Persoonlijk advies en big data

Peter Risseeuw

"Big data kan ontegenzeggelijk behulpzaam zijn bij marktanalyse. Voor standaardadviezen in standaardsituaties staan inmiddels goed geïnstrueerde robots klaar. Buiten standaardsituaties (en dat is waar het leuk wordt voor de adviseur) draait het toch om het aangaan en onderhouden van een één-op-één relatie met een klant, met alle eigenheiden van dien. ‘Klantbelang centraal’ vergt inzicht in de situatie van de klant zelf, niet in diens correlaties met duizenden soortgenoten. Ook al is de onderliggende beeldvorming grootschalig onderbouwd, de benadering van de klant is inherent klein en persoonlijk. Daar voelt die klant zich goed bij."

Dit schrijft Peter Risseeuw (Periscoop Onderzoek en Advies) in zijn nieuwe blog op het New Financial Forum.

 

 

Reactie toevoegen

 
"Financiële dienst steeds kleinere schakel in het algehele koopproces"

"Financiële dienst steeds kleinere schakel in het algehele koopproces"

"Niet de traditionele bank of verzekeraar heeft straks het primaire contact met de klant, maar de partij die uit de data de beste inzichten weet te peuren over wat...

Zou jij een functiepunt willen zijn in een datacluster?

Zou jij een functiepunt willen zijn in een datacluster?

"Het zou bij mij niet opkomen om premie te baseren op basis van afkomst. En als de hoogte van die premie dan bij toeval samenvalt, dan kan ik dat onderbouwen met...

Toezichthouders willen betere voorlichting over online gebruik gegevens

Toezichthouders willen betere voorlichting over online gebruik gegevens

Bedrijven, instellingen en overheden moeten mensen beter voorlichten hoe zij hun gegevens online gebruiken. Dat vinden de Autoriteit Consument en Markt (ACM), de...

Big Data en kunstmatige intelligentie blijven belangrijkste FinTech-trends in financiële sector

Big Data en kunstmatige intelligentie blijven belangrijkste FinTech-trends in financiële sector

De afgelopen vier jaar zijn Big Data en kunstmatige intelligentie jaarlijks de trends met de grootste invloed op de financiële sector gebleken. Dat wordt geconcludeerd...

AFM: desnoods acceptatieplicht als personaliseren doorschiet

AFM: desnoods acceptatieplicht als personaliseren doorschiet

Wanneer de verzekerbaarheid bij andere verzekeringen sterk onder druk zou komen te staan, is een acceptatieplicht een van de middelen om dit tegen te gaan. Dat meent...

Van Gaal op Adfiz Platformbijeenkomst: financieel adviesabonnement voor alle werknemers

Van Gaal op Adfiz Platformbijeenkomst: financieel adviesabonnement voor alle werknemers

Laat alle werkgevers bij financieel adviseurs een abonnement nemen op financieel advies voor hun werknemers. Aldus Annemarie van Gaal tijdens de woensdagmiddag gehouden...

CFO's voorzien grote toekomst Big Data

CFO's voorzien grote toekomst Big Data

De financiële wereld kan binnen twee jaar niet meer zonder Big Data, verwacht 72 procent van de Nederlandse CFO’s. Een op de vijf CFO’s (21 procent)...

Verbond ontwikkelt ethisch kader Big Data

Verbond ontwikkelt ethisch kader Big Data

Het Verbond van Verzekeraars gaat na de zomer aan de slag met het ontwikkelen van een zogeheten ethisch kader dat moet leiden tot richtlijnen voor de sector wat...

Adfiz start Watson-pilot

Adfiz start Watson-pilot

Adfiz start een pilot met Watson van IBM. In zijn maandcolumn op www.adfiz.nl roept Adfiz-directeur Enno Wiertsema leden op mee te doen met de pilot. Wiertsema:...

Financieel advies, wat heb je eraan?

Financieel advies, wat heb je eraan?

"De hypotheekmarkten en de adviespraktijk in Italië en het Verenigd Koninkrijk zijn anders dan bij ons. Maar aan financieel adviseurs die moeite hebben met...