Pensioenfondsen nog te vaak onduidelijk in hun communicatie
De AFM constateert in een nieuw rapport verbeteringen in de communicatie aan deelnemers, maar ziet nog te vaak dat pensioenfondsen niet duidelijk genoeg zijn over negatieve gevolgen en risico’s van hun besluiten.
De AFM roept de pensioensector op om de bevindingen en aanbevelingen uit dit onderzoek te gebruiken om waar mogelijk verbeteringen door te voeren in alle (transitie)communicatie aan deelnemers. Een aantal belangrijke aanbevelingen:
Veranker en uitlegbaarheid en deelnemerscommunicatie in het besluitvormingsproces
Door vooraf al na te denken over hoe een besluit kan worden uitgelegd aan deelnemers, dragen bestuurders er zorg voor dat de besluitvorming meer vanuit hun deelnemersbelang plaatsvindt.
Communiceer transparant over de gevolgen van een besluit en de gemaakte belangenafweging
Pensioenfondsen moeten duidelijk maken dat hun besluit positieve en negatieve effecten en risico’s kent voor bepaalde deelnemersgroepen. Ze leggen uit waarom het besluit in het belang van de deelnemers is, gegeven dat er ook negatieve gevolgen zijn voor bepaalde deelnemersgroepen.
Wijs alle deelnemers op relevante informatie
Als een pensioenfonds de informatie (digitaal) beschikbaar stelt, verwacht de AFM dat het alle deelnemers actief en concreet op de informatie wijst, bijvoorbeeld via een directe link in de e-mail aan deelnemers.
Zorg dat relevante informatie gemakkelijk vindbaar is
Pensioenfondsen moeten informatie begrijpelijk opschrijven en op een logische wijze plek op hun website plaatsen.
Geef in elke informatielaag een evenwichtig beeld van de positieve en negatieve gevolgen
De AFM juicht gelaagd informeren van deelnemers toe. Het is daarbij wel van belang dat de informatie in iedere informatielaag evenwichtig is, want niet alle deelnemers zullen de diepere informatielagen lezen. Risico’s en negatieve effecten horen dus ook thuis in de eerste informatielaag.
Zorg voor begrijpelijke toelichtingen
De AFM vindt het van belang dat de toelichting op gevolgen van een besluit voor een deelnemer zonder achtergrondkennis te begrijpen is. Nog te vaak bevat deelnemerscommunicatie jargon en complexe toelichtingen. De AFM verwacht dat ieder pensioenfonds periodiek toetst of informatie, waaronder de gelaagdheid, voldoende duidelijk en begrijpelijk is voor de deelnemerspopulatie.
Informeer deelnemers tijdig
Pensioenfondsen informeren hun deelnemers zo spoedig mogelijk na een besluit; in ieder geval binnen een maand. Pensioenfondsen die een overbruggingsplan indienen bij DNB, moeten dit zelfs binnen één week doen.
Reactie toevoegen
Meer over
Onveranderde waarde in een veranderende wereld
(Opinie Jan Berndsen, AFM, in VVP-special De Waarde van Advies) De toegevoegde waarde van een adviseur is onverminderd groot. Niet alleen omdat u producten kunt...
AFM: "Beter changemanagement beschermt consumenten tegen overkreditering"
De AFM vraagt aandacht voor tien principes bij het verbeteren van changemanagement door verstrekkers van consumptief of hypothecair krediet. Naar aanleiding van...
VVP-special De Waarde van Advies: advieswaarde meer uitdragen
De waarde van financieel advies is onmiskenbaar, maar het blijft belangrijk haar uit te dragen. Actieve provisietransparantie, schrijft Adfiz in de VVP-special De...
Sector kijkt met argusogen naar gegevensdrift AFM
"Wij zijn niet overtuigd dat de AFM meer bevoegdheden nodig heeft om efficiënt en effectief gedragstoezicht te houden op verzekeraars." Zo reageert het Verbond...
AFM hecht aan strikte toepassing leennormen
De AFM zal de komende jaren nadrukkelijk blijven toezien op de kredietverstrekking en de naleving van de leennormen voor hypotheken. Dat schrijft de toezichthouder...
AFM benadrukt schokbestendigheid financiële sector in snel veranderende omgeving
De AFM constateert dat onzekere economische vooruitzichten en monetaire verkrapping niet hebben geleid tot grote onrust op de financiële markten. Wel kunnen...
AFM richting pensioenfondsen: informeer deelnemers tijdig over overbruggingsplan
Pensioenfondsen die gebruik willen maken van de tijdelijke regels van het transitie-ftk moeten voor 1 juli 2024 een overbruggingsplan indienen bij DNB. De tijdelijke...
AFM heeft been bij te trekken op gebied digitalisering
De AFM heeft "een ‘been heeft bij te trekken’ op het gebied van digitalisering om de ontwikkelingen in het de AFM-werkveld bij te houden". Aldus minister...
Ook in tweede en derde pijler vragen naar duurzaamheidsvoorkeuren
De AFM zou graag zien dat de pensioenadviseur bij klanten altijd informatie over de duurzaamheidsvoorkeuren inwint. Dit is bij andere beleggingsproducten nu al verplicht,...
AFM start publiekscampagne 'checkjeaanbieder'
De AFM ziet een toename in het aantal signalen en consumentenvragen over oplichting en fraude. De toezichthouder start daarom met de online publiekscampagne checkjeaanbieder.nl...