwijgt stemt niet toe (blog Lindenhaeghe)

Wie zwijgt stemt niet toe (blog Lindenhaeghe)

De tijd dat bedrijven Jan en Alleman zonder actieve toestemming nieuwsbrieven en commerciële e-mails konden toesturen, is voorbij. Dat is al een tijdje zo,...

Robotisering van kennis en… pizza?

Robotisering van kennis en… pizza?

De techniek neemt een vlucht en het is aan ons om naast de voordelen ook de nadelen te zien. Kritisch blijven. Mens blijven. En vooral: in het belang van de klant...

Niets veranderlijker dan het weer. Hoewel….

Niets veranderlijker dan het weer. Hoewel….

Blog door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe Niets is veranderlijker dan het weer. Nou ja, misschien de website van het CDFD dan. Want daar verrassen ze ons momenteel...