Opzegging klassiekerverzekering door Europeesche onrechtmatig

Alfa Romeo Spider via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2021-0150) De Europeesche moet van Kifid de klassiekerverzekering herstellen die zij had opgezegd, omdat de verzekeringnemer zich zou hebben bezondigd aan fraude bij een bootpolis van de recreatieverzekeraar. De Geschillencommissie: “Tussen partijen staat niet ter discussie dat de verzekeraar bij het opzeggen van de autoverzekering per 15 juni 2018 niet de in artikel 3.9 van de voorwaarden opgenomen opzegtermijn in acht heeft genomen. Er is dus sprake van een onregelmatige opzegging. Het aanbod van de verzekeraar aan de consument om de autoverzekering opnieuw te accepteren voor de duur van maximaal één jaar, herstelt deze onregelmatige opzegging niet. De consument was ook niet verplicht om dit aanbod van de verzekeraar te aanvaarden. De commissie stelt dan ook vast dat de autoverzekering nooit rechtsgeldig is opgezegd. De vraag of de autoverzekering wel/niet op juiste gronden is opgezegd, kan bij deze stand van zaken onbeantwoord blijven.”

Niet met terugwerkende kracht premies verschuldigd

De verzekeraar voerde aan dat, als de autoverzekering met terugwerkende kracht herleeft, de consument ook met terugwerkende kracht de premies zal moeten voldoen, hetgeen niet in zijn belang is. De commissie meent: “Naar de consument onbetwist heeft gesteld, heeft hij de auto na de beëindiging gestald en is de auto niet in het verkeer geweest. De consument heeft dus niet of nauwelijks risico gelopen met de auto. De terloopse stelling van de verzekeraar dat de consument wel een (beperkt) cascorisico heeft gelopen, wordt verworpen, nu deze stelling niet verder is onderbouwd, terwijl dat, juist gelet op de stalling van de auto, wel had gemoeten. Dit betekent dat ervan uitgegaan moet worden dat geen van beide partijen, dus noch de verzekeraar, noch de consument, het aanvankelijk wel verzekerde risico heeft gelopen na de beëindiging van de autoverzekering. Bij deze stand van zaken is de consument, in de geest van artikel 7:938 lid 1 van het Burgerlijk Wetboek, niet met terugwerkende kracht premies verschuldigd.”

De consument sloot per 14 september 2009 bij de verzekeraar een klassiekerverzekering af voor zijn Alfa Romeo Spider.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-1013) De consumenten vorderen 20.000 euro vanwege de hogere rente en 2.000 euro aan bemiddelingskosten voor een nieuwe adviseur. De Geschillencommissie...