Pensioendeelnemer krijgt eigen geschilleninstantie
Het algemeen bestuur van de Pensioenfederatie heeft groen licht gegeven voor de oprichting van een nieuwe, onafhankelijke geschilleninstantie voor pensioenfondsen. De nieuwe organisatie neemt een eigen positie in naast Kifid, dat klachten blijft behandelen over financiële dienstverleners zoals pensioenverzekeraars en premiepensioeninstellingen.
De geschilleninstantie wordt dit jaar opgezet, zodat ze van start kan op 1 januari 2024.
Volgens de Pensioenfederatie “is een specifieke instantie voor deelnemers in pensioenfondsen de beste manier om toekomstige pensioengeschillen te behandelen. Want voor verzekeraars die ook onder de Wft vallen, geldt een ander wettelijk regime dan pensioenfondsen. Pensioenfondsen hebben andere vraagstukken dan verzekeraars, bij de overgang naar een nieuw pensioenstelsel. Een ander voordeel is dat deze instantie meteen duidelijk herkenbaar is voor deelnemers in een pensioenfonds”.
In de Wet toekomst pensioenen (Wtp) is geregeld dat pensioenfondsen zich moeten aansluiten bij een externe geschilleninstantie.
Reactie toevoegen
Piekbelasting pensioenfondsen in 2025 onvermijdelijk
De transitie naar het nieuwe pensioenstelsel is volop gaande, maar pensioenfondsen stellen het invaren in veel gevallen uit, aldus het jaarlijkse onderzoek van BDO...
Lichte daling aantal klachten bij verzekeraars in 2023
Verzekeraars rapporteren over 2023 een lichte daling van het totale aantal klachten door consumenten ten opzichte van 2022. Tussen de soorten verzekeringen zijn...
AFM richting pensioenfondsen: informeer deelnemers tijdig over overbruggingsplan
Pensioenfondsen die gebruik willen maken van de tijdelijke regels van het transitie-ftk moeten voor 1 juli 2024 een overbruggingsplan indienen bij DNB. De tijdelijke...
Advies Stichting van de Arbeid pensioenopbouw zelfstandigen in de tweede pijler
De Stichting van de Arbeid heeft aan minister Schouten van Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen een advies gestuurd om de mogelijkheden voor de pensioenopbouw...
Aantal klachten bij verzekeraars is in 2022 gestegen
Verzekeraars rapporteren een stijging van het aantal klachten door consumenten. Daarnaast is de gemiddelde looptijd van de afhandeling van een klacht gestegen. Dat...
AFM: update Leidraad Tweedepijler Pensioenadvies
De AFM heeft een update gedaan van de Leidraad Tweedepijler Pensioenadvies. De vernieuwde Leidraad kent additionele adviesthema’s voor de advisering van werkgevers...
Betere uitleg nodig bij verhoging pensioenen
Meerdere van de pensioenfondsen die vorig jaar overgingen tot verhogingen van de pensioenen hebben daarover niet duidelijk genoeg gecommuniceerd met hun deelnemers....
Nieuwe tool 'Bij welk pensioenfonds hoor ik?'
De Pensioenfederatie heeft de tool ‘Bij welk pensioenfonds hoor ik?’ gelanceerd. Door een eenvoudige check kunnen (startende) werkgevers nagaan of zij...
Oproep StvdA: onderzoek haalbaarheid pensioenregeling of pensioen-cao
De Stichting van de Arbeid roept decentrale partijen op om, indien er bij de betreffende onderneming c.q. sector geen pensioenregeling is afgesproken, serieus te...
“Execution only basispensioenproduct werkgevers is er al”
“Vreemd dat er nu in de tweede pijler iets ontwikkeld moet worden wat via de derde pijler al mogelijk is.” Zo reageert Sjaak Zonneveld, directeur...