Pensioenfondsen nog te vaak onduidelijk in hun communicatie
De AFM constateert in een nieuw rapport verbeteringen in de communicatie aan deelnemers, maar ziet nog te vaak dat pensioenfondsen niet duidelijk genoeg zijn over negatieve gevolgen en risico’s van hun besluiten.
De AFM roept de pensioensector op om de bevindingen en aanbevelingen uit dit onderzoek te gebruiken om waar mogelijk verbeteringen door te voeren in alle (transitie)communicatie aan deelnemers. Een aantal belangrijke aanbevelingen:
Veranker en uitlegbaarheid en deelnemerscommunicatie in het besluitvormingsproces
Door vooraf al na te denken over hoe een besluit kan worden uitgelegd aan deelnemers, dragen bestuurders er zorg voor dat de besluitvorming meer vanuit hun deelnemersbelang plaatsvindt.
Communiceer transparant over de gevolgen van een besluit en de gemaakte belangenafweging
Pensioenfondsen moeten duidelijk maken dat hun besluit positieve en negatieve effecten en risico’s kent voor bepaalde deelnemersgroepen. Ze leggen uit waarom het besluit in het belang van de deelnemers is, gegeven dat er ook negatieve gevolgen zijn voor bepaalde deelnemersgroepen.
Wijs alle deelnemers op relevante informatie
Als een pensioenfonds de informatie (digitaal) beschikbaar stelt, verwacht de AFM dat het alle deelnemers actief en concreet op de informatie wijst, bijvoorbeeld via een directe link in de e-mail aan deelnemers.
Zorg dat relevante informatie gemakkelijk vindbaar is
Pensioenfondsen moeten informatie begrijpelijk opschrijven en op een logische wijze plek op hun website plaatsen.
Geef in elke informatielaag een evenwichtig beeld van de positieve en negatieve gevolgen
De AFM juicht gelaagd informeren van deelnemers toe. Het is daarbij wel van belang dat de informatie in iedere informatielaag evenwichtig is, want niet alle deelnemers zullen de diepere informatielagen lezen. Risico’s en negatieve effecten horen dus ook thuis in de eerste informatielaag.
Zorg voor begrijpelijke toelichtingen
De AFM vindt het van belang dat de toelichting op gevolgen van een besluit voor een deelnemer zonder achtergrondkennis te begrijpen is. Nog te vaak bevat deelnemerscommunicatie jargon en complexe toelichtingen. De AFM verwacht dat ieder pensioenfonds periodiek toetst of informatie, waaronder de gelaagdheid, voldoende duidelijk en begrijpelijk is voor de deelnemerspopulatie.
Informeer deelnemers tijdig
Pensioenfondsen informeren hun deelnemers zo spoedig mogelijk na een besluit; in ieder geval binnen een maand. Pensioenfondsen die een overbruggingsplan indienen bij DNB, moeten dit zelfs binnen één week doen.
Reactie toevoegen
Meer over
"Consumenten merken bij financiële producten of diensten vaak pas laat dat die slecht voor hen uitpakken. De AFM kan met de gegevens sneller en beter zien welke...
Transparantie aanbrengvergoedingen ook op zakelijke markt
Om het gelijke speelveld te borgen, komen er - naast de actieve provisietransparantie voor adviseurs en bemiddelaars - ook aanvullende verplichtingen voor directe...
Interpretatie AFM van actieve provisietransparantie vooral duidend
De donderdag gepubliceerde interpretatie van de AFM van actieve provisietransparantie zet vooral de feiten op een rij. De toezichthouder gaat niet in op de CFD-interpretatie:...
Begrijpelijke informatie en passend productaanbod essentieel voor duurzame beleggingen
De meeste financiële ondernemingen geven in AFM-onderzoek aan dat zij voldoen aan de basisvereisten van de SFDR, een deel loopt achter. Er is nog werk te doen...
Overleg over verdeling toezichtskosten en nieuw kostenkader AFM
Het Besluit bekostiging financieel toezicht 2019 wordt gewijzigd in verband met de doorwerking van de verordening cryptoactiva (MiCAR) in het AFM-toezicht. Klik...
AFM: meerdere partijen op korrel in onderzoek naar overtredingen maatwerk bij hypotheken
De AFM had bij het onderzoek naar overtreding van de regels inzake maatwerk bij hypotheken drie partijen op de korrel, niet alleen de Rabobank die eind vorig jaar...
AFM jaarverslag 2023: digitale verleidingen meest riskant voor jongeren
Er is een aanpak nodig om gebruik van buy now, pay later (BNPL) door minderjarigen te stoppen. En sturing in cryptoapps kan leiden tot vaker en risicovol handelen....
AFM: aantal adviseurs en bemiddelaars met zelfstandige vergunning verder afgenomen
In 2023 heeft de AFM 240 vergunningen verleend aan financieel dienstverleners. Twintig aanvragen hebben uiteindelijk niet tot een vergunningverlening geleid. Daartegenover...
AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI
In een dinsdag verschenen rapport schetsen AFM en DNB uitgangs- en aandachtspunten te voor het vormgeven van het toezicht op artificiële intelligentie (AI)....
AFM: publicatie over Nxchange is in publiek belang
De AFM heeft Nxchange een aanwijzing gegeven vanwege het overtreden van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Nxchange schoot...