Overname bij uitstek moment om situatie klant na te gaan

(Kifid-uitspraak GC 2025-0781) De adviseur heeft toen de uitvaartverzekeringen bij hem in beheer kwamen, verzuimd te onderzoeken of deze nog passend waren. In zoverre is de klacht gegrond. De Geschillencommissie kan echter niet vaststellen dat de consument als gevolg daarvan schade lijdt of zal lijden.
De commissie: "Als een verzekering wordt overgenomen, dan is dit bij uitstek een moment om de situatie van de klant na te gaan. Daar komt bij dat tussenpersoon er in beginsel niet van mag uitgaan dat het met de verzekeringen die hij overneemt ‘wel goed zit’, zonder enige controle te verrichten.
"De commissie stelt vast dat toen de verzekeringen bij de tussenpersoon in de portefeuille kwamen, er al sprake was van onderverzekering. Dit blijkt immers uit de brief van de verzekeraar van 7 mei 2009. De tussenpersoon heeft aangevoerd deze brief niet bij de overdracht van de portefeuille te hebben ontvangen. Dit ontslaat hem echter niet van de hierboven beschreven verplichting te controleren of de verzekeringen nog passend waren. Dit had de tussenpersoon binnen een redelijke termijn na overname van de verzekeringen moeten doen. Nu hij dit niet heeft gedaan, heeft hij zijn zorgplicht geschonden. In zoverre is de klacht van de consument gegrond.
Eventuele schade niet vast te stellen
De adviseur heeft gemotiveerd betwist dat de consument schade heeft geleden als gevolg van de omstandigheid dat hij de verzekeringen niet na de overname aan het eind van 2018 met de consument heeft doorgenomen. De commissie: "Uit de door de tussenpersoon overgelegde berekening blijkt dat de later afgesloten verzekeringen een hogere maandelijkse premieverplichting hebben. Daar staat echter tegenover dat de consument bij een later afgesloten verzekering ‘voordeel’ heeft genoten omdat hij (nog) geen premie heeft betaald. Verder geldt dat uit het dossier blijkt dat de consument op dit moment geen aanvullende verzekering heeft afgesloten, maar ervoor heeft gekozen een bedrag van ongeveer 30 euro per maand opzij te leggen. Ten slotte kan niet met zekerheid worden gezegd wanneer een beroep op een eventueel af te sluiten verzekering zou moeten worden gedaan. Gezien deze omstandigheden en de door de tussenpersoon overgelegde berekening, kan de commissie niet vaststellen of de consument schade lijdt of zal lijden. De commissie zal de vordering daarom afwijzen".
De consument vorderde ruim tien mille.
Reactie toevoegen
Kifid: kennisdocument niet toegestane betalingen
Aan de reeks Kifid Kennis is een nieuw themadocument toegevoegd over niet toegestane betalingen met de titel 'Er is geld van mijn rekening geboekt, maar ik heb niet...
Overeenkomst van opdracht kan ook mondeling tot stand komen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0871) Hoewel er geen sprake is van een ondertekende, schriftelijke overeenkomst van opdracht, oordeelt de Geschillencommissie dat de...
Weigering bank valt adviseur niet te verwijten
(Kifid-uitspraak GC 2025-0853) Anders dan de consument betoogt, is het niet aan de adviseur te wijten dat de consument geen gebruik heeft kunnen maken van de meeneemregeling....
Beroep op verjaring behaagt Kifid niet
(Kifid-uitspraak GC 2025-0846) De vraag die de Geschillencommissie moet beantwoorden is of de verzekeraar het verzoek om rechtsbijstand van de consument voor het...
Schade door herstel eigen gebrek niet gedekt
(Kifid-uitspraak GC 2025-0841) De consument heeft een claim ingediend bij de verzekeraar voor schade die is ontstaan aan een deurslot, deur, deurpost en schilderwerk....
Oorzaak schade onbekend, dan geen uitkering
(Kifid-uitspraak GC 2025-0833) De consument heeft een beroep gedaan op haar verzekering in verband met een scheur in haar aanrechtblad. De verzekeraar heeft...
'Yes' in appje adviseur leidt tot misverstand maar geen schade
(Kifid-uitspraak GC 2025-0830) Doordat de adviseur op hun Whatsapp-bericht van 25 oktober 2024 met “Yes” antwoordde, dachten de consumenten dat de hypotheekaanvraag...
Verzekeraar doet vergeefs beroep op verjaring
(Kifid-uitspraak GC 2025-0823) De consument heeft de uitvoerder om rechtsbijstand verzocht omdat zij recht meent te hebben op ruim 30 jaar achterstallige loonbetalingen...
Verzekeraar mocht klant vragen minder beroep op polis te doen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0819) De consument heeft een brief ontvangen van verzekeraar waarin staat dat hij meer dan gemiddeld een beroep doet op zijn rechtsbijstandverzekering...
CFD-rapport leren van Kifid-uitspraken
CFD heeft alle Kifid-uitspraken van de afgelopen drie jaar geanalyseerd, om te leren waar voor financieel adviseurs nu de grootste risico's liggen. Schending van...


