Onweersbeestje zorgt voor gedonder

Televisie via Pixabay 2

(Kifid-uitspraak GC 2023-0029) ZLM hoeft een kapotte televisie als gevolg van een onweersbeestje niet te vergoeden, stelt de Geschillencommissie.

In de televisie is een onweersbeestje gekropen dat vervolgens is overleden, waarna er eem zwart streepje zichtbaar is onder het beeldscherm. De consument is van mening dat het beroep van de verzekeraar op de uitsluiting niet slaagt omdat de oorzaak van de schade de openstaande ruimte is in de televisie die stofdicht hoort te zijn. Hierdoor is het onweersbeestje in de openstaande ruimte kunnen kruipen.

De commissie: “In artikel 5 van de voorwaarden staat dat de verzekering geen dekking biedt als de schade is veroorzaakt door of te maken heeft met insecten. Tussen partijen staat niet ter discussie over de vraag of een onweersbeestje een insect is. Naar het oordeel van de commissie is voldoende komen vast te staan dat de schade aan de televisie, een zwart streepje onder het beeldscherm, in ieder geval te maken heeft met een insect. Om deze reden is het niet meer nodig om nog in te gaan op de vraag of de schade is veroorzaakt door een insect.”

Reactie toevoegen

 
Kifid definitief niet open voor ondernemers

Kifid definitief niet open voor ondernemers

De nieuwe minister van Financiën Heinen acht openstelling van Kifid voor ondernemers niet nodig, is te lezen in een verzamelbrief moties en toezeggingen op...

Diefstalgevoelige spullen horen in handbagage

Diefstalgevoelige spullen horen in handbagage

(Kifid-uitspraak GC 2024-0748) De consument heeft een beroep gedaan op haar reisverzekering omdat haar laptop en sporthorloge uit haar koffer zijn gestolen. De verzekeraar...

Aansprakelijkheidsverzekeringen toegevoegd aan Kifid Kennis

Aansprakelijkheidsverzekeringen toegevoegd aan Kifid Kennis

Kifid heeft aan de reeks Kennis een themadocument toegevoegd over de aansprakelijkheidsverzekering: ‘Ik voel me rot over schade die ik heb verooraakt maar...

Hypotheekadviseur mocht afgaan op e-mail van de bank

Hypotheekadviseur mocht afgaan op e-mail van de bank

(Kifid-uitspraak GC 2024-0738) Op basis van een e-mail van de bank verkeerde de adviseur in de veronderstelling dat zijn (namens de consument gedane) verzoek om...

Hypotheekadviseur laat veel steken vallen

Hypotheekadviseur laat veel steken vallen

(Kifid tussenuitspraak GC 2024-0730A) De consumenten hebben op advies van de adviseur hun hypothecaire geldlening overgesloten. Zij hebben zich nadien beklaagd over...

Van 'dreigbrief' verzekeraar geen sprake

Van 'dreigbrief' verzekeraar geen sprake

(Kifid-uitspraak GC 2024-0713) De consument heeft van de verzekeraar een brief ontvangen waarin, kort gezegd, staat dat hij meer dan gemiddeld een beroep op zijn...

Klacht aan diggelen...

Klacht aan diggelen...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0711) De consument heeft een beroep gedaan op de inboedeldekking van zijn Woonverzekering nadat een kastje met daarin een verzameling Swarovski...

Klager gaat nat

Klager gaat nat

(Kifid-uitspraak GC 2024-0689) De douchecabine in de badkamer van de consument is midden in de nacht kapot gesprongen. De consument heeft de verzekeraar verzocht...

Beleggingsverzekering: adviseur schond nazorgplicht

Beleggingsverzekering: adviseur schond nazorgplicht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0688) De Geschillencommissie meent dat van de adviseur had mogen worden verwacht dat hij in ieder geval tijdens een gesprek met de consument...

Rugtas gestolen: reis- noch inboedelverzekering biedt soelaas

Rugtas gestolen: reis- noch inboedelverzekering biedt soelaas

(Kifid-uitspraak GC 2024-0694) Tijdens een verblijf in een kliniek is de rugtas van de consument gestolen met daarin zijn laptop en een bril. De consument heeft...