Pitches VVP Advies Award 2019

Pitches VVP Advies Award 2019 jury TB

De zes genomineerden voor de VVP Advies Award 2019 pitchten hun klantgerichte aanpak woensdagmiddag ten overstaan van de jury. De A(dvies)-factor, zoveel werd wel duidelijk, omvat in ieder geval oprechte aandacht voor de klant. De jury, bestaande uit de leden van het VVP Ondernemerspanel, beslist snel welke drie genomineerden doorgaan naar de eindronde. Volgens de jury zijn de zes genomineerden excellente voorbeelden van advieskantoren die klantgericht zijn en die klantgerichtheid weten te verzilveren. De finaleronde wordt gespeeld op 11 juni tijdens de VVP Dag van het Topadvies. Dan wordt de klantgerichte aanpak nogmaals gepitcht en wordt de winnaar door het publiek bepaald.

Alle genomineerden kregen na hun pitch een fraai gegraveerde glazen plaquette, als dank voor hun grote inzet tot zover.

Pitch 1: dieper doorvragen

Natasja Naron maakte in haar pitch duidelijk waar Gabriël Financiële Bescherming voor staat aan de hand van een voorbeeld. Ze vertelde over een stel met een goedlopend communicatiebureau dat op een gegeven moment het gevoel kreeg dat er meer moest zijn in het leven. Toen eenmaal duidelijk was waar ze echt gelukkig van werden, hielp Naron deze mensen de omslag te maken. Met vragen als ‘waarom verkopen jullie niet je woning?’ (de mensen waren helemaal happy op een andere plek) en ‘waarom gaan jullie niet op zoek naar andere klanten?’. En ze stelde een financieel plaatje op. Naron: “Wat is echt belangrijk in het leven? Daar gaat het ons om.”

Pitch 2: echte, oprechte aandacht

Echte, oprechte aandacht voor de klant. Daar draait het om, vertelde Paul Robbe, van Adviesbureauj Robbe. “Bovenal”, aldus Robbe, “zijn onze medewerkers betrokken. Wij kennen onze klant en onze klanten kennen ons. Bij echte mensen met echte problemen het verschil maken, dat is het mooie van het vak.” Kenmerkend verder voor het kantoor is het totaalaanbod. Iemand bedacht voor dat laatste ooit zelfs de term Rondje Robbe.

Pitch 3: de drie A’s

Aandacht, aandacht en aandacht oftewel de drie A’s. Dat is wat Dominass biedt volgens Hans van Klaarbergen. Aan de eerste doelgroep van het kantoor (theologen, waaronder bijna alle predikanten in Nederland), maar ook steeds meer aan andere klanten (uit de regio). Dankzij een specifiek pakket en hele korte lijnen kan Dominass theologen uitstekend bedienen. Uitgangspunten van het kantoor zijn onder meer: doe wat de klant wil en nog iets meer en wij zijn er voor jou als je ons nodig hebt. Van Klaarbergen vertelde dat hij keer in het holst van de nacht langs de A15 een Groene Kaart is gaan afgeven aan iemand die op reis ging en dat document miste.

Pitch 4: eerlijk en duidelijk advies

Door quality time te hebben met je klant, krijg je mooie en waardevolle gesprekken, zoals bij vrienden. Met als resultaat: eerlijk en duidelijk advies. Aldus Claudia van Swaal van CM Personal Finance. Van Swaal is onder meer financieel echtscheidingsadviseur. Zij zei: “Ik vind het leuk om klanten meer inzicht te geven in wat ze zelf echt belangrijk vinden, door de juiste vragen te stellen en goed te luisteren.”

