Oosterbaan uit zorgen over kwaliteit schadebehandeling

Jurjen Oosterbaan NIEUW 2018

In een blog op de site van Bureau DFO spreekt Jurjen Oosterbaan Martinius zijn zorgen uit over de ontwikkeling van de kwaliteit van schadebehandeling. Volgens Oosterbaan blijken veel schadedossiers ingewikkelder te zijn dan in eerste instantie was gedacht.

"Aan de zijde van verzekeraars zie ik veel concentraties. Bestaande werkverbanden worden opgeheven en nieuwe teams worden samengesteld. Ook wordt het assortiment producten vernieuwd. Oude voorwaarden worden niet meer gehanteerd en nieuwe voorwaarden moeten zich in de praktijk nog bewijzen. Bij veel aanbieders moeten ouderen met veel ervaring, al dan niet gedwongen, uitstromen. Bij dat alles is er een DNB die telkens weer zorgen uit over de magere technische resultaten van schadeverzekeraars en aandringt op meer financiële buffers. Geen beeld dat ideaal is voor een optimale kwaliteit van schadebehandeling", aldus Oosterbaan die ook zijn zorgen uit over het volmachtbedrijf. "Ik hoor het zo vaak dat het wel waar zal zijn: veel volmachtgevers kijken scherper naar het resultaat van de volmacht. Dat heeft gevolgen voor de acceptatie en ook voor de wijze waarop schades worden beoordeeld."

Ook zijn er zorgen over het advieskantoor. "Het mag zo langzamerhand bekend zijn dat ik veel voordelen zie in provisie als methode om de kosten van de adviseur te vergoeden. Dit betekent echter niet dat ik mijn ogen sluit voor het feit dat provisie ook nadelen kan hebben. Een nadeel van provisie doet zich voor bij de kwaliteit van schadebehandeling. "Goede schadebehandeling is de beste reclame voor je kantoor. Maar schadebehandeling behelst meer dan stellen dat je vindt dat de verzekeraar moet uitkeren. Goede schadebehandeling houdt in, dat je dit standpunt ook kunt onderbouwen. Op basis van bijvoorbeeld polisvoorwaarden, jurisprudentie, uitspraken KiFiD, enz."

Oosterbaan wijst er onder meer op dat schadebehandelaars geen eigen beroepsvereniging hebben, geen erecode, geen benchmark van beloning en prestaties en nauwelijks of geen eigen beroepsopleidingen. Daarnaast is specifiek ontwikkelde vakliteratuur slechts beperkt aanwezig.

Volgens Oosterbaan vervullen advieskantoren een belangrijke functie binnen onze samenleving. "Daarbij zullen zij steeds nadrukkelijker de functie krijgen van belangenbehartiger van de klant. De ontwikkeling naar verdere transparantie van beloning zal dit proces alleen maar versnellen. Daarbij zal het financieel advieskantoor moeten vechten om onderscheidend te zijn en te blijven. Een kwalitatief excellente schadebehandeling, waarbij de gerechtvaardigde belangen van de klant centraal staan, hoort daarbij. Kantoren kunnen dat zelf inrichten, of dit organiseren via samenwerkingen met collega’s. Schadebehandeling 'erbij doen' is denk ik geen optie die succes zal brengen."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Bob Renkema - Renkema Assurantien 14 februari 2019

De zorgen voor een goede schadeafwikkeling zijn terecht en vereisen een inspanningsverplichting van het advieskantoor. Dus zorgdragen voor het zo optimaal mogelijk aanleveren van alle relevante schadebescheiden met een pro actieve instelling jegens je eigen klant/verzekerde om hem zo te behoeden voor de nodige valkuilen. Verzekeraars zijn inderdaad kritischer geworden wat zich met name uit in het aantal te overleggen bewijsstukken, waarbij voorbij wordt gegaan aan de menselijke maat. Hun maatschappelijke positie komt hiermede verder onder druk terwijl we ons steeds willen beijveren het imago te verbeteren.

Stappenplan voor AOV-onderhoud

Stappenplan voor AOV-onderhoud

FinRust samen met Bureau DFO een stappenplan ontwikkeld voor AOV-onderhoud. Bij het stappenplan zitten ondersteunende materialen als voorbeeld e-mails, vragenlijsten...

Bureau DFO brengt Wft Jaarboek uit voor financieel adviseurs

Bureau DFO brengt Wft Jaarboek uit voor financieel adviseurs

Bureau DFO heeft het Wft Jaarboek 2021 uitgebracht. Het handboek richt zich specifiek op de vragen rondom Wft en privacywetgeving die in de dagelijkse praktijk van...

Schade door vorst en sneeuw

Schade door vorst en sneeuw

De afhandeling van schade door vorst en sneeuw is het thema van een speciale nieuwsbrief van docent en auteur Anita Hol-Bubeck en Bureau DFO. Er is bij particuliere...

Adviseurselasticiteit

Adviseurselasticiteit

De perceptie van de consument is dat het risico beperkt is of de premie te hoog. Dat is een van de oorzaken waarom veel consumenten die een hypothecair krediet...

Advies: waarschuw klanten voor risico’s illegaal vuurwerk

Advies: waarschuw klanten voor risico’s illegaal vuurwerk

Ontstaat schade en of letsel als gevolg ontploffing van illegaal vuurwerk, dan zal dit - aldus docent schadeverzekeringen Anita Hol-Bubeck - in veel gevallen niet...

Salaris op financieel advieskantoor met gemiddeld 1,90 procent omhoog in 2021

Salaris op financieel advieskantoor met gemiddeld 1,90 procent omhoog in 2021

De bruto salarissen van bestaande medewerkers van financieel advieskantoren worden per 1 januari 2021 met gemiddeld 1,90 procent verhoogd. Dit is vrijwel gelijk...

DFO: "Samenwerking met serviceproviders wordt komende jaren belangrijker"

DFO: "Samenwerking met serviceproviders wordt komende jaren belangrijker"

In de komende jaren wordt voor meer financieel advieskantoren samenwerking met een serviceprovider belangrijker. Dat stelt Bureau DFO bij haar jongste onderzoeksrapport...

Winnaars 2020 DFO-onderzoek serviceproviders

Winnaars 2020 DFO-onderzoek serviceproviders

Bureau DFO heeft afgelopen week zijn jaarlijkse onderzoek naar serviceproviders afgerond en het rapport met resultaten uitgebracht. De winnaars 2020 per categorie: Kleine...

Duurzaamheidsprofiel: keuze voor transactie of voor opbouw relatie

Duurzaamheidsprofiel: keuze voor transactie of voor opbouw relatie

(Partner in Kennis Duurzaamheidsprofiel in VVP-special Duurzaamheid & Innovatie) Elke adviseur kan voor de woning van een relatie gratis een overzicht van...

DFO ziet onbalans tussen ORV-premie en kosten advies

DFO ziet onbalans tussen ORV-premie en kosten advies

Op het gebied van overlijdensrisicoverzekeringen zijn nog veel aanpassingen mogelijk waardoor de belangen van de consument beter beschermd worden. Dit concludeert...