Pessimisme over de eigen portemonnee

Winkelstraat via Pixabay

Veel consumenten denken dat hun koopkracht er volgend jaar niet op vooruit gaat. Dat blijkt uit een peiling van het ING Economisch Bureau onder ruim 28.000 lezers van de ING Nieuwsbrief.

Slechts negen procent verwacht meer. Een derde voorziet geen verandering. Ruim de helft (58 procent) is pessimistisch gestemd over de toekomstige inhoud van de eigen portemonnee.

ING tekent bij de uitkomsten aan dat de meeste huishoudens in 2021 meer te besteden hebben, ondanks de coronacrisis. “Lagere belastingen zorgen ervoor dat naar verwachting meer dan 75 procent van alle huishoudens er volgend jaar op vooruit gaat, zo blijkt uit de meest recente koopkrachtramingen van het Centraal Planbureau. Een doorsnee huishouden ziet naar verwachting zijn koopkracht met 0,8 procent toenemen.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Sociale koop kan bijdragen aan oplossen woningnood

Sociale koop kan bijdragen aan oplossen woningnood

Ook in het vierde kwartaal van 2021 blijft het vertrouwen in de woningmarkt positief met een index van 115, ten opzichte van 117 in het derde kwartaal. Dit werd...

Yolt krijgt PSD2-vergunning van DNB

Yolt krijgt PSD2-vergunning van DNB

Open banking provider Yolt heeft een PSD2-vergunning verkregen van DNB. Hiermee kan Yolt onafhankelijk open banking activiteiten, waaronder Payment Initiation Services...

ING schrapt ook laatste restje rente voor kleine spaarders

ING schrapt ook laatste restje rente voor kleine spaarders

Particuliere klanten ontvangen van ING vanaf 1 januari 2022 geen rente meer over saldo’s tot en met 100.000 euro per rekening. Dit is nu nog 0,01 procent....

Cruciale rol adviseurs bij vroegsignalering geldproblemen

Cruciale rol adviseurs bij vroegsignalering geldproblemen

(Uit VVP Special Cruciaal Beroep). Steeds meer mensen en bedrijven raken in Nederland in geldproblemen en de coronacrisis heeft dit alleen nog maar onderstreept....

Hidde Coebergh (ING): “Klant op tijd aan tafel hypotheekadviseur krijgen”

Hidde Coebergh (ING): “Klant op tijd aan tafel hypotheekadviseur krijgen”

De Intermediair Index die ING woensdag heeft gelanceerd, benadrukt het belang van goed en zeker ook tijdig advies, stelt directeur Hidde Coebergh van Wonen ING....

Extreem dichtbij en ongelooflijk digitaal

Extreem dichtbij en ongelooflijk digitaal

(Rondetafelgesprek in VVP-special 'Adviesvak als cruciaal beroep'). Het intermediair groeide het afgelopen decennium onmiskenbaar in zijn of haar adviesrol. Financieel...

ING biedt klanten compensatie voor doorlopende consumptieve kredieten met variabele rente

ING biedt klanten compensatie voor doorlopende consumptieve kredieten met variabele rente

In lijn met Kifid uitspraken over consumptieve kredieten met variabele rente, heeft ook ING besloten om klanten te compenseren wanneer hun rente niet in de pas liep...

Kifid: ING had dossier niet op orde en moet klantrelatie herstellen

Kifid: ING had dossier niet op orde en moet klantrelatie herstellen

(Uitspraak Geschillencommissie Kifid, bindende uitspraak 2021-0837) Volgens ING heeft een consument hypotheekfraude gepleegd door niet te melden dat een hypothecaire...

ING: woningnood zet rem op het leven

ING: woningnood zet rem op het leven

Door de onbetaalbaarheid van woningen wordt samenwonen, het stichten van een gezin uitgesteld. Bovendien geeft één op de vijf starters aan door de...

Europese banken doorstaan stresstesten

Europese banken doorstaan stresstesten

Het Europese bankensysteem is weerbaar in een uitdagend marco-economisch scenario, aldus de European Banking Authority (EBA) en de Europese Centrale Bank (ECB) naar...