Pensioenfondsen nog te vaak onduidelijk in hun communicatie

De AFM constateert in een nieuw rapport verbeteringen in de communicatie aan deelnemers, maar ziet nog te vaak dat pensioenfondsen niet duidelijk genoeg zijn over negatieve gevolgen en risico’s van hun besluiten.
De AFM roept de pensioensector op om de bevindingen en aanbevelingen uit dit onderzoek te gebruiken om waar mogelijk verbeteringen door te voeren in alle (transitie)communicatie aan deelnemers. Een aantal belangrijke aanbevelingen:
Veranker en uitlegbaarheid en deelnemerscommunicatie in het besluitvormingsproces
Door vooraf al na te denken over hoe een besluit kan worden uitgelegd aan deelnemers, dragen bestuurders er zorg voor dat de besluitvorming meer vanuit hun deelnemersbelang plaatsvindt.
Communiceer transparant over de gevolgen van een besluit en de gemaakte belangenafweging
Pensioenfondsen moeten duidelijk maken dat hun besluit positieve en negatieve effecten en risico’s kent voor bepaalde deelnemersgroepen. Ze leggen uit waarom het besluit in het belang van de deelnemers is, gegeven dat er ook negatieve gevolgen zijn voor bepaalde deelnemersgroepen.
Wijs alle deelnemers op relevante informatie
Als een pensioenfonds de informatie (digitaal) beschikbaar stelt, verwacht de AFM dat het alle deelnemers actief en concreet op de informatie wijst, bijvoorbeeld via een directe link in de e-mail aan deelnemers.
Zorg dat relevante informatie gemakkelijk vindbaar is
Pensioenfondsen moeten informatie begrijpelijk opschrijven en op een logische wijze plek op hun website plaatsen.
Geef in elke informatielaag een evenwichtig beeld van de positieve en negatieve gevolgen
De AFM juicht gelaagd informeren van deelnemers toe. Het is daarbij wel van belang dat de informatie in iedere informatielaag evenwichtig is, want niet alle deelnemers zullen de diepere informatielagen lezen. Risico’s en negatieve effecten horen dus ook thuis in de eerste informatielaag.
Zorg voor begrijpelijke toelichtingen
De AFM vindt het van belang dat de toelichting op gevolgen van een besluit voor een deelnemer zonder achtergrondkennis te begrijpen is. Nog te vaak bevat deelnemerscommunicatie jargon en complexe toelichtingen. De AFM verwacht dat ieder pensioenfonds periodiek toetst of informatie, waaronder de gelaagdheid, voldoende duidelijk en begrijpelijk is voor de deelnemerspopulatie.
Informeer deelnemers tijdig
Pensioenfondsen informeren hun deelnemers zo spoedig mogelijk na een besluit; in ieder geval binnen een maand. Pensioenfondsen die een overbruggingsplan indienen bij DNB, moeten dit zelfs binnen één week doen.
Reactie toevoegen
Meer over

AFM in 2024: 258 nieuwe vergunningen
In 2024 verleende de AFM 258 nieuwe vergunningen aan financieel dienstverleners, aldus het dinsdag verschenen jaarverslag. 474 financieel dienstverleners vroegen...

AFM start verkenning naar dienstverlening binnen ‘het nationaal regime
De AFM doet dit voorjaar een verkennend onderzoek bij financieel dienstverleners en beleggingsondernemingen die diensten verlenen binnen ‘het nationaal regime’....
EDI-wallet: kansen maar ook risico's
De AFM verwacht dat de Europese Digitale Identiteit (EDI) wallet grote impact kan hebben op de financiële sector. De EDI-wallet is een mobiele app waarin digitale...

Bedrijven die groepsverzekeringen aanbieden: tijdig vergunning aanvragen
De AFM herhaalt dat bedrijven die naast hun hoofdactiviteit aan hun klanten ‘groepsverzekeringen’ aanbieden vanaf 1 oktober mogelijk een vergunning...
Woningeigenaren vaak onbekend met zelf betalen van funderingsschade
Woningeigenaren verwachten vaak dat de herstelkosten bij funderingsproblemen (deels) worden betaald door hun verzekeraar of de overheid. Dat blijkt uit de Consumentenmonitor...

Deelnemer als startpunt bij het inrichten van de keuzebegeleiding
De AFM heeftt het rapport ‘Keuzebegeleiding begint bij de deelnemer’gepubliceerd. De toezichthouder: "Het rapport helpt pensioenuitvoerders met...
Marktmonitor 2025 van start voor ruim 6.100 adviseurs en bemiddelaars
Op 17 februari start het invullen van de Marktmonitor adviseurs & bemiddelaars (MMAB). De totale groep van ruim 6.100 adviseurs en bemiddelaars die de digitale...
AFM sluit zich aan bij Nationale Coalitie Financiële Gezondheid
De AFM heeft zich aangesloten bij de Nationale Coalitie Financiële Gezondheid (NCFG). ADe NCFG is een coalitie van publieke en private organisaties die samen...
Kredietaanbieders van buiten Nederland niet gebonden aan maximum kredietvergoeding
In een zaak van de AFM tegen een online flitskredietaanbieder oordeelde de rechter dat elders in Europa gevestigde aanbieders van online flitskrediet niet gebonden...
AFM waarschuwt consumenten voor Frank Wim Brugman
De AFM waarschuwt consumenten voor Frank Wim Brugman die volgens de toezichthouder illegaal actief is als vermogensbeheerder. Hij beschikt niet over een vergunning...





