Oosterbaan uit zorgen over kwaliteit schadebehandeling

Jurjen Oosterbaan NIEUW 2018

In een blog op de site van Bureau DFO spreekt Jurjen Oosterbaan Martinius zijn zorgen uit over de ontwikkeling van de kwaliteit van schadebehandeling. Volgens Oosterbaan blijken veel schadedossiers ingewikkelder te zijn dan in eerste instantie was gedacht.

"Aan de zijde van verzekeraars zie ik veel concentraties. Bestaande werkverbanden worden opgeheven en nieuwe teams worden samengesteld. Ook wordt het assortiment producten vernieuwd. Oude voorwaarden worden niet meer gehanteerd en nieuwe voorwaarden moeten zich in de praktijk nog bewijzen. Bij veel aanbieders moeten ouderen met veel ervaring, al dan niet gedwongen, uitstromen. Bij dat alles is er een DNB die telkens weer zorgen uit over de magere technische resultaten van schadeverzekeraars en aandringt op meer financiële buffers. Geen beeld dat ideaal is voor een optimale kwaliteit van schadebehandeling", aldus Oosterbaan die ook zijn zorgen uit over het volmachtbedrijf. "Ik hoor het zo vaak dat het wel waar zal zijn: veel volmachtgevers kijken scherper naar het resultaat van de volmacht. Dat heeft gevolgen voor de acceptatie en ook voor de wijze waarop schades worden beoordeeld."

Ook zijn er zorgen over het advieskantoor. "Het mag zo langzamerhand bekend zijn dat ik veel voordelen zie in provisie als methode om de kosten van de adviseur te vergoeden. Dit betekent echter niet dat ik mijn ogen sluit voor het feit dat provisie ook nadelen kan hebben. Een nadeel van provisie doet zich voor bij de kwaliteit van schadebehandeling. "Goede schadebehandeling is de beste reclame voor je kantoor. Maar schadebehandeling behelst meer dan stellen dat je vindt dat de verzekeraar moet uitkeren. Goede schadebehandeling houdt in, dat je dit standpunt ook kunt onderbouwen. Op basis van bijvoorbeeld polisvoorwaarden, jurisprudentie, uitspraken KiFiD, enz."

Oosterbaan wijst er onder meer op dat schadebehandelaars geen eigen beroepsvereniging hebben, geen erecode, geen benchmark van beloning en prestaties en nauwelijks of geen eigen beroepsopleidingen. Daarnaast is specifiek ontwikkelde vakliteratuur slechts beperkt aanwezig.

Volgens Oosterbaan vervullen advieskantoren een belangrijke functie binnen onze samenleving. "Daarbij zullen zij steeds nadrukkelijker de functie krijgen van belangenbehartiger van de klant. De ontwikkeling naar verdere transparantie van beloning zal dit proces alleen maar versnellen. Daarbij zal het financieel advieskantoor moeten vechten om onderscheidend te zijn en te blijven. Een kwalitatief excellente schadebehandeling, waarbij de gerechtvaardigde belangen van de klant centraal staan, hoort daarbij. Kantoren kunnen dat zelf inrichten, of dit organiseren via samenwerkingen met collega’s. Schadebehandeling 'erbij doen' is denk ik geen optie die succes zal brengen."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Bob Renkema - Renkema Assurantien 14 februari 2019

De zorgen voor een goede schadeafwikkeling zijn terecht en vereisen een inspanningsverplichting van het advieskantoor. Dus zorgdragen voor het zo optimaal mogelijk aanleveren van alle relevante schadebescheiden met een pro actieve instelling jegens je eigen klant/verzekerde om hem zo te behoeden voor de nodige valkuilen. Verzekeraars zijn inderdaad kritischer geworden wat zich met name uit in het aantal te overleggen bewijsstukken, waarbij voorbij wordt gegaan aan de menselijke maat. Hun maatschappelijke positie komt hiermede verder onder druk terwijl we ons steeds willen beijveren het imago te verbeteren.

Pleidooi voor uitstel betaling premies zakelijke schadeverzekeringen

Pleidooi voor uitstel betaling premies zakelijke schadeverzekeringen

Ondernemers die als gevolg van de coronacrisis in liquiditeitsproblemen komen, dienen de mogelijkheid te krijgen om de premie van hun zakelijke schadeverzekeringen...

AFM frustreert volgens adviseurs verduurzaming

AFM frustreert volgens adviseurs verduurzaming

Contra-productief. Dat is volgens financieel adviseurs het gehamer van de AFM op het risico van overkreditering bij verduurzaming. Adviseurs, aldus het dinsdag...

Adviseur kan aanjager verduurzaming zijn

Adviseur kan aanjager verduurzaming zijn

Financieel adviseurs, concludeert Bureau DFO in het rapport 'Duurzaamheid', lijken bij uitstek de beste uitgangspositie te hebben om consumenten te adviseren op...

Krachten bundelen vanuit de Wft bezien

Krachten bundelen vanuit de Wft bezien

Als er na de coronacrisis een economische crisis volgt, zullen ondernemers nog beter bekijken hoe ze hun vaste lasten kunnen beperken. Uitbesteden kan dan een...

Faster Forward Elements, Findesk, FinRust en MY TP best gewaardeerde softwarepakketten

Faster Forward Elements, Findesk, FinRust en MY TP best gewaardeerde softwarepakketten

Faster Forward Elements, Findesk, FinRust en MY TP zijn volgens de adviseur de best gewaardeerde softwarepakketten van Nederland, zo blijkt uit het jaarlijkse onderzoek...

Provisie minst belangrijk bij adviseren over zorgverzekeringen

Provisie minst belangrijk bij adviseren over zorgverzekeringen

Bijna een vijfde van de verzekeringsadviseurs die nu zorgverzekeringen aanbieden, verwacht dat over vijf jaar niet meer te doen. Die indicatie komt uit onderzoek...

Kracht samenvoegen vanuit de Wft bezien

Kracht samenvoegen vanuit de Wft bezien

(Uit VVP-special Slimmer Adviseren) In de komende tijd zullen steeds meer financieel advieskantoren besluiten om bepaalde werkzaamheden buiten het eigen kantoor...

ORV bij hypotheek niet verwaarlozen

ORV bij hypotheek niet verwaarlozen

“Ik vind het een slechte ontwikkeling dat het aantal overlijdensrisicoverzekeringen dat in combinatie met een hypothecair krediet wordt afgesloten zo sterk...

DFO onderzoekt haalbaarheid keurmerk Zakelijk Krediet Adviseurs

DFO onderzoekt haalbaarheid keurmerk Zakelijk Krediet Adviseurs

Bureau DFO neemt het initiatief om te komen tot een onderzoek naar de haalbaarheid van de oprichting van een keurmerk Zakelijk Krediet Adviseurs. Het aantal financieel...

Na schrappen ORV-eis voor bestaande NHG-klanten: adviseur moet klant informeren

Na schrappen ORV-eis voor bestaande NHG-klanten: adviseur moet klant informeren

Bureau DFO raadt adviseurs aan contact op te nemen met bestaande NHG-klanten met een ORV. Dit nu NHG heeft aangekondigd de ORV-verplichting ook voor bestaande klanten...