Paul Robbe likes & unlikes
"Het is goed dat er de laatste tijd in de media en in de politiek meer aandacht is voor het belangrijke thema onverzekerbaarheid." Dat stelt Paul Robbe (directeur Robbe Financiële Raadgevers) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief van VVP Online.
Wat gaat er op dit moment goed in de financiële sector?
"Na de financiële crisis, die begrijpelijkerwijs heeft geleid tot een wat verkrampte houding op het gebied van beleid en regelgeving, is nu duidelijk merkbaar dat de teugels weer een klein beetje gevierd kunnen worden. Dit komt het klantbelang in het algemeen, en specifieke groepen in het bijzonder, merkbaar ten goede. In de hypotheekmarkt zie je dat geldverstrekkers de afgelopen tijd goed hebben gekeken welke documenten nu écht van belang zijn voor een zorgvuldige acceptatie, met een vereenvoudiging van het aanvraagproces tot gevolg. Dat NHG-hypotheken sinds begin dit jaar ook toegankelijk zijn voor diegenen die vanwege medische acceptatie geen overlijdensrisicoverzekering kunnen afsluiten, is een goede zaak. Hetzelfde geldt voor de verruiming die veel aanbieders hebben doorgevoerd bij de acceptatie van (bijna-)pensioengerechtigden die een nieuwe woning willen kopen en voor ondernemers die pas een jaar actief zijn. Zo worden verantwoorde hypotheken voor grotere groepen mensen toegankelijk."
Wat kan er beter in de financiële sector?
"Het is goed dat er de laatste tijd in de media en in de politiek meer aandacht is voor het belangrijke thema onverzekerbaarheid. Van accountants tot verloskundigen en van veehouders tot advocaten, al deze beroepsgroepen hebben in het afgelopen jaar de mogelijkheden om hun (beroeps)aansprakelijkheidsrisico te verzekeren zien verschralen. Het is begrijpelijk dat verzekeraars als gevolg van strengere kapitaaleisen en om hun winstgevendheid op peil te houden steeds kritischer kijken naar de risico’s die ze wel en niet willen verzekeren, maar het kan toch niet zo zijn dat hele groepen respectabele beroepsbeoefenaars hun polissen geroyeerd zien worden en zijn aangewezen op één of enkele specialisten of op de diensten van De Vereende? Dit komt de marktwerking niet ten goede. De Nederlandse verzekeraars zouden op dit gebied hun maatschappelijke verantwoordelijkheid moeten nemen."
Reactie toevoegen
Meer over
"De wereld wordt niet digitaal, de wereld ís digitaal." Aldus Leo de Boer (Verbond van Verzekeraars) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief...
"Goed nieuws, geen boetes”, zegt Ewald Bary (Lindenhaeghe) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief van VVP. Wat gaat er momenteel goed in...
Bert Sonneveld likes & unlikes
"Wij zien de kwaliteit van de dienstverlening door assurantieadviseurs omhoog gaan", zegt Bert Sonneveld (de Vereende) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief...
Ron van Kesteren likes & unlikes
"Het klantbelang centraal stellen is geen project met een einddatum, het vraagt om continue aandacht." Dat stelt Ron van Kesteren (Stichting toetsing verzekeraars)...
Antoinette Kalkman likes & unlikes
"We moeten blijven oppassen dat automatisering niet leidend wordt, maar echt ondersteunend blijft aan de klantbenadering." Aldus Antoinette Kalkman (FlexFront) in...
Het besef dat de financiële sector uit moet gaan van de behoeften van de klant in plaats van alleen het aanbieden van producten is echt ingedaald. Dat zegt...
"Er gaat een moment komen dat de consument zelf de overregulering in de financiële sector afstraft." Dat stelt Michel Schaft (mede-oprichter we are sure) in...
"Wat gaan we doen om meer waarde toe te voegen aan financiële producten? Op deze vragen hoor ik in de markt nog te weinig antwoorden." Aldus Björn Jalving...
Richard Meinders likes & unlikes
"Ik zou graag zien dat er een brede dialoog binnen de sector op gang komt om het evenwicht tussen de commerciële en maatschappelijke belangen te behouden dan...
De zorgplicht naar de klant wordt soms te eng en daarmee in het nadeel van de klant uitgelegd. Dat stelt Iris Brik, directeur Fine Tuning Personal Finance en auteur...