Pitch 5: maatschappelijk relevant

Taylor Mates kiest er nadrukkelijk voor om maatschappelijk relevant te zijn, vertelde Peter Taylor Parkins. Het kantoor organiseerde bijvoorbeeld een keer een bijeenkomst met Thierry Baudet, zodat ondernemers met de politiek in gesprek konden komen (zeventig procent van de omzet van het kantoor komt uit de zakelijke tekening). Taylor Parkins: “Wij verkopen geen verzekeringen. Wij praten van ondernemer tot ondernemer.” Door maatschappelijk relevant te zijn, draagt het kantoor ook bij aan een beter branche-imago. Taylor Parkins: “Als ik voor de klas sta of als een groep scholieren ons bezoekt, zeg ik altijd: als ik zo oud was als jullie, zou ik weer kiezen voor het vak van financieel adviseur. We hebben een mooi vak.”

Pitch 6: de K-factor

Bij Kuiper Verzekeringen draait het om de K-factor, vertelde Jacco Kuiper. De K staat voor verschillende zaken (klant, keten, kwaliteit van dienstverlening, kennis en kunde), maar vooral voor Kuiper. Want “klanten en Kuiper”, aldus Kuiper, “zijn één grote familie. We helpen elkaar.” Dat geldt zeker de sectoren waarin Kuiper Verzekeringen zich tot specialist bij uitstek heeft ontwikkeld: pleziervaartuigen en oldtimers. Kuiper vertelde dat zijn kantoor de huidige technologie omarmt, maar nadrukkelijk met het behoud van de K-factor. “We houden de klant centraal.”

Foto: de juryleden, van links naar rechts Richard Meinders (SVC Groep), Robin van Beem (Polis Advocaten), Jack Vos (0 Entropy), voorzitter Astrid van de Bovekamp (AVDB Advies), Bob Klijn (Herenvest) en Edwin Bosma (BHB Dullemond).

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Wat geeft jou energie?

Wat geeft jou energie?

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 5-2023) Einstein zei het al: “Alles is energie”. Om een organisatie op vol vermogen te laten draaien...

Verzekeren: voor of tegen?

Verzekeren: voor of tegen?

(Mieke Dadema, soepel.org, in Ken je vak! VVP 5-2023) Ineens wist ik het niet meer. Ben ik nou verzekerd tegen brand of voor brand? Eigenlijk klopt het allebei...

Dat is persoonlijk!

Dat is persoonlijk!

(Sonja Stalfoort van Puur Klant in katern Ken je Vak! in VVP 4, 2023) De klant centraal, authentiek, betrokken, klantgericht, op maat. De kans is groot dat een...

Wie wint?

Wie wint?

(Mieke Dadema van Soepel.org in katern Ken je Vak! in VVP 4, 2023. In mijn vorige column had ik een prijsvraag uitgeschreven. Altijd een goed middel om te kijken...

Met elkaar het verschil maken

Met elkaar het verschil maken

De intermediairverzekeraars Nh1816 en Scildon organiseerden onlangs een bijeenkomst voor een geselecteerde groep financieel adviseurs met als thema ‘loyaliteit’....

De juiste plannen realiseren

De juiste plannen realiseren

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 06-2022) Hoe weet je nu of je vandaag de juiste beslissingen neemt voor morgen? Het antwoord is heel simpel: door...

VvAA haalt niveau 2 van de Gouden Oor Erkenning

VvAA haalt niveau 2 van de Gouden Oor Erkenning

VvAA heeft de Gouden Oor Erkenning niveau 2 uitgereikt gekregen. VvAA heeft nu drie jaar de Gouden Oor Erkenning voor de onderdelen Verzekeringen, Legal en Ledenservice....

Contact steeds belangrijker voor zakelijke klant schadeverzekeraar

Contact steeds belangrijker voor zakelijke klant schadeverzekeraar

Het contact met de verzekeraar blijkt voor zakelijke klanten in toenemende mate bepalend voor het oordeel over hun schadeverzekeraar. Voor 33 procent van de klanten...

Klanttaal maakt hét verschil

Klanttaal maakt hét verschil

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 4-2022) Hoe kunnen we een klantgerichte houding verwachten als we niet in klanttaal communiceren? Wat is klanttaal...

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak is de winnaar van de Advies Award 2022, de jaarlijkse prijs van VVP voor het meest klantgerichte advieskantoor. “Wij bouwen met onze...