Ook compact advies is advies

Euro's 50 via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2022-0607) De consument heeft een hypothecaire geldlening bij de bank. Voor een verbouwing wilde hij deze aanvullen met een hypothecaire geldlening ter hoogte van 40.000 euro, binnen de ruimte van de bestaande hypothecaire inschrijving. De consument heeft er bezwaar tegen gemaakt dat de bank hem hiervoor advies- en afhandelingskosten in rekening heeft gebracht. De Geschillencommissie oordeelt dat de bank advies verplicht mag stellen, dat de bank de consument ook heeft geadviseerd en dat de bank afhandelingskosten in rekening heeft mogen brengen.

De commissie: “In deze zaak is naar het oordeel van de commissie sprake van een substantiële wijziging van de geldlening. De bestaande geldlening van 150.000 euro wordt immers verhoogd met een bedrag van 40.000 euro, waarbij een nieuwe leenvorm - een lineaire lening – wordt toegevoegd aan de bestaande leningdelen. De bank mag advies dan ook verplicht stellen. Het is daarbij – in tegenstelling tot wat de consument betoogt – niet relevant of er sprake is van een nieuwe geldlening, of een aanpassing van een bestaand leningdeel.”

Compact advies

De consument is met de bank een compact advies overeengekomen, dat 500 euro kost. Het compact advies houdt meer in dan alleen de toets of de consument de geldlening kan aangaan.

De commissie: “Dat de consument geen behoefte had aan een advies en zelf de gekozen hypotheekconstructie heeft voorgesteld, houdt niet in dat geen sprake is geweest van advisering door de bank. Het gaat er om dat de af te sluiten hypotheek met de bank besproken is en dat de bank heeft getoetst of deze passend is. Verder blijkt uit de e mails van 19 en 23 juli 2021 dat de bank de consument heeft geadviseerd over het al dan niet aflossen van een consumptief krediet zodat hij de hypothecaire geldlening aan zou kunnen gaan.

“De consument heeft ten slotte een beroep gedaan op een uitspraak van de Geschillencommissie met nummer 2022-0146. In deze zaak moest een consument advieskosten betalen in verband met een aflossing op een spaarhypotheek. Een beroep op deze kwestie kan de consument niet baten, omdat de bank in die kwestie onvoldoende kon onderbouwen waarom zij ook een inkomenstoets wilde verrichten, mede nu het om een aflossing ging en de consument al 25 jaar lang de maandtermijnen zonder problemen had voldaan. In de onderhavige zaak gaat het echter om een verhoging van een hypotheek.”

Reactie toevoegen

 
Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...

Adfiz: "Kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder te maken"

Adfiz: "Kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder te maken"

"Mijn oproep aan adviseurs, maar zeker ook aan verzekeraars, toezichthouder en politiek is deze: de kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder...

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-1013) De consumenten vorderen 20.000 euro vanwege de hogere rente en 2.000 euro aan bemiddelingskosten voor een nieuwe adviseur. De Geschillencommissie...

25 meter is niet vlakbij

25 meter is niet vlakbij

(Kifid-uitspraak GC 2023-0980) Diefstal waardevolle bagage uit auto tijdens een korte stop. De consument heeft een beroep gedaan op de reisverzekering en de verzekeraar...