Pitches VVP Advies Award 2019
De zes genomineerden voor de VVP Advies Award 2019 pitchten hun klantgerichte aanpak woensdagmiddag ten overstaan van de jury. De A(dvies)-factor, zoveel werd wel duidelijk, omvat in ieder geval oprechte aandacht voor de klant. De jury, bestaande uit de leden van het VVP Ondernemerspanel, beslist snel welke drie genomineerden doorgaan naar de eindronde. Volgens de jury zijn de zes genomineerden excellente voorbeelden van advieskantoren die klantgericht zijn en die klantgerichtheid weten te verzilveren. De finaleronde wordt gespeeld op 11 juni tijdens de VVP Dag van het Topadvies. Dan wordt de klantgerichte aanpak nogmaals gepitcht en wordt de winnaar door het publiek bepaald.
Alle genomineerden kregen na hun pitch een fraai gegraveerde glazen plaquette, als dank voor hun grote inzet tot zover.
Pitch 1: dieper doorvragen
Natasja Naron maakte in haar pitch duidelijk waar Gabriël Financiële Bescherming voor staat aan de hand van een voorbeeld. Ze vertelde over een stel met een goedlopend communicatiebureau dat op een gegeven moment het gevoel kreeg dat er meer moest zijn in het leven. Toen eenmaal duidelijk was waar ze echt gelukkig van werden, hielp Naron deze mensen de omslag te maken. Met vragen als ‘waarom verkopen jullie niet je woning?’ (de mensen waren helemaal happy op een andere plek) en ‘waarom gaan jullie niet op zoek naar andere klanten?’. En ze stelde een financieel plaatje op. Naron: “Wat is echt belangrijk in het leven? Daar gaat het ons om.”
Pitch 2: echte, oprechte aandacht
Echte, oprechte aandacht voor de klant. Daar draait het om, vertelde Paul Robbe, van Adviesbureauj Robbe. “Bovenal”, aldus Robbe, “zijn onze medewerkers betrokken. Wij kennen onze klant en onze klanten kennen ons. Bij echte mensen met echte problemen het verschil maken, dat is het mooie van het vak.” Kenmerkend verder voor het kantoor is het totaalaanbod. Iemand bedacht voor dat laatste ooit zelfs de term Rondje Robbe.
Pitch 3: de drie A’s
Aandacht, aandacht en aandacht oftewel de drie A’s. Dat is wat Dominass biedt volgens Hans van Klaarbergen. Aan de eerste doelgroep van het kantoor (theologen, waaronder bijna alle predikanten in Nederland), maar ook steeds meer aan andere klanten (uit de regio). Dankzij een specifiek pakket en hele korte lijnen kan Dominass theologen uitstekend bedienen. Uitgangspunten van het kantoor zijn onder meer: doe wat de klant wil en nog iets meer en wij zijn er voor jou als je ons nodig hebt. Van Klaarbergen vertelde dat hij keer in het holst van de nacht langs de A15 een Groene Kaart is gaan afgeven aan iemand die op reis ging en dat document miste.
Pitch 4: eerlijk en duidelijk advies
Door quality time te hebben met je klant, krijg je mooie en waardevolle gesprekken, zoals bij vrienden. Met als resultaat: eerlijk en duidelijk advies. Aldus Claudia van Swaal van CM Personal Finance. Van Swaal is onder meer financieel echtscheidingsadviseur. Zij zei: “Ik vind het leuk om klanten meer inzicht te geven in wat ze zelf echt belangrijk vinden, door de juiste vragen te stellen en goed te luisteren.”
Pitch 5: maatschappelijk relevant
Taylor Mates kiest er nadrukkelijk voor om maatschappelijk relevant te zijn, vertelde Peter Taylor Parkins. Het kantoor organiseerde bijvoorbeeld een keer een bijeenkomst met Thierry Baudet, zodat ondernemers met de politiek in gesprek konden komen (zeventig procent van de omzet van het kantoor komt uit de zakelijke tekening). Taylor Parkins: “Wij verkopen geen verzekeringen. Wij praten van ondernemer tot ondernemer.” Door maatschappelijk relevant te zijn, draagt het kantoor ook bij aan een beter branche-imago. Taylor Parkins: “Als ik voor de klas sta of als een groep scholieren ons bezoekt, zeg ik altijd: als ik zo oud was als jullie, zou ik weer kiezen voor het vak van financieel adviseur. We hebben een mooi vak.”
Pitch 6: de K-factor
Bij Kuiper Verzekeringen draait het om de K-factor, vertelde Jacco Kuiper. De K staat voor verschillende zaken (klant, keten, kwaliteit van dienstverlening, kennis en kunde), maar vooral voor Kuiper. Want “klanten en Kuiper”, aldus Kuiper, “zijn één grote familie. We helpen elkaar.” Dat geldt zeker de sectoren waarin Kuiper Verzekeringen zich tot specialist bij uitstek heeft ontwikkeld: pleziervaartuigen en oldtimers. Kuiper vertelde dat zijn kantoor de huidige technologie omarmt, maar nadrukkelijk met het behoud van de K-factor. “We houden de klant centraal.”
Foto: de juryleden, van links naar rechts Richard Meinders (SVC Groep), Robin van Beem (Polis Advocaten), Jack Vos (0 Entropy), voorzitter Astrid van de Bovekamp (AVDB Advies), Bob Klijn (Herenvest) en Edwin Bosma (BHB Dullemond).
Reactie toevoegen
Meer over
Onderzoek TJIP: grote kansen voor proactieve financieel dienstverleners
Consumenten worden door financiële dienstverleners graag regelmatig en met een persoonlijk aanbod benaderd. 72 procent van de ondervraagden vindt dit cruciaal,...
Nieuw klantgericht leiderschap
(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 5-2021) Hoe weet je of je vandaag de juiste beslissingen neemt voor morgen? Dat kan alleen door de klant écht...
De persoonlijk adviseur is een bedreigde soort (blog Henri Drost)
(Blog door Henri Drost, Oostdam & Partners) Een beetje intermediairbedrijf in de financiële dienstverlening is in staat marges te realiseren van tien tot...
(Door Sonja Stalfoort, PuurKlant, VVP 3-2021) Mensen die zich consistent gedragen, worden vaak als betrouwbaar gezien. Dit werkt voor bedrijven niet anders. Inconsistentie...
(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! in VVP 1-2021) Investeren in een energieke en waardevolle klantervaring is zonder twijfel de krachtigste ‘marketing’-beweging...
Hoe klanten jouw organisatie positief kunnen laden
Door Sonja Stalfoort, PuurKlant Het bijhouden van de snelheid waarmee de klantbehoefte verandert, is geen makkelijke opgave. Luisteren naar the voice of the customer...
Adviesbureau Robbe winnaar Advies Award 2019
Adviesburo Robbe uit Oosterhout heeft de Advies Award 2019 gewonnen. Paul Robbe ontving de Award en de bijbehorende bloemen en champagne tijdens de vijfde VVP...
Toppositie intermediair bij consument op lange termijn niet vanzelfsprekend
Volgens het Trendonderzoek klantgerichtheid verzilveren 2019, gepresenteerd op de VVP Dag van het Topadvies, is de toppositie van het intermediair bij de consument...
Scildon: trendonderzoek toont groeigebieden voor persoonlijk advies
Het is van belang, meent Scildon naar aanleiding van het trendonderzoek Klantgerichtheid verzilveren (bij gelegenheid van de dinsdag gehouden VVP Dag van het Topadvies)...
Adviesbureau Robbe winnaar Advies Award 2019
Adviesbureau Robbe uit Oosterhout heeft de Advies Award 2019 gewonnen. Paul Robbe ontving de Award en de bijbehorende bloemen en champagne tijdens de vijfde VVP